تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,175 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,578 |
بررسی و تحلیل نقشبرجستههای قاجاری مجموعه سنگ تاقبستان، کرمانشاه* | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره2، مرداد 1393، صفحه 27-36 اصل مقاله (3.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.51437 | ||
نویسندگان | ||
محمد مرتضایی1؛ مریم دهقان2؛ یداله حیدری باباکمال* 3 | ||
11استادیار پژوهشکده باستانشناسی، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد باستانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده نقشبرجستهها، یکی از مهمترین مدارک باستانشناسی جهت شناخت جنبههای تاریک فرهنگهای گذشته بهشمار میروند. در مجموعهی سنگ تاقبستان، 47 نقشبرجسته که احتمالاً تزئینات بنایی را تشکیل میدهند، نگهداری میشوند. بهنظر میرسد این تزئینات از بنایی خارج از کرمانشاه بدست آمده و هیچگونه ارتباطی با بناهای قاجاری کرمانشاه نداشته باشند. با توجه به اینکه مجموعه فوق تاکنون مورد مطالعه هنری و باستانشناختی قرار نگرفته، پژوهش حاضر نخستین تلاشیست که با این منظور صورت پذیرفته و هدف از آن نیز شناسایی هویت و جریانات مؤثر در شکلگیری آنها میباشد. موضوعات حک شده، صحنههای بزم و جشن درباریان، شکارِ شاهانه در شکارگاه، تکچهرههایی از سربازان تفنگ بهدست قاجاری و نقوش گیاهی و گل و مرغ میباشد. مهمترین سوال پژوهش حاضر عبارتست از؛ دلایل، زمینهها و الگوهای هنری مؤثر در ایجاد نقشبرجستههای مزبور کدامند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که الگوپذیری شاهان قاجار در نقشبرجستهسازی از هنر ایران باستان، هنر صفویان و هنر غربی به وضوح مشهود است. بهعلاوه با مطالعهی تطبیقی نقوش، احتمالاً این مجموعه مربوط به بنایی اشرافی در شیراز (؟) یا اطراف آن بوده و احتمالاً در زمان فتحعلیشاه بنا شده است. روش بکار رفته نیز استفاده از مطالعات مقایسهای و منابع دستِ اول دورهی قاجار به منظور شناسایی ماهیت و جریانات هنری مؤثر بر آنها است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی نقشبرجسته؛ قاجار؛ مجموعه سنگ؛ ایران باستان؛ غرب؛ الگوپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Analytical Investigation of Qajarian Reliefs in Taq-i-Bustan Collection, Kermanshah* | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mortezaei1؛ Maryam Dehqan2؛ Ydolah Heydari Babakamal3 | ||
11Assistant Professor, Iranian Center for Archaeological Research (ICAR), Tehran, Iran | ||
2MA Graduated, Department of Archaeology, Faculty of Literature, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3PhD Student, Department of Archaeology, Faculty of Art and Architecture, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Reliefs are one the most important archaeological evidences to elucidate vague facts of previous cultures. This tradition has a long history in Iran`s culture that revitalized in Qajarians in different parts of Iran, there are forty seven reliefs with engraved decoration in stone collection of Taq-i-Bustan, too. So far, no report or newsletter about Qajarian reliefs in Taq-i-Bustan collection has been published. As such, this research is the first attempt to introduce it. The goal of the research is to identify the reliefs and their formation process. this collection which is detected and seized by intelligence ministry of Kermanshah when it was being taken out of the country at the middle of 1370s, seems to be acquired from a construction out of Kermanshah and not to be related to Qajarian construction in Kermanshah.The authors couldn’t find any clues about the main origin of the reliefs construction in filing center or documents in Taq-i-Bustan museum. However, etched impressions of this collection are similar to tiles in Eram garden, Qavam house, Atrvash house in shiraz, or patterns in Chaleshtorcastles (Kodarahm Khan and Sotudeh House), Shalamzar, Shams Abadand Dezak castle in ChaharMahal and Bakhtiari province. The pictures on these reliefs are generally showing party scenes, celebrations, courtier festivities to which most of the collection has been devoted to, regal hunting on hunting ground, that the majority of them have been affected by ancient carvings, especially from Sassanian hunting motifs and silver medallions. In addition, a similar example of such motifs could be seen on both sides of the big arch of Taq -i - Bustan relating to Sassanid era. Moreover, Portrait of soldiers with arms in hand, generally, stand among the flowers and plant, bird and flowered motifs have composed the other painting of this collection. The most important questions of this research are: what are artistic effective patterns in creation of the reliefs of Kermanshah stone museum? And how could we recognize and explain them? What are our reasons on reliefs` creation? The results of this study showed that reliefs are more created during the Qajar dynasty than any other periods after Islam. Also, in Islamic period for the first time the king or courtier motifs has been exposed in a large scale as relief. Base on the results of the study, It could be concluded that Qajarian kings have been influenced by safavian, ancient Iran and western art. goals of Qajarian kings to create relief were: Assimilation of ancient Iran`s emperor, representation of a great dynasty in order to extent the influence and power of the kings among the common people, Qajarian multiple defeats against Russia and Britain`s government and their effort to retrieve their status among people, advertising kings’ constructions and services. Furthermore, based on comparative studies of reliefs, this collection probably relates to an aristocratic building in Shiraz or its district, and it has probably constructed in Fathalishah`s time. We used comparative studies and firsthand sources of Qajar`s period in order to clear entity, the main position and the artistic process which have had influence on them | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Word: Relief, Qajar, Stone Collection of Taq-i-Bustan, ancient Iran, West, affect | ||
مراجع | ||
آخوندی سورکی، اردشیر (1372)، قلاع استان چهار محال و بختیاری، پایاننامهی منتشر نشدهی کارشناسی ارشد باستانشناسی، گروه باستانشناسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران.
آژند، یعقوب (1389)، پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران، جلد دوم، انتشارات سمت، تهران.
آغداشلو، آیدین (1379)، دلایل و روند تأثیرپذیری نقاشی جوامع اسلامی از هنر غرب، مجموعه مقالات همایش نخستین دو سالانهی بینالمللی نقاشی جهان اسلام، موزههای هنرهای معاصر، تهران.
ابراهیمی ناغانی، حسین(1388)، مطالعه تطبیقی شکل انسان در نگارگری مکتب هرات و نقاشی قاجار، نشریه فرهنگ و هنر، شماره 78، صص 13ـ 28.
اسکارچیا، جیان روبرتو (1376)، هنر صفوی، زند و قاجار، ترجمهی یعقوب آژند، انتشارات مولی، چاپ اول، تهران.
بیگدلو، رضا (1380)، باستانگرایی در تاریخ معاصر ایران، انتشارات مرکز، تهران.
پاکباز، روئین (1379)، نقاشی ایران از دیروز تا امروز، انتشارات نارستان، تهران.
رهنورد، زهرا (1386)، هنر ایران در دورهی اسلامی: نگارگری، انتشارات سمت، تهران.
مسعود، امیربانی (1389)، معماری معاصر ایران؛ در تکاپوی بین سنت و مدرنیته، انتشارات هنر معماری قرن، تهران.
میران، امیر (1379)، مدرسهی شهید مطهری سپهسالار؛ نگاهی به معماری دورهی قاجار (شکوفایی فضا و اصول ساخت و پرداخت)، مجلهی معمار، شماره 8، صص 54 ـ57.
، شماره 78، صص 140ـ 169. فرهنگ و هنرمجله زابلینژاد، هدی (1387)، بررسی نقوش اصیل قاجاری، عدل، کامران (1372)، یاد باد آن روزگاران یاد باد، انتشارات کامران عدل، تهران.
علیبیگی، سجاد (1388)، موزهی سنگ در مجموعهی تاق بستان، کرمانشاه، باستان پژوه، سال دوازدهم، شماره 18، صص 177ـ173. کامبخشفرد، سیفا... (1377)، گورخمرههای اشکانی، پیوست شماره 1 مجلهی باستانشناسی و تاریخ، مرکز نشر دانشگاهی، صص 3ـ1.
کرمانینژاد، فرزان (1374)، تصویرسازی در بناهای زند و قاجار، پایاننامهی منتشر نشدهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.
گدار، آندره (1365)، آثار ایران، انتشارات بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد.
گودرزی (دیباج)، مرتضی (1384)، تاریخ نقاشی ایران (از آغاز تا عصر حاضر)، انتشارات سمت، تهران.
لوشای، هاینتس (1385)، تاقبستان، بیستون، کاوش ها و تحقیقات سالهای 67-1963، به کوشش ولفرام کلایس و پتر کالمایر، ترجمهی فرامرز نجد سمیعی، انتشارات سازمان میراث فرهنگی، معاونت فرهنگی و ارتباطات، اداره کل امور فرهنگی، تهران.
لوشای، هاینتس(1381)، عمارت قاجاری تاقبستان، ترجمهی سیامک خدیوی، مجله اثر، شمارهی 34 و 33، صص 88ـ68.
وحدتی، علیاکبر (1385)، تجدید حیات هنر ایران باستان در نقوش برجستهی دورهی قاجار، مجله باستانپژوهی، دوره جدید، سال اول، شمارهی 1، صص 49ـ42.
, A., (1992), The Qajar Period: An Eposh of Decadence, In Qajar Iran: Political, Social and Caltural Change1800-1925, E. Bosworth and C. Hillenbrand (eds.), Costa Mesa: Mazda.
Diba, L., (1998), Image of Power and Power of Image, In: Royal Persian Painting (1785-1925), Leyla S. Diba with Maryam Ekhtiar (eds.), I.B.Tauris Publishers in Association with Brooklyn Museum of Art.
Lerner,J., (1992), A rock relief of Fath Ali Shah in Shiraz , Ars Orientalis , 21, pp.31-34.
Robinson, B.W., (1992), “Persian Royal Portraiture and the Qajar”, in: E. Bosworth and C.Hillenbrand (eds.), Qajar Iran: political, social and cultural change (1800-1925), 291-310. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,805 |