تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,123 |
تبیین و نقد نظریۀ نمادین پل تیلیش در زبان | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 3، آبان 1393، صفحه 533-566 اصل مقاله (611.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.52847 | ||
نویسندگان | ||
علی عسگری یزدی* 1؛ مسلم احمدی2 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پل تیلیش (1886 - 1965) متکلم مسیحی آلمانی است که زبان دین را نمادین میداند. به این معنا که حوزۀ دین سرشار از نمادهای دینی استو نماد دینی را نمادی میداند که بیانگر دلبستگی واپسین باشد. از دیدگاه تیلیش، تمام گزارههای دینی نمادین هستند مگر یک گزاره که «خدا خودِ هستی است» و هر چیز دیگری غیر از این گزاره دربارۀ او بگوییم، نمادین است. تیلیش معتقد است خدا یک وجود در میان سایر وجودات نیست، بلکه خدا خودِ وجود است و نمیتوان او را در کنار سایر موجودات، موجود دیگری شمرد، چرا که لازمة موجود بودن خدا در میان سایر موجودات، محدودیت و متناهی بودن اوست. نگارندگان در این مقاله، ضمن تبیین این نظریه آن را نقد میکنند و نتیجه میگیرند که شاید بتوان گفت بیان نمادین در دین و به تبع آن در قرآن وجود دارد، اما نه اینکه کل زبان دین، نمادین باشد. چرا که علاوه بر اشکالهای وارد شده بر نظریۀ تیلیش و نقض نظریههای خودش در عمل، هدف ارسال رُسل و انزال کُتب، هدایت همگانی مردم است و این صورت نمیگیرد مگر اینکه عموم مردم توان فهم سخن خداوند را داشته باشند. از اینرو حکمت حدوث دین اقتضا میکند زبان هدایت، زبان فراگیر، آشکار و فهم شدنی برای عموم باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرهمندی؛ پل تیلیش؛ دلبستگی واپسین؛ زبان نمادین؛ سلب و ایجاب؛ نمادهای دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explanation and critique of Paul Tillich's theory of symbolic language | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asgariyazdi1؛ Moslem Ahmadi2 | ||
1Faculty member of Tehran University | ||
2MA Graduate student | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Paul Tillich (1965-1886) was a German Christian theologian who sees the symbolic language of religion. That is the realm of religion is full of religious symbols. Religious symbol is an icon who represents the last attachment. On Tillich's view, all religious statements are symbolic statements, except that "the existence of God". He believes God is existence itself not a being among the others. In this article the author explains his theory and critique it. So he concludes that even there is some symbolic expressions in religious text, especially in the Holy Quran, but that does not mean totally the language of religion, is the symbolic language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Paul Tillich, Religious Symbol, the last attachment | ||
مراجع | ||
13. Ford, Lewis S., (1966), "The Three Strands of Tillich’s Theory of Religious Symbols", The Journal of Religion, VO,. 46, no. I, Part 2, Pub. By the University of Chicago Press. 14. Tillich, Paul, (1957), "Dynamics of faith", New York university press. 15. _________, ( 1951),Systematic Theology, University of Chicago Press, vol. 1 16. _________, (1961),The meaning and justification of Religious Symbols, in Sidney Hook ed "Religious Experience and Truth", New York university. 17.William P. Alston,( 1961), "Tillich’s conception of a Religious Symbol" in Religious Experience and Truth, ed. Sidney Hook (New York University Press). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,326 |