
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,903,004 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,952,966 |
بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی مطالعه موردی: مرکز آموزش کشاورزی حاجی آباد هرمزگان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 9، دوره 45، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 105-114 اصل مقاله (354.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2014.51583 | ||
نویسندگان | ||
حمید موحد محمدی* 1؛ مینا علیرضایی2؛ حسین شعبانعلی فمی3؛ مهتاب پورآتشی4 | ||
1دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای متوسطة کشاورزی از دیدگاه آموزشگران و دانشآموزان انجام گرفته است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعة آماری تحقیق شامل دو گروه آموزشگران (21 نفر) و دانشآموزان (86 نفر) مرکز آموزش کشاورزی حاجیآباد بودند. گردآوری دادهها از طریق سرشماری کامل افراد انجام گرفت. اعتبار محتوایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از تعدادی از کارشناسان و متخصصان مربوط تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از روش آزمون مقدماتی استفاده شد که آلفای کرونباخ محاسبهشده (بیشتر از 7/0) مبین اعتبار مناسب آن برای گردآوری دادهها بود. تحلیل دادهها با استفاده از برنامة نرمافزاری SPSS نسخة 5/11 انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که از دید آموزشگران کیفیت آموزشهای متوسطة کشاورزی در حد خوب است، در حالی که از دید دانشآموزان، کیفیت آموزشهای متوسطة کشاورزی در حد متوسط است. کیفیت ابزارها و ادوات ماشینی در مزرعه، تخصص و مهارت آموزشگر در موضوع درس، بهکارگیری روشهای تدریس متنوع و مناسب، استفاده از فیلمهای آموزشی مرتبط با موضوع درس و علاقهمندی دانشآموز به رشتة تحصیلی مهمترین عواملی بودند که بر کیفیت آموزشهای متوسطة کشاورزی تأثیرگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشگر؛ آموزشهای متوسطه کشاورزی؛ امکانات آموزشی؛ فراگیر؛ کیفیت آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on Factors Influencing the Quality of Secondary Agricultural Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Movahed Mohammadi1؛ Mina Alirezaie2؛ Hossein Shabanali Fami3؛ Mahtab Pour Atashi4 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to study factors influencing the quality of secondary agricultural education from the viewpoints of teachers and students. The research method used was a descriptive and correlation design. Data was collected using questionnaire. The statistical population of this study included all agricultural teachers (N=21) and students (N= 86) at secondary agricultural school in Hajiabad County- which is located in the province of Hormozgan. Content validity of the questionnaire was tested by a panel of experts. A pilot study was conducted for testing the reliability and improving the questionnaire. Reliability of the instrument determined by Cronbach’s Alpha (>0.7). SPSS version 11.5 was used to analyze the data. The findings revealed that from teachers’ viewpoint, the quality of education was good. In contrast, from students’ viewpoint, the quality of education was medium. The quality of farm instruments, teachers’ skill in the subject matter, use of suitable teaching method, use of educational films, and students’ interest to educational major were the important factors, which influence the quality of secondary agricultural education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
educational quality, Teacher, Student, educational facilities, secondary agricultural education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,104 |