تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,618 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,930 |
اعتماد اجتماعی، زنان و سیاستهای مقابله با تغییرات آبوهوا | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2، تیر 1393، صفحه 221-238 اصل مقاله (610.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2014.53137 | ||
نویسندگان | ||
صادق صالحی* 1؛ زهرا پازوکی نژاد2 | ||
1استادیار جامعهشناسی محیط زیست، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران | ||
2کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
در عصر حاضر، اعتماد به موضوعی حیاتی برای جوامع انسانی تبدیل شده و نقش اساسی در سیاستهای مقابله با مشکلات اجتماعی به ویژه در زمینۀ خطرهای محیط زیستی دارد. مقابله با خطرهای محیط زیستی مانند تغییر آبوهوا، نیازمند آگاهی است؛ آگاهی و آمادگی برای مقابله با مخاطرات برای همۀ گروههای اجتماعی لازم و ضروری است از جمله زنان که قشر آسیبپذیری در مقابل مخاطرات محیط زیستی هستند. این آگاهی معمولاً از سوی نهادهای اصلی و مرتبط همچون دولت، سازمانهای خصوصی محیط زیستی و دانشمندان بهدست میآید. بنابراین، پذیرش این آگاهی و اعتماد به آنها، مستلزم اعتماد مردم به نهادهای مرتبط با آن است. در این بررسی، میزان اعتماد دانشجویان نسبت به منابع اطلاعات (دولت، سازمانهای خصوصی محیط زیستی و دانشمندان) و تفاوت آن برمبنای جنسیت و دانشکده بررسی شده است. برای انجام این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده و با نمونهگیری طبقهای، 411 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. یافتهها حاکی از آن است که اعتماد دانشجویان به منابع اطلاعات کمی بیشتر از متوسط بود و گروههای حامی محیط زیست، معتمدترین منبع اطلاعات تغییر آبوهوا بودند. همچنین تفاوت محسوس فقط در اعتماد براساس جنسیت به دانشمندان مربوط است. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که میزان اعتماد دانشجویان پسر به منابع اطلاعات بیش از دانشجویان دختر بود. منابع اعتماد برمبنای دانشکده نیز متفاوت بود. به عبارت دیگر، دانشکدههایی که برنامۀ درسیشان ارتباط نزدیکتری با موضوعهای محیط زیستی داشته است اعتماد بیشتری به دانشمندان و سازمانهای خصوصی داشتند. در پایان، براساس تفاوتهای جنسیتی در اعتماد به منابع اطلاعات و دانشکده، پیشنهادهایی ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
خطر؛ منابع اعتماد؛ جنسیت؛ تغییر آبوهوا؛ زنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social Trust, Women and Climate Change Policies | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadegh Salehi1؛ Zahra Pazokinejad2 | ||
1Professor assistance in university of Mazandaran | ||
2MA in Sociology | ||
چکیده [English] | ||
In modern times, trust has become an issue crucial to human societies and it has basic role in confronting policies with social problems, particularly in the field of environmental risks. To counter environmental risks such as climate change requires knowledge that is gained through trust to its related informational institutions. These institutions cause the awareness of environmental issues and the public understanding of science and environmental policy, therefore, they are one of the prerequisites for participation in environmental policies and programs are considered. Having this information and ready to counter the risks for certain social groups such as women that are among the groups most vulnerable to environmental risks, is necessary. In this study, students' confidence to climate change network (government, ENGOs and scientists) and differences to gender were examined. Methodology was survey and using stratified sampling, 411 students selected. The findings suggest that students' trust to the information resources were slightly more than the average and pro-environment groups were great trustworthy group. Also, only discernable difference in trust to gender related the scientists. Moreover, the results of research showed that boy students have trust to the information resources great than girl students. The trust resources varied to faculty. In other words, the faculties that their curriculums had great relevant to environmental issues had more trust to the scientists and non government organizations. In end paper, the suggestions provided to gender and colligate differences in trust resources | ||
کلیدواژهها [English] | ||
risk, Trust Resources, climate change, Gender, the Higher Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,093 |