![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,499 |
عقلانیت باور دینی از دیدگاه ولترستورف با محوریت نقد اعتدالی دلیلگرایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 2، تیر 1393، صفحه 243-266 اصل مقاله (203.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.51715 | ||
نویسندگان | ||
قاسم پور حسن1؛ نجم السادات الحسینی* 2؛ پروین کاظم زاده2 | ||
1دانشیار گروه فلسفۀ دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
چکیده | ||
عقلانیت باور دینی یکی از مهمترین مباحث فلسفۀ دین است که پنج رویکرد معرفتشناسانۀ متفاوت را در بر میگیرد. تا همین اواخر، دلیلگرایی رویکرد غالب در حوزۀ عقلانیت باورهای دینی بود و نماد عقلگرایی حداکثری بهشمار میرفت. اما معرفتشناسی اصلاحشده مکتب نوظهوری است که در مقابل دلیلگرایی قرار گرفته، عقلانیت را بیجا و بیمورد دانسته و معتقد است که اعتقادات دینی شاید کاملاً موجه و معقول باشند، حتی اگر هیچ قرینهای آنها را تأیید نکند. در این میان دیدگاههای ولترستورف بهعنوان یکی از مهمترین افراد مطرح در این رویکرد، متشکل از دو فرضیۀ عمده است: اول آنکه افراد زیادی بهصورت مبنایی یعنی بدون واسطه و نه بر اساس دیگر عقاید، به بسیاری عقاید در مورد خدا قائلند؛ و دیگر اینکه آنان اغلب حق دارند، به آن امور معتقد شوند. دراین مقاله پس از بیان مخدوش بودن معیار لاک در استفاده از مفهوم معقول که همان معیار مبناگروی کلاسیک است، نحوۀ مواجهۀ ولترستورف با بحث عقلانیت مشخص میشود که او معنای عام و گستردۀ عقلانیت را میپذیرد و مراد وی از عقلانیت، تنها عقل ارسطویی نیست، بلکه خود ایمان را به تنهایی عقلانی میداند و ترکیبی از دلیلگرایی و ایمانگرایی را پیشنهاد میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
جان لاک؛ دلیلگرایی؛ عقلانیت باور دینی؛ عقلانیت حداکثری؛ معرفتشناسی اصلاحشده؛ ولترستورف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rationality of Religious Belief according to Wolterstorff Moderate Critique of Evidentialism | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghasem Purhasan1؛ Najmolsadat al-Hosseini2؛ Parvin Kazemzadeh2 | ||
1Assistant Professor, Philosophy Dept., ‘Allamah Tabatabai | ||
2PhD Student in ‘Study of Religion”, University of Religions and Denominations | ||
چکیده [English] | ||
Rationality of religious belief is one of the most important issues in the philosophy of religion and includes five epistemological approaches. Up till recent times, evidentialism was the approach prevalent in the field of rationality of religious beliefs. And it was considered as a symbol of maximal rationalism. Reformed epistemology, however, is a newly-emerged school which opposes evidentialism and deems rationality as something irrelevant. According to reformed epistemology, religious beliefs may be fully justified and reasonable, even if no evidence confirms them. Here, views of Wolterstorff, as one of the most important scholars advocating this approach, consist of two main assumptions: first, many people believe in many ideas about God in a foundational way, i.e. immediately and not based on other’s ideas; and the other, in most cases, they are right to believe in such ideas. In the present article, after saying that Locke’s standard in making uses of the notion of “reasonable” (which is the same as the standard of classical foundationalism) is not a justified one, the authors will explain the way in which Wolterstorff goes to discuss “rationality”. They will describe that he accepts rationality in the general and extensive sense of the term and by rationality he does not mean only Aristotelian reason; rather, he takes faith as being rational and proposes a synthesis of evidentialism and fideism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
'reformed epistemology', 'evidentialism', 'rationality of religious belief', 'Wolterstorff', 'John Locke', 'maximal rationality' | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,031 |