تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,159 |
طراحی راهبرد اقیانوس آبی در حوزۀ فعالیت های مهندسان مشاور در طرحهای ملی فعال در حوزۀ سدسازی کشور | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 71-87 اصل مقاله (704.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2015.52859 | ||
نویسندگان | ||
سامی ستایش* 1؛ فرشته امین2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی/ استراتژی دانشگاه تهران، کیش، ایران | ||
2استادیار دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف راهبرد اقیانوس آبی، ایجاد کسبوکار در عرصهای است که قبلاً وجود نداشته است.پژوهش حاضر با هدف طراحی راهبرد اقیانوس آبی بهعنوان راهکاری نوین انجام شده است. این پژوهش کاربردی است و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، در گروه پژوهشهای توصیفی – پیمایشی قرار میگیرد. برای تعیین چارچوب معیارها و پیشبرد مراحل تحقیق، از دیدگاههای تعدادی از خبرگان شرکت سکو، به روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده است. محقق در راستای انجام پژوهش، با استفاده از الگوی چهاراقدام، اعتلای وضعیت رقابتی شرکت مهندسان مشاور سکو را در دستور کار قرار داده است. براساس دیدگاههای خبرگان، معیارهای مربوط به الگوی چهاراقدام که باید در حوزة فعالیتهای مهندسان مشاور سکو به آنها توجه شود، عبارتند از: حذف خدماتی که با توجه به شرایط بازار کسبوکار، فضایی برای فعالیت در آنها وجود ندارد و سودآور هم نیستند؛ افزایش بنیة مالی شرکت و کاهش برداشت سود پروژهها از سوی مدیران، کاهش هزینههای شرکت و افزایش بهرهوری. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی چهاراقدام؛ راهبرد اقیانوس آبی؛ معیارهای رقابت؛ نوآوری ارزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Blue Ocean Strategy in the field of consulting engineers services, involved in national projects of dam construction | ||
نویسندگان [English] | ||
Sami Setayesh1؛ Fereshteh Amin2 | ||
1MSc. in MBA/ Strategy, University of Tehran, Kish, Iran | ||
2Assistant Prof., Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The blue Ocean Strategy aims to create business in the fields which didn’t exist before. This research has been developed with the aim of designing a blue ocean strategy as a modern solution. The current study is a functional one situated in the Descriptive Survey group, considering the nature of the subject and the goals. The judgment sampling is applied to determine the criteria frameworks and develop survey process according to the views of Sakoo experts. To perform survey process, the researcher tries to promote the competitive situation of Sakoo Consulting Engineers by applying ERRC model. According to Experts’ views, the related criteria of ERRC model that should be considered in the field of Sakoo Consulting Engineerrs are as follows: omitting the services for which there are no space according to business market conditions, promoting company financial status, decreasing the project profit withdrawal by project managers, decreasing company costs and increasing productivity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blue Ocean Strategy, competition criteria determination, ERRC model, value innovation | ||
مراجع | ||
Afshar, Y. (2010). Case Study of designing and applying Blue Ocean Strategy in center of information technology development. Thesis. Publications of Tehran University. Tehran. (In Persian)
Ahmadian, M. (2010). Strategic management according to blue ocean, innovation & creativity role & its implementation, Thesis. Publications of Tehran University. Tehran. (In Persian)
Amin, F. (2012). Designing of alignment model for business strategies & human resourses management activities approach in Iran Business Banks, applying Blue Ocean Strategy, PhD Thesis. Publications of Tehran University. Tehran. (In Persian)
Arabi, S.M. (2006). Hand book of Strategic Planning. Publications office of cultural researches. Tehran. (In Persian)
Azaddokht, E. (2009). Identifying strategic situation of the organization. Thesis.Publications of Tehran University. Tehran. (In Persian)
Chandler, A. D. (1962). Strategy and structure: Chapters in the history of the American industrial enterprise. MA: MIT Press. Cambridge.
Chang, S. C. (2010). Bandit cellphones: A blue ocean strategy. Journal of Elseiver, 3(2): 219-223.
David, F. R. (2011). Strategic Management: Concepts and cases. South Carolina:Publications of Francies Marion University. Florence.
Debi, S. S. (2006). Book Review of Blue Ocean Strategy: How to create uncontested market space and make competition irrelevant. Publication of Vikalpa, 3(31): 117-131.
Hafeznia, M. (2007). An introduction to methodology in social sience, Samt Publications. Tehran. (In Persian)
Hill, Ch. (2012). Strategic Management Theory: An integrated approach. 10th Edition, Cengage Publications.
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (2008). The Excution Premium: Linking strategy to operations for competitive Advantage. Harvard Business School Publishing Corporation. United State of Ammerica.
Khaki, Gh. (2000). Methodology in management. Islamic Azad University Publications. Tehran. (In Persian)
Killen, C. P. et al, (2012). Advacing project and portilio management research: Applying strategic management theories. International Journal of project management, 5(30): 525-538.
Kim, W. C. & Mauborgne, R. (2004). Blue ocean strategy: How to create uncontested market space and make the competition irrelevant. Harvard Business Press. Boston.
Kim , W. C. & Mauborgne, R. (2008a). Blue Ocean Strategy: A way to making the business uncompetetive and deactivating the competition. Translated by: Golpayegani, M. & Piroozfar, Sh., Mehr-e-Amiralmomenin Publications.Tehran. (In Persian)
Kim, W. C. & Mauborgne, R. (2008b). Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant. Translated by: Atefi, M., Nab Publications. Tehran. (In Persian)
Leavy, B. (2005). Value pioneering – how to discover your own Blue Ocean: Interview with W. Chan Kim and Rene´e Mauborgne. Strategy & Leadership Journal, 6(33): 13-20.
Lincoln, Y. S. and Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry, Sage Publications. Beverly Hills, CA.
Lindic, J. (2012). Higher growth through the blue ocean strategy: Implications for economic policy. Research policy Journal, 5(41): 928-938.
Mintzberg, H. (1987). Why organizations need strategy. Journal of California Management Review, 1(17): 30-47.
Mohamed, Z. A. (2012). Analysis of the use of the blue ocean strategy (Case study: Analysis on 14 different agenciecs). Integration & Dissimation Journal, 3(2): 13-32. (In Persian)
Tavallaei, R. (2008). Applying Blue Ocean Strategy as a revolution in strategic management area. Scientific- Promotion Journal of Police Human Development, 24(2): 23-37. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,177 |