![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,562 |
تعداد مقالات | 70,811 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,866,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,089,912 |
چیستی ایمان از دیدگاه ملاصدرا | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 2، تیر 1393، صفحه 289-324 اصل مقاله (272.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.51717 | ||
نویسندگان | ||
عین الله خادمی* 1؛ قدسیه ماجدی2 | ||
1دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل چالشبرانگیز و در عین حال کلیدی در طول تاریخ تفکر اسلامی، مسئلۀ «ایمان» است که از جهات مختلف، مورد توجه اندیشمندان بوده است. ملاصدرا بهعنوان حکیمی متأله و شیعه، ایمان را از مادة أمن میداند؛ گویی شخص مؤمن با ایمان، از تکذیب و مخالفت با حق، ایمن میشود؛ هرچند ایشان، ایمان را با مفاهیم مختلفی چون تصدیق، حکمت، نور، توحید و عقل تعریف میکند، در دیدگاه او « علم و معرفت» مهمترین عنصر در «ایمان» است. صدرا ایمان تقلیدی و کشفی را از اقسام ایمان دانسته است و «عمل» را خارج از حوزۀ مفهومی ایمان قرار میدهد. او ایمان را همچون علم، امری وجودی میداند که احکام وجود بر آن سریان دارد، لذا امری مشکک، با قابلیت کمال و نقص و پایینترین مراتب آن ایمان تقلیدی بدون برهان و بالاترین مرتبهاش، حقالیقین است که از مراتب عرفانی محسوب میشود. ایشان توانسته بر اساس مبانی حکمت متعالیه در چهار شاخصۀ نقش کلیدی معرفت؛ علم امری وجودی؛ رابطۀ میان ایمان و عمل صالح و مراتب ایمان، به شایستگی در بُعد نظری از مباحث دینی، بهره ببرد و تبیین نوینی از ایمان ارائه کند؛ هرچند این نقد نیز (که توجه بایستهای در بحث نظری، به عنصر مودت و محبت ندارد) امکان طرح دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایمان؛ ایمان تقلیدی؛ ایمان شهودی؛ علم؛ معرفت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The nature of faith from Molla Sadra view point | ||
نویسندگان [English] | ||
Einollah Khademi1؛ Ghodsieh Majedi2 | ||
1Associate University Secretary martyr Rajai | ||
2MA in Islamic Philosophy and Theology Teacher Training University martyr Rajai | ||
چکیده [English] | ||
One of the most challenging and yet the key issues in the history of Islamic thought , the issue of "faith" that in many ways , has been the focus of scholars . As a wise theologian Mulla Muslim faith considers safe matter , as a devout faith, and against the denial of the right to be safe , even though his faith with various concepts such as authentication , Wisdom , Light , Unity definition of wisdom , but in his view , " knowledge " is the most important element in the "faith ". Sadra imitative faith and knowledge discovery from a variety of faith ; "action" out of the realm of faith makes sense . Although his faith as science knows it is therefore imperative that the provisions of the Syriac Mshkk , with the lowest levels of perfection and the perfect imitation of faith , without argument , and the highest it , is far to -it is erfani be . Transcendent Wisdom , he managed according to the principles of the four key characteristics of knowledge , knowledge of the existence of something ; relationship between faith and good deeds , and much faith in the idea of religious merit , and benefited from the faith and will provide a new explanation , although this criticism is also imperative to note that the theoretical discussion , the element of friendship and love , no noteworthy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: faith, Knowledge, wisdom, Faith, duplication, intuitive faith | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,257 |