
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,894,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,941,346 |
بررسی تطبیقی مبانی و آرای اخلاقی علامه مجلسی و ابوعلی مسکویه | ||
پژوهشنامه تفسیر کلامی قرآن | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 4، دی 1393، صفحه 599-628 اصل مقاله (533.57 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد بنیانی* 1؛ وحید دهقانی فیروزآبادی2 | ||
1استادیار گروه فلسفۀ دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه معارف | ||
چکیده | ||
اگرچه علامه مجلسی در مجلدات مختلف کتاب بحار بهطور مستقل در صدد نگارش کتاب اخلاقی و بیان نظام اخلاقی منسجمی نبوده، با بررسی مباحثی که وی در ذیل آیات و روایات بیان کرده است، نظام اخلاقی جامعی بهدست میآید که علاوه بر تأکید بر نقش عقل در تبیین آموزههای علمی و عملی اخلاق و تبیین فضایل اخلاقی، به نقش اساسی دین نیز در تبیین مبادی نفسانی افعال و ابعاد مختلف اخلاقی و تربیتی توجه ویژهای شده است، بهگونهای که نمودار کامل و جامعی از فضایل و اصول اخلاق اسلامی بهدست میدهد؛ از سوی دیگر اندیشههای فلسفی – اخلاقی مسکویه نیز در نوع خود بسیار نیرومند و حکیمانهاند و تلاش وی برای تبیین مبادی و مبانی تصوری و تصدیقی اخلاق و همچنین هماهنگ کردن بین آموزههای فلسفی اخلاق یونانی و اخلاق اسلامی و تبیین فضایل چهارگانۀ اخلاقی و انواع و اجناس آنها مطابق با مبانی و مبادی دینی، از قوت علمی و اتقان و جامعیت خوبی برخوردار است. این نوشتار به بررسی تطبیقی مبانی و آرای اخلاقی علامه مجلسی در بحارالانوار و ابوعلی مسکویه با محوریت تهذیبالاخلاق اختصاص دارد. سپس با تحلیل و بررسی این دو رویکرد اخلاقی، مواضع وفاق و خلاف و کاستیها و مزیتهای هر کدام در تبیین نظام اخلاقی اسلام بررسی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ سعادت؛ فضیلت؛ مجلسی؛ مسکویه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative study of the ethical principles and ideas of Allameh Majlisi and Abu Ali Miskawayh | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Bonyani1؛ Vahid Dehghani Phirouzabadi2 | ||
1Assistant professor, Shiraz University, Iran | ||
2Ph.D. student in the Islamic Ma'arif University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Although Allameh Majlisi has not intended to write a distinct ethical book on ethics or to present a coherent moral system in various volumes of Behar al-Anwar, but we can deduce a comprehensive ethical system through examination of the different discussions he has made about different verses and traditions. This deduced ethical system not only emphasizes the role of reason in explaining the theoretical and practical teachings of ethics and elucidating the moral virtues, but also pays special attention to the role of religion in explicating the physical bases of human actions and the different ethical and educational dimensions. Indeed, this system gives in a complete and comprehensive picture of the virtues and principles of the Islamic ethics. On the other hand, Miskawayh's philosophical–ethical ideas are very potent and truly wise. His efforts to explain conceptual and judgmental roots and bases of ethics and to coordinate the four moral virtues and their different kinds and types according to the religious roots and bases enjoy scientific strength, perfection, and comprehensiveness. This paper is a comparative study of ethical principles and ideas of Allameh Majlisi in Behar al-Anwar and Abu Ali Miskawayh in Tahzib al-Akhlaq. By analyzing these two ethical approaches, their agreement and disagreement as well as advantages and shortcomings in explaining the ethical system of Islam will be examined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethics, Happiness, Majlisi, Miskawayh, Virtue | ||
مراجع | ||
مقالات
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,349 |