تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,179 |
تحلیل کانونی رابطة هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1، اردیبهشت 1393، صفحه 45-66 اصل مقاله (505.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2014.51706 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا تقی زاده یزدی* 1؛ افشار سلیمانی2؛ ناصر رحمت2؛ جواد نرگسیان3 | ||
1استادیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطة ابعاد هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی بوده است. جامعة آماری این پژوهش عبارت بود از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه در سال 1391. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با رعایت نسبتها استفاده شد و، در مجموع، 200 نفر انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة استاندارد سیبر- شرینگ و پرسشنامة محققساختة ارزشیابی عملکرد آموزشی در مقیاس پنج درجهای لیکرت استفاده شد. دادههای پژوهش، پس از جمعآوری، بر اساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعة متغیر را تأیید میکند. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفههای خودآگاهی، همدلی، مهارتهای اجتماعی، و خودانگیزی پیشبینیکنندههای خوبی هستند برای متغیرهای ملاک انضباط آموزشی، توان علمی، و شیوة تدریس. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی عملکرد آموزشی؛ هوش هیجانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Canonical Analysis of the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Performance Evaluation | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Taghizadeh Yazdi1؛ Afshar Soleimani2؛ Naser Rahmat2؛ Javad Nargesian3 | ||
1Assistant Prof., Faculty of management, Tehran University, Tehran, Iran | ||
2MSc. in educational management, Urmia University, Iran | ||
3MSc. in educational management, Beheshti university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the relationship between emotional intelligence and academic performance evaluation. The population of the study included faculty members of the University of Urmia in 1391. To select a sample, stratified random sampling method was used while considering the proportions. In total, 200 people were selected. The study was of descriptive - correlational type. To collect data, the standardized questionnaire of Syber Yashring and the researcher-made academic performance evaluation questionnaire were used in five-point Likert scale. Data collected based on the research hypotheses was analyzed using canonical correlation analysis. The results of canonical analysis confirmed the 99 percent probability of the correlation between the two sets of variables. The results of multiple regression showed that the components of self-awareness, empathy, social skills, and self-motivation are good predictors of academic disciplines criterion, scientific ability and teaching method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic performance evaluation, Emotional intelligence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,971 |