تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,512,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,551 |
نقد و بررسی دیدگاه عدمیانگارانۀ شرور | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 2، تیر 1393، صفحه 197-216 اصل مقاله (160.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.51713 | ||
نویسندگان | ||
محمد محمدرضایی1؛ سید جابر موسوی راد* 2 | ||
1استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفۀ دین دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
معضل شرور بهعنوان امری بر ضدّ وجود خدا یا برخی صفات او مثل قدرت یا خیرخواهی مطلق الهی، مطرح شده است. فیلسوفان و متکلمان بسیاری به راههای مختلف در صدد پاسخ به این معضل بر آمدهاند. در این میان راهحلی که بسیاری از فیلسوفان اسلامی پذیرفتهاند، نظریۀ «عدمیانگاری شرور» است. مطابق این دیدگاه شرور، حقیقتی جز عدم ذات یا عدم کمال ذات ندارند. در مقالۀ حاضر این دیدگاه تقریر شده است و این سؤال مطرح میشود که آیا دردها و آلام، مورد نقضی برای دیدگاه فلاسفه محسوب میشوند؟ پرسش دیگر این است که بر فرض که دردها و آلام مورد نقضی برای دیدگاه فلاسفه نباشد، آیا میتوانیم نقدهای دیگری را بر دیدگاه عدمی بودن شرور مطرح کنیم؟ در این مقاله از این دیدگاه دفاع شده است که با فرض قبول اصل مبنای فلاسفه، دردها و آلام نقضی برای دیدگاه فلاسفه محسوب نمیشوند. اما دیدگاه عدمی بودن شرور دارای نقدهای اساسی است. از جمله اینکه اولاً شروری که عدم کمال ذات محسوب میشوند، در واقع اموری وجودی هستند؛ ثانیاً بر فرض قبول عدمی بودن شرور، مشکل شرور با این نظریه حل نمیشود؛ ثالثاً هر شرّی معمولاً ملازم با امری وجودی است و رابعاً این دیدگاه مخالف آیات وروایات است. | ||
کلیدواژهها | ||
الم و درد؛ شرور؛ عدم ذات؛ عدم کمال ذات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
analysis of the view of nothingness of evils | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mohammad Rezaie1؛ Seyed Jaber Mousavi Rad2 | ||
چکیده [English] | ||
Problem of evil is something which is considered against existence of God or his attributes like being omnipotent and absolutely good. Philosophers and theologians have tried to solve this problem by different ways. The solution which is accepted by Muslim philosophers is the nothingness of evils. According to this opinion evils are not except nothing of essence or perfections of essence. In this article this opinion is expounded then pains and turmoils (which are considered as objection against existence of god) are analyzed. The opinion which is defended in this article is that by accepting the principles of philosopher view, pains are not as an objection against them, but the point of view of Muslim philosophers has for problems: - Evils which are nothingness of perfection of the essence are existent - Problem of evils is not solved by their opinion - Evils often require existential evils - Their opinion is opposite of Islamic scriptures. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
nothingness of essence, evils, Pain, nothingness of perfection of essence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,044 |