![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,914,624 |
روش علامه طباطبایی در تفسیر«البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در مقایسۀ اجمالی با تفسیر «المیزان» | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 6، دوره 47، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 131-152 اصل مقاله (480.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2014.51936 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد رضا فقیه ایمانی* 1؛ عباس مصلائی پور2 | ||
1دانشجوی دورۀ کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) | ||
چکیده | ||
عموم محقّقان، علامه طباطبایی را بیشتر با کتاب المیزان فی تفسیر القرآن میشناسند؛ امّا آنچۀ دربارۀ ایشان کمتر بیان شده، آن است که این مفسّر بزرگِ قرن، قبل از نگارش این تفسیر، کتاب تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن را به رشته تحریر در آورده است. سؤالی که در اینجا مطرح است آن است که علّت این تألیف دوبارۀ تفسیر چیست؟ در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی به روش شناسی تفسیر البیان و مقایسۀ اجمالی آن با تفسیر المیزان و نیز ویژگیهایی که این تفسیر را از تفسیر المیزان متمایز ساخته است، میپردازیم. به نظر نگارندگان، از آنجا که تألیف کتاب از سوی علامه طباطبایی بنا بر موقعیت شناسی و درک نیازهای روز بود؛ زمانی که وی هجمۀ شدید دشمنان برای نشان دادن مخالفت قرآن و احادیث را مشاهده کرد، برای پاسخگویی به این یاوهگوییها تفسیر البیان را تألیف کرد. همین مفسّر، زمانی که خردهگیری مخالفان شیعه نسبت به فقدان یک تفسیر فاخر اجتهادی و جامع در میان شیعه را مشاهده کرد، به تألیف تفسیر المیزان همّت گماشت. همچنین وی در عین اینکه به مسائل عقلی در این تفسیر توجه ویژه داشت، از پرداختن به روایات نیز غافل نبود و معتقد بود اساس روش او در این تفسیر، همان روشی است که ائمۀ(ع) در روایات ما را به آن رهنمون شدهاند. لذا میتوان گفت که تفاوت دغدغۀ اصلی علامه در زمان تألیف این دو اثر فاخر، موجب تفاوتهای شکلی و ساختاری میان آنها شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن؛ تفسیر روایی؛ تفسیر قرآن به قرآن؛ علامه طباطبایی؛ المیزان فی تفسیر القرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interpretive Method of Allamah Tabatabaei in “Al - Bayan” compared with “Al-Mizan Interpretation” | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mohammad Reza Faghih Imani1؛ Abbas Musallai poor2 | ||
1MA student, Science of the Quran and Hadith, University of Imam Sadiq, Iran | ||
2Associate Professor, Science of the Quran and Hadith, University of Imam Sadiq, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Most of the scholars, know Allamah Tabatabaei mostly through his interpretation "Al–Mizan–fi–tafsire–al-Quran”. But what is less expressed about him is that: he had written the interpretation “Al-Bayan” before writing the “Al - Mizan”. The question here is: what is the cause of authoring "Al–Mizan”? In this paper, with descriptive – analytical method, we focus on the methodology of "Al-Bayan Interpretation", and briefly compare it to the "Al-Mizan interpretation", and also determine the features that has made this interpretation distinguished from "Al–Mizan”. According to the article, since Allamah-Tabatabaei authored his books according to his understanding of the daily needs, when he observed the severe attack of Islam enemies to the Quran and Hadith, wrote “Al-bayan” to defend against the attack. He authored “Al-mizan”, when he saw the lack of a fine, intellectual and comprehensive interpretation among the Shia. It is worth noting that while he gave a particular attention to the logical issues in this interpretation, he didn’t neglect to consider the narratives. The way based on which he wrote his interpretation was the same way to which our imams have leaded us. One can say his different concerns at the time of writing these two fine works, is the cause of structural and formal difference between the two. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interpretation of ‘Al–Mizan’, Interpretation of ‘Al-Bayan’, Narrative interpretation, Interpretation of Quran by Quran”, Allamah Tabatabaei | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,013 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,453 |