تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,102,759 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,209,138 |
ارتباط هوش هیجانی مربیان با احساس خودسودمندی و اضطراب رقابتی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 113-130 اصل مقاله (157.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2015.53650 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اسکندری* 1؛ یعقوب بدری آذرین2؛ حمید جنانی3 | ||
1. دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3. استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط احتمالی هوش هیجانی مربیان با خودسودمندی و اضطراب رقابتی ورزشکاران است. آزمودنیهای تحقیق پیش رو همۀ بازیکنان و مربیان شرکتکننده در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان تنیس روی میز بانوان کشور (120 ورزشکار با میانگین سنی 28/2 ± 05/15 سال و 30 مربی با میانگین سنی 96/10 ± 15/39 سال) بودند. ورزشکاران، پرسشنامۀ خودسودمندی عمومی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامۀ اضطراب رقابتی-حالتی (CSAI-2) مارتنز (1990) و مربیان هر دو ردۀ جوانان و نوجوانان، پرسشنامۀ هوش هیجانی برادبری و گریوز را تکمیل کردند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0 بهوسیلۀ نسخۀ 16 نرمافزار SPSS بررسی شد. یافتههای تحقیق نشان داد که همۀ مؤلفههای هوش هیجانی بهغیر از خودآگاهی و خودمدیریتی با احساس خودسودمندی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور ارتباط معناداری دارد. همچنین تمامی مؤلفههای هوش هیجانی با اضطراب رقابتی دختران ورزشکار نخبۀ تنیس روی میز کشور ارتباط معناداری دارند. بهنظر میرسد هوش هیجانی موجب افزایش آگاهی مربیان از نیازهای روانشناختی خود و ورزشکارانشان میشود و به آنان کمک میکند تا از وجود برخی مشکلات مطلع شوند و منابع روانشناختی لازم را برای مقابله با آنها شناسایی و تقویت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس خودسودمندی؛ اضطراب رقابتی؛ بازیکنان نخبه؛ تنیس روی میز؛ هوش هیجانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between emotional intelligence and entrepreneurial intention Case: Physical Education students of University of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra eskandari1؛ yaghob badriazarin2؛ Hamid Janani3 | ||
1. MSc. Student of Management and Planning in Physical Education, Islamic Azad University, East Azerbaijan Science and Research Branch, Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, Psychology Department, Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
3. Assistant Professor, Physical Education Department, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Given the increasing importance of entrepreneurship and its important role in students’ employment, this study was conducted to examine the effect of Emotional Intelligence on students' entrepreneurial intentions. A model was developed and was tested among undergraduate students of Physical Education faculty of Tehran University. The model was tested by Using the Structural Equation Modeling (SEM). Based on the findings of this research, Emotional intelligence dimensions have positive effects on entrepreneurial intentions. Since Emotional intelligence can be educated, so it can be an important factor in the development of students' entrepreneurial intentions and entrepreneurship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional intelligence, Entrepreneurship, Entrepreneurial intentions, Structural Equation Modeling, The Theory of Planned Behavior | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,544 |