تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,673 |
پدیدارشناسی تجربیات و ادراکات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی: یک مطالعة کیفی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آبان 1393، صفحه 447-465 اصل مقاله (515.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2014.52502 | ||
نویسندگان | ||
یوسف ادیب* 1؛ فاطمه مردان اربط2 | ||
1دانشیار رشتة برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در جهان امروز کارآفرینان منشأ تحولات بزرگی در زمینههای صنعتی، خدماتی، تجاری و غیره شدهاند و محرک رشد و توسعه بهشمار میروند. مطالعات زیادی در خصوص خصیصههای کارآفرینی و کارآفرینان انجام شده است؛ اما پژوهش دربارة کشف و توصیف عمیق و ژرفنگرانة ادراکات و تجربیات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی، چنانکه آنها برای خود آن را معنا میکنند، بسیار اندک است. هدف اصلی این پژوهش کشف و توصیف عمیق تجربیات کارآفرینان از پدیدة کارآفرینی است. روش انجام پژوهش از نوع کیفی و به شیوة پدیدارشناسی است. جامعة آماری پژوهش کارآفرینان برتر در حوزههای گوناگون صنعت، خدمات، تجارت و غیره در شهر تبریز و در سال 1391 است. نمونهها به صورت هدفمند انتخاب شدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع دادهها (16 نفر) ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبة عمیق گردآوری شد و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد پنج مضمون کلی شامل زمینة کارآفرینی، وضعیت اقتصادی، ویژگیهای روانشناختی، ویژگیهای اجتماعی و تلقی از کارآفرینی پدیدار شدند و هریک از مضامین دارای چندین مضمون فرعی بودند. یافتههای این مطالعه میتواند تصویری روشن از تجربیات کارآفرینان در زمینة کار آفرینی ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ خطرپذیری؛ خلاقیت؛ کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenology of experiences and entrepreneurs’ perceptions of entrepreneurship phenomenon; A qualitative study | ||
نویسندگان [English] | ||
Yousef Adib1؛ Fatemeh Mardan Arbat2 | ||
1Associate Professor, Curriculum Studies, University of Tabriz, Iran. | ||
2Post Graduated in Curriculum Studies, University of Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the current world, entrepreneurs are origin of great developments in industrial, servant and commercial contexts and are motivator of development. The main objective of this study was to explore and deeply explain the experiences of entrepreneurs about entrepreneurship phenomenon, as they perceive themselves. Research method was qualitative in the way of phenomenology. Population included supremo entrepreneurs of Tabriz in industrial, servant and commercial contexts at 1391. Through satiated sampling, 16 participants were selected purposefully. Data were gathered via deep interview and analyzed through method proposed by Smith (1995). Finally, 5 general contexts including entrepreneurship context, economy‚ psychological characteristics, and social characteristics were clarified. Each of these included several sub-contexts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Entrepreneurship, phenomenology, riskily | ||
مراجع | ||
Baron, R. A. (2004). Psychological perspectives on entrepreneurship: cognitive and social factors in entrepreneurs' success. Current Directions in Psychological Science, 9(1), 15-18.
Baron, R. A., & Markman, G. D. (2003). Beyond social capital: The role of entrepreneurs' social competence in their financial success. Journal of Business Venturing, 18(1), 41-60.
Bendzovska.‚ D.‚ Blomqvist‚ m. and Bulic‚ Z.(2007). Do entrepreneurial characteristics effect the choice of strategy?‚FE6103 Dissertation‚ Dep. Of Business Studies‚ Kristianstad University‚ Sweden.
Benzing, C.; Chu, H. M., & Kara, O. (2009). Entrepreneurs in Turkey: A factor analysis of motivations, success factors, and problems. Journal of Small Business Management, 47(1), 58-91.
Bygrave‚William D. (1994).The Portable MBA in Entrepreneurship‚ John Wiley & Sons.
Chen, Y. W. and Linan, F. (2009), "Development and cross- cultural application of a specific instruemtn to measure entrepreurial intentions" Entrepreneurship Tehory & Practice, Vol. 33 No. 3, pp. 593-617.
Christina, Jeyanithi (2013), Impact of Strategic Orientation on Women Owned Service Enterprises, Tenth Aims International Conference on Management, January 2013, pp. 3648-3657.
Dhliwayo, S. and Van Vuuren, J.J., (2007), The Strategic Entrepreneurial Thinking Imperative, Acta Commercii, Vol. 7, PP. 123-134.
Dvir, D., Sadeh, A. & Pines, A. M. (2010). The fit between entrepreneurs’ personalities and the profile of the ventures they manage and business success: An exploratory study. Journal of High Technology Management Research, xx, 1 - 9.
Falcone‚ T.‚ Osborne‚S.(2005). Entrepreneurship: A diverse concept in a diverse world. Tuscon‚ AZ: United Stated Association for small Business and Entrepreneurship/ small Business Institute.
Ferris, G., Treadway, D., Kolodinsky, R., Hochwarter, W., Kacmar, C., Douglas, C., & Frink, D. (2005). Development and validation of the political skill inventory. Journal of Management, 31(1), 126.
.
Fry.F(1993).Enterpreneurship: A planning approach. Englewood cliffs NJ: prentice- Hall.
Henly, A (2012). Job creation by the self- employment: the roles of entrepreneurship and financial, Small Business Economics, 25, pp 175-196.
Kim, kee. S, Tami, L. and Stephen c. jones (2006) “Characterizing vaiability of small manufacturing enterprises (SME) in the Expert systems with Applications, 34(2008) pp 18-134.
Liao shu, Hsien, Wub chi, chuan,(2010), system perspective of knowledge management, organizatiom idrganizationa1 innovation, Expert systems with Applications, vo137, pp1 096.1103.
McClelland‚D.(1961)‚The achieving society‚ Princeton: NJ‚ Van Nostrand.
Pam Alexander‚ Seeda(2006). Chief executive‚ getting women in to business. Prewess Conference Cardiff‚ 9th February.
Shaver‚K.G.‚ & Scott‚ L.R.(1991). Person‚ Process‚ Choice: The Psychology of New Venture Creation Entrepreneurship Theory and Practice‚ 16(Winter): 23-45.
Singh, R., Hills, G., Hybels, R., & Lumpkin, G. (1999). Opportunity recognition through social network characteristics of entrepreneurs. Frontiers of entrepreneurship research, 228–241.
Smith‚ K. Petersen‚ J. L.(2006). What is educational entrepreneurship. In Hess‚ F. M. (Ed)‚ educational Entrepreneurship: Realities‚ Challenges‚ Possibilities‚ Harvard Education Press‚ Combridge‚ MA‚ pp.21-44.
Sullivan, Sean O'. (2014) Entrepreneurship in Ireland, Strengthening the Startup Community, Report of the Entrepreneurship Forum January 2014.
Szabo, Antal. (2013). Support of Innovative Entrepreneurship and Innovation for SME'S. MEB. 2013- 11th. International Conference on Management, Enerprise and Benchmarking 31 May- 1 June, 2013. Budapest, Hungary.
Thompson, J. (2005). Proactive personality and job performance: A Social Capital Perspective. Journal of Applied Psychology, 90(5), 10-11.
Wray‚ Steven and Thronburgh‚ B‚ David‚ Et al(1998). Women and entrepreneurship in greater Philadelphia. Pennsylvania Economy League- Eastern Dirision.
Zimmerman‚J(2008).Refining the definition of entrepreneurship. Gradute School of Education and Psychology. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,716 |