تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,101,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,208,369 |
الگوی فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی(EOCM) (مورد مطالعه آموزش و پرورش شهر بیرجند) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 343-367 اصل مقاله (626.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2015.54105 | ||
نویسندگان | ||
نرگس قدسیان* 1؛ کمال درانی2؛ هادی پورشافعی3؛ محمدرضا اسدی یونسی3 | ||
1دانشجو دوره دکتری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بودهاست. این تحقیق از نوع زمینهیابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریهپردازی داده بنیادِ چندگانه، با استفاده از مصاحبهی مسئلهمحور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیدهاست. پس از تحلیل دادهها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بُعدِ «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیریِ سازمانی، مشتریمداری، چشمانداز، و پیشرو و فعّال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانشگرایی، مشارکتقانونمند، ارزشهای محوری، نگاه سرمایهای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیّت آموزههای دینی، «حیات طیّبه» طراحیگردید. برای تأیید اینکه یافتهها مستخرج از دادههاست، ضمن استفاده مبادی متعدد تولید دادهها، در مراحلِ کدگذاری، یافتهها به مصاحبهشوندگان بازخورد دادهشده و عکسالعمل و نظرات آنان لحاظ گردیدهاست. قابلیّت فهم و مفیدبودنِ یافتهها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائهشده از اتکاپذیری لازم برخورداراست. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ سازمانی؛ آموزش و پرورش؛ الگوی فرهنگ سازمانی ادگار شاین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Educational organization culture model (Case Study: Education Department of birjand) | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Ghodsian1؛ Kamal Dorrani2؛ Hadi Pourshafei3؛ Mohammad Reza Asadi Yoonesi3 | ||
1Ph.D student, Farabi Campus University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Associate Prof, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Assistant Prof, Faculty of Education & Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to design of education organizational culture model. This study is descriptive and practical which has been done by a quantitative method. This study was done with a research question to determine the components of organizational culture of the education department with inductive approach and method of Multi Grounded theory, using a problem-based interview and applying the Schein’s model on culture evaluation. The considering the research question, the findings of the study resulted in predicting components and designing organizational culture pattern. this pattern with 12 cultural index in three dimensions ‘ external adaptation’ ; ‘ internal integratoin’ and ‘human relationship’ concentrating religious teachings ‘Hayat-e-Tayyebeh’ and was confirmed as the ultimate pattern for education organizational culture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Culture, Education, organizational culture pattern, Schein’s model | ||
مراجع | ||
ایمان، محمدتقی و محمدیان، منیژه(1387).«روششناسی نظریه بنیادی». فصلنامه علمی - پژوهشی روششناسی علوم انسانی،سال چهاردهم، شماره پنجاه و شش صفحات 54-31. ایرانزاده، سلیمان (1377). مدیریت فرهنگ سازمان. تهران: انتشارات نیکنام. پویا، علیرضا و طباطبایی، حسنیه(1390). «راهبرد کیفی پژوهش نظریه مفهومسازی بنیادی: مفهوم، پارادایم، ویژگیها و مباحث تکمیلی»، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، دوره 8 شماره 37، صفحات11-38. جوینت، پت و ملکم، وارنر(1385). مدیریت در عرصه فرهنگها: مباحث و دیدگاهها. ترجمه محمد تقی نوروزی، تهران: سمت، چاپ اول. حقیقی، محمدعلی و دیگران(1380). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: نشر ترمه. داناییفرد، حسن؛ امامی، سیّد مجتبی(1386).« استراتژیهای پژوهش کیفی. تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد». اندیشه مدیریت، شماره 2، صفحات97-69. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390). رابینز، استیفن پی(1381). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه و کاربردها. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. رابینز پی، استیفن(1374). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پاسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه. زارعی متین، حسن(1377). «تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش اسلامی در محیط کار و اثر آن بر رضایت شغلی»، مجله مجتمع آموزش عالی قم، شماره 1، صفحات138-119. سلطانی، محمدرضا(1391).« تحلیل وضعیت و طراحی الگوی فرهنگ سازمانی یکی از سازمانهای نیروهای مسلح مبتنی برمبانی دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی» دو فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 20، شماره 1، صفحات122-99. شاهآبادی، محمدمهدی و عابدی جعفری، حسن(1390). «درآمدی بر روش بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی با نگاه به قرآن کریم»، فصلنامه علمی- پژوهشی روششناسی علوم انسانی، شماره 66، صفحات 116-97. شاین، ادگار(1383). فرهنگ سازمانی. مترجم محمدابراهیم محجوب. تهران: فرا. عسکری وزیری، علی؛ زارعی متین، حسن و امیری، علینقی(1391).« ارائه الگوی مؤلفههای فرهنگ سازمانی با رویکرد اسلامی مبتنی بر نهج البلاغه»، مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، سال 3، شماره 3. صفحات 401-422. علیاحمدی، علیرضا؛ علی احمدی، حسین؛ مالکی، ناصر؛ نصراصفهانی، محمد و ذبیهی، علی(1383). شناخت فرهنگ، فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن، تهران: تولید دانش. فلیک، اووه(1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی. مشبکی، اصغر و روحانی محمدحسین(1386). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: اقبال. ماتسوشیتا، کونوسوکی(1372). نه برای لقمهای نان. ترجمه محمدعلیطوسی، تهران: نشر شباویز. موحدی، مسعود(1389).« ابعاد فرهنگ سازمانی در سازمانهای صنعتی بزرگ ایران». فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، سال 2، شماره 2، شماره پیایی 6، صفحات115-91. مورهد، گریفین(1374). رفتار سازمانی، مترجمان: مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده، تهران: انتشارات مروارید. میرکمالی، محمد(1384). روابط انسانی در آموزشگاه، تهران: نشر یسترون. هومن، حیدرعلی(1385). راهکارهای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت. منابع انگلیسی:Cooke, R. A., & Lafferty, J. C. (1987). The Organizational Culture Inventory. Plymouth, MI: Human Synergistics. Denison, D. (1990). Corporate Culture and Organizational Effectiveness. New York: john Wiley & Sons. Dauber, D. ; Fink, G. ; yolles, Y. (2012) A configuration model of organizational culture .Retrieved January 12, 2013, at: http://sgo.sagepab.com.pp1-16. Delobbe, N., Haccoun, R. R., & Vandenberghe, C. (2002). Measuring core dimensions of organizational culture: A review of research and development of a new instrument. Unpublished manuscript, Universite catholique de Louvain, Belgium. French .w. ; bell . c .h . (1984).Organization development. behavioral scicnce cliffs interventions for organization improvement third edition. New jersey englwood p.p.18.25. Fey, C. F., & Denison, D. R. (2003). Organizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia?. Organization science, 14(6), 686-706. Hofstede, G.;Neuijen, B.; Ohayv, D. ; Saders, G. (1990). Measuring Organizational Cultures: A Qualitative and Quantitative S tidy Across Twenty Cases. Administrative Science Quarterly. (VOL. 354,NO.2, PP.286-316). Khan, I.; Usoro, A.; & Majewski, G. (2010). An Organizational Culture Model for Comparative Studies: A Conceptual View. International Journal of Global Business, 3 (1), 53-82. Maecillo, p. & graces, I.(2010).The cultural organization model: A review of the organizational culture literature. Retrived at:www.pateiciomorcillo.com/otras.html. Macintosh, E. W.; Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture gob satisfaction and intention to leave sport management association of Australia and New Zealand. 13, 106-117.Retrieved January 12, 2013, at: http:// www.sciencedirect.Com/science.journal/144413523. Ouchi, w. g. (1981) .Theory Z : how American business can meet the Japanese challenges . Reading. Mass: Addison- Wesley. Peters.T.J, waterman.R.H.(2009).in search of excellence:lessons from America'sbest-run companies,new York:Collins business essentials. Schein, E. H. (1992). Organizational culture and leader ship. San Francisco: goosey-Bass. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,982 |