تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,063,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,294,205 |
مطالعه تاثیر رسانههای اجتماعی آنلاین برشفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگیری مشارکت عمومی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه تهران) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 3، مهر 1394، صفحه 637-656 اصل مقاله (353.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2015.53468 | ||
نویسندگان | ||
عباس نرگسیان1؛ حسن هژبرافکن خلاری* 2؛ محمدرضا معینی کربکندی2 | ||
1استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بین رسانههای مدرن، اینترنت بهدلیل جاذبههای متنوع، جایگاه ویژهای دارد. گسترش سریع فناوریهای ارتباطی در سراسر جهان این پرسش را مطرح میکند که این رسانهها و واسطههای ارتباطی چه تأثیری در مشارکت عمومی و تحولات اجتماعی و سیاسی جهان دارد. در این پژوهش اهمیت رسانههای اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجیگری مشارکت عمومی، بهطور کاربردی سنجیده میشود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر چگونگی گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخۀ مطالعات میدانی و از نظر ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علّی است. روش اجرای پژوهش نیز پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه تهران را شامل میشود که نمونهگیری آن به روش طبقهبندی است و دادهها بهکمک ابزار پرسشنامه گردآوری شدهاند و در نرمافزار لیزرل 54/8 تجزیهوتحلیل میشوند. نتایج پژوهش نشان میدهد اثر رسانههای اجتماعی آنلاین بر مشارکت مدنی و سیاسی و همچنین اثر این دو نوع مشارکت بر شفافیت و اعتماد عمومی معنادار است و تأیید میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد عمومی؛ رسانههای اجتماعی آنلاین؛ شفافیت؛ مشارکت سیاسی؛ مشارکت مدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study effect of social media on transparency & public trust with moderating role of public participation(case study: Tehran university students) | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Nargesian1؛ Hassan Hozhabrafkan Khollari2؛ Mohammadreza Moeieni2 | ||
چکیده [English] | ||
Among modern media the internet has an outstanding position. Quick prevalent of communication technology provide this question that, what Is the role of these communication tools about public participation, social and political change in around the world? In this study we evaluate effect of social media on transparency and public trust with the moderating role of public participation in practical way. Data gathering of this research is descriptive, in term of purpose is practical,Field studies is the type of this study and on how to collect the data requirements is a description of the survey research type. Research Population consists of Tehran university students where categorized random sampling method has been applied. For data analyzing used LISREL 8.54.the result of this study indicate effect of social media on civil and political participation and also effect of those on transparency and and public trust are meaningful and Be confirmed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
civic participation, online social media, political participation, Public trust, transpareny | ||
مراجع | ||
Ahmadi, P. & Ahmadi, GH. (2003). Media and thechallenges ofidentitycrisis by futures studies approach. Secondnational conference on ayande pajhohi, yadgar derakhshan aria company. (in Persian)
Alvani, M. & Danaeifard, H. (2001). Public administration and public trust. Quarterly Journal of knowledge management, 55(0): 7-24. (in Persian)
AmAndolina, M. W., Jenkins, K., Zukin, C. & Keeter, S. (2003). Habits from home, lessons from school: Influences on youth civic engagement. Political Science and Politics, 36(02): 275-280.
Ayatolahzadeh, H & Nargesian, A (2014). Study of its Relationship with public Participation, Public Accountability and Transparency in 3’s region of city of Tehran. Public administration journal, 6(2). (in Persian)
Bhattacharya, R., Devinney, T. M. & Pillutla, M. M. (1998). A formal model of trust based on outcomes. Academy of management review, 23(3): 459-472.
Choudhary, A., Hendrix, W., Lee, K., Palsetia, D. & Liao, W. K. (2012). Social media evolution of the Egyptian revolution. Communications of the ACM, 55(5): 74-80.
Eslami, M. (2012). Socialnetworksand their impact ondifferent aspects of life, FirstNational Congress of cyberspace andsocial damagesnovel. (in Persian)
Flanagan, C. (2011). Civic Engagement and~ sychosocial Well-Bemg in College Students. Liberal Education. Retriered from: https://www.aacu.org/ publications-research/periodicals/civic-engagement-and-psychosocial-well-being-college-students.
Gholipour, A. & Pirannezhad, A. (2007). Explanation of four-dimensional model of justice in development of self-efficacy in educational institutions. (in Persian)
Gil de Zúñiga, H., Jung, N. & Valenzuela, S. (2012). Social media use for news and individuals' social capital, civic engagement and political participation. Journal of Computer‐Mediated Communication, 17(3): 319-336.
Gozzo, S. & D’Agata, R. (2010). Social networks and political participation in a Sicilian community context. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 4: 49-58.
Kaniki, M & Alvandi, P. (2012). Social participating online and development local community in Iran. Social Welfare Quarterly, 41(11): 39-67. (in Persian)
Kavanaugh, A. L., Fox, E. A., Sheetz, S. D., Yang, S., Li, L. T., Shoemaker, D. J & Xie, L. (2012). Social media use by government: From the routine to the critical. Government Information Quarterly, 29(4): 480-491.
Kirkpatrick, D. (2011). Technology social power and the coming corporate revolution why employees and customers will be calling the shots. Forbes, 31(2): 291-301.
Monavarian, A., Nargesian, A., Fatahi, M. & Vasegh, B (2011). The study of realation between public acountibility, public participation & public trust in public organization. Managment reaserch, 11(3). (in Persian)
Rajapat, V. (2009). Social media: Trends & growth of digital media. Siliconindia, 12(6): 28-30.
Rasouli, M. R. & Moradi, M. (2012). The rate of communication student’s coordination in producing social media content. (in Persian)Ugurlu, H. & Ozutku, F. (2014). An Evaluation on the Use of Social Media in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 147: 453-457.
Valenzuela, S., Arriagada, A. & Scherman, A. (2012). The social media basis of youth protest behavior: The case of Chile. Journal of Communication, 62(2): 299-314.
Waite, B. C. (2010). Communicator-in-chief: how Barack Obama used new media technology to win the White House. J. A. Hendricks, & R. E. Denton Jr (Eds.). Lexington Books.
Warren, A. M., Sulaiman, A. & Jaafar, N.I. (2014). Social media effects on fostering online civic engagement and building citizen trust and trust in institutions. Government Information Quarterly, 31(2): 291-301.
Wart, M. W. & Van Wart, M. (2012) When Public Participation in Administration Leads to Trust. An Empirical Assessment of Managers’ Perceptions,32(9): 1433-1449.
Welch, E.W. (2012). The relationship between transparent and participative government: A study of local governments in the United States. International Review of Administrative Sciences, 78(1): 93-115.
Wicks, R. H., Wicks, J. L., Morimoto, S. A., Maxwell, A. &Schulte, S. R. (2014). Correlates of Political and Civic Engagement among Youth during the Presidential Campaign. American Behavioral Scientist, 7: 173-208.
Ziaei, M., Nargesian, A. & Aibaghi, E. S. (2009). The role of spiritual leadership on human resource empowerment in the University of Tehran. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,293 |