تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,088 |
سنجش میزان تأثیر سرمایه اجتماعی برخلاقیت کارکنان (مورد مطالعه : شرکت های تولیدی لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی درایران) | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 49-74 اصل مقاله (903.3 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2015.54089 | ||
نویسندگان | ||
میر هادی موذن جمشیدی1؛ نرجس حق پرست کنارسری* 2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، رشت، گیلان، ایران | ||
چکیده | ||
سازمانها برای اینکه بتوانند در جهان پیچیده و متغیر امروز به حیات خود ادامه دهند، باید خلاقیت و نوآوری را بهعنوان استراتژی ضروری در عصر کنونی درنظر بگیرند. با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری، در این پژوهش سعی بر آن است که با بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان، گامی مثبت در راستای ارتقای عملکرد سازمانها برداشته شود. هدف کلی این تحقیق، بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خلاقیت کارکنان است. تحقیق حاضر، توصیفیپیمایشی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل همۀ کارشناسان و مدیران متعلق به چهار شرکت تولیدی لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی در ایران است که 146 نفر از آنها به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی آزمون فرضیهها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Pls -Smart استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد سرمایۀ اجتماعی با ابعاد اعتماد اجتماعی، شبکه و هنجار مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی، همدلی و مشارکت و هویت جمعی، تأثیر مثبت و معنیداری بر خلاقیت کارکنان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت کارکنان؛ سرمایۀ اجتماعی؛ شرکتهای تولیدی لوازم خانگی الکتریکی و الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the impact of social capital on employees’ creativity (Case study: electrical and electronic household appliances manufacturing companies in Iran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mir Hadi Moazen Jamshidi1؛ Narjes Haghparast Kenarsari2 | ||
1Assistant professor, Department of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2M.A of public administration, Payame Noor University, Rasht, Guilan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Organizations should consider innovation and creativity as an essential strategy in order to keep their existence in today complex and change able world. According to the importance of creativity and innovation, the aim of this paper is to improve organizations' performance by study the role of social capital on employees' creativity. The total target of this research is survey on the effect of social capital on employees' innovation. The type of present research is descriptive in the form of correlation and according to its aim is practical. The population of this project consists of all of the managers and experts who work in 4 electric and electronics household manufacturing companies in Iran. According to quato sampling method, 146 persons have been selected among this population. The questionnaire has been used for the collection of research data. In this research for studying of the hypothesis tests, the Partial least squares and (smart-pls) is used. the results of the research shows that the dimensions of social capital (social trust, network and common norm, mutual cooperative and cooperation, collective cohesion, empathy and participation, and collective identity has positive and significant effect on creativity of employees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
creativity of employees, Electronica and Electronic Household appliances Manufacturing Companies, Social capital | ||
مراجع | ||
2 . ابیلی، خدایار، فرجی ده سرخی، حاتم، شاطری، کریم، یوزباشی، علیرضا ( 1389)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و تمایل به نوآوری در کارکنان دانشگاه تهران.دوماهنامه علمی، پژوهشی،دانشگاه شاهد، سال هفدهم دوره جدید، شماره45، صفحات 79-90 . 3 . اشرف نظری، علی (1386)،همبستگی و وحدت یابی جمعی: تأملی بر ابعاد فردی و جمعی هویت. مجله علمی تخصصی تاریخ پژوهان.انجمن تاریخپژوهان ایران. سال سوم.شماره 12 . 8. حمیدی زاده، علی؛ شهیدزاده، فریبا؛ موحدی فر، عرفانه (1393)، بررسی تاثیر مولفه های سرمایه اجتماعی بر نوآوری سازمانی(مورد مطالعه: اداره کل مخابرات شهرستان قم)، نشریه مدیریت سرمایه اجتماعی،دوره 1، شماره 2، صفحات 203-223. 9. حیدر ابادی، ابوالقاسم (1389)، اعتماد اجتماعی و عوامل اجتماعی- فرهنگی موثر بر آن مطالعه موردی جوانان 20 تا 29 ساله استان مازندران)، مجله مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال اول، پیش شماره1، صفحات 39-66. 10. رابینز، استیفن پی(1390)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسیان، سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 23. Aparna, M. & Smita, P.) 2014(, “Fostering student creativity using brain-based learning”,Scholarly Research Journal's, I/IV, pp. 549-560
24. Ahrweiler, M. and T. Keane. (2013), “Innovation networks”, Mind & Society, Vol.12, No.1, pp. 73-90.
25. Agrifoglio, R., Metallo, C. (2011), “Virtual Environment and Collaborative Work: The Role of Relationship Quality in Facilitating Individual Creativity”, In Information Technology and Innovation Trends in Organizations, Heidelberg, Germany, Physica- Verlag HD, pp. 389-397.
26. Akbari, P., Baharestan, O. (2013), “The Analysis of the Impact of Information Technology and Social Capital on Entrepreneurial Orientation in Iran Pharmaceutical Industry (Case Study: Alborz Drug Company)”, International Journal of Management and Business, 3, pp.215-232.
27. Cadima, R. Ojeda, J. & Monguet, J.M. (2012), “Social Networks and Performance in Distributed Learning Communities”, Educational Technology & Society, Vol.15, No.4, pp.296-304.
28. Camps, S., Marques, P. (2011), “Social capital and innovation: exploring intraorganizational differences”, UAM-Accenture Working Papers, pp.1- 39.
29. Coleman, J. S. (1998), “Social capital in the creation of human capital”, American journal of sociology, pp.95-120.
30. Darabeigi, M. & Ajili, Z.G.H. (2013), “Relationship between Social Capital and Teachers’ Creativity Considering the Mediator Role of knowledge Management Case Study: High School Teachers of Saveh County”, Journal of Basic and Applied Scientific Research, Vol.3, No.8, pp.665-674.
31. DiPietro, W.R. (2012), “Favorable and Unfavorable Conditions for Innovation: Some Cross Country Evidence”, Asian Economic and Financial Review, Vol.2, No.1, pp.14-19.
32. Farsi, J.Y., Rezazadeh, A. & Najmabadi, A.D. (2013), “Social capital and organizational innovation: The mediating effect of entrepreneurial orientation”, Journal of Community Positive Practices, Vol. 13, No.2, pp.22-40.
33. Fine, B. (2002), Social capital versus social theory: Political economy and social science at the turn ofthe millennium, Londan, England, Routledge. 34. Franken, R.E.( 2007),Human motivation, USA, Thomson Wadsworth. 35. Fornell, C., Larcker, D. F. (1981), “Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics”, Journal of marketing research, Vol.18, No. 3, pp. 382-388. 36. Guilford, G.P. (1977), Way beyond the IQ, USA, Creative education foundation. 37. Haslam, S. A., Adarves-Yorno, I., Postmes, T & Jans, L. (2013). “The Collective Origins of Valued Originality A Social Identity Approach to Creativity”, Personality and Social Psychology Review, Vol.17, No.4, pp. 384-401.
38. Heidari, H. & Rostami, F. (2012), “Survey of Relationship between Social Capital and Organization Entrepreneurship Case Study: Agricultural Organization of Sonqhur County”, Annals of Biological Research, Vol. 3, No.7, pp.3192-3199.
39. Jaoui, H. (1991), Creatifs au quotidian, France: Hommes Et Perspectives.
40. Jia, L., J.Shaw, A. Tsui and T.Y. Park. (2014), “A social- structural perspective on employee-organization relationship and team creativity”, Academy of Management Journal, Vol.57, No. 3, pp.869–891.
41. Khosravi, R., C.W. Hodshire and S. Lotfi. (2014), “Social Capital and Suicide: Social Workers' Obligation toward Contemporary Suicide Prevention”, International Journal of Humanities and Social Science, Vol.4, No.4, pp. 83-91.
42. Latif, W.B., M.A. Islam and I.B.M. Noor (2014), “A Conceptual Framework to Build Brand Loyalty in the Modern Marketing Environment”, Journal of Asian Scientific Research, Vol. 4, No.10, pp.547-557.
43. Moqbel, M. (2012), “The Effect of the use of social networking sites in the workplace on job performance”, Doctoral dissertation, Texas A&M International University.
44. Ogada, R. (2013). The influence of social capital on career success for staff of the county, government of Mombasa, Doctoral dissertation, Nairobi , Kenya, University of Nairobi.
45. Portes, A. (1998), “"Social capital: Its origins and applications in modern sociology," Annual Review of Sociology, vol.24, pp.1-24.
46. Ramezanpour, S., Amiriyan S. & Shirazy, A.N.M. (2014), “Investigation of the Relationship between Entrepreneurial Opportunity Recognition and Entrepreneurial Capitals”, International Journal of Asian Social Science, Vol.4, No.5, pp.598-613.
47. Sahlberg, P. (2009), "Creativity and innovation through lifelong learning," Journal of Lifelong Learningin Europe, vol.14, pp. 53-60. 48. Salajegheh, S., Pirmoradi, N. (2013), “Social Capital of the Organization”, published at International Journal of Engineering Research and Development, Vol.7, (Issue 12), pp. 40-52. 49. Sarlak, M. A., Salamzadeh, Y. (2014), “Analyzing the Impacts of Informal Organizations on Formal Routines in a Networked Organization”, Journal of Asian Scientific Research, Vol.4, No.12, pp.768-783.
50. Savari, M., Eslami, M. & Monavarifard, F. (2013), “The Impact of Social Capital on Agricultural Employees' Job Satisfaction, City of Divandarreh”, International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4(2), 291-295
51. Siegler, V. (2014).Measuring social capital, London, England, Office for National Statistics.
52. Shoghi,B.,Asgarani, M. & Ashnagohar,N.r.(2013),“Mediating Effect of Organizational structure on the Relationship between Managers' Leadership Style and Employees' Creativity Case study: Metal Industries of Kaveh Industrial City)”,International Journal of Learning and Development,Vol. 3,No,3,pp.63-80.
53. Veismoradi, A., Akbari, P. & Rostami, R. (2014), “A study on the effect of social capital on learning organization: A case study of Jihad Agriculture Organization of Kermanshah”, Iran, Management Science Letters, 2, pp.2909-2916.
55. Vlaisavljevic, V., Medina, C.C. & Pérez-Luño, A. (2014). Does the diversity of partners in alliances guarantees innovation performance?, working papers, Seville, Spain, University Pablo de Olavide de Sevilla.
56. Westlund, H., Andersson, M. & Karlsson, C. (2013), Creativity as an integral element of social capital and its role for economic performance, Stockholm, Sweden,Royal Institute of Technology. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,573 |