
Analysis of Human Resources's Role in Creating Competitive Advantage; Use of VRIO Model | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
Article 5, Volume 13, Issue 2, August 2015, Pages 393-414 PDF (538.71 K) | ||
Document Type: Research Article | ||
DOI: 10.22059/jomc.2015.54107 | ||
Authors | ||
Morteza Soltani1; Hamid Zare2; Mohsen Parnian Khooy* 3 | ||
1Assistant Professor, Farabi Campus University of Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Farabi Campus University of Tehran, Iran | ||
3Graduated Masters, Farabi Campus University of Tehran, Iran | ||
Abstract | ||
Successful organizations in the 21st century, have understood the importance of human resources as an important resource to achieve sustainable competitive advantage and stability in international markets. Accordingly, the present article, after knowing the individual capabilities of human resources, followed by analysis of human resources and their individual capabilities's role to create competitive advantage based on resource-based view by using the VRIO framework. To analyze the role of organizational resources to create competitive advantage, one of the models that were considered by the researchers, is VRIO framework which is presented by Barney. The basic underlying of this framework, is the resource-based view which the role of organizational resources are analyzed, in order to gain a sustainable competitive advantage. Population in this study, will take all experts and executives of a private insurance company. In order to measure and analyze the human resources's individual capabilities and its role in creating competitive advantage, a questionnaire was designed using the framework provided by the 150 members of the community were placed. To analyze the data obtained from the questionnaires, One Sample T-Test in SPSS was used and the results showed that the human resources, led to the creation of temporary competitive advantage for the company. | ||
Keywords | ||
Competitive Advantage; human resources; Individual Capability; resource-based view; VRIO model | ||
References | ||
1. ابوالعلائی، بهزاد؛ و غفاری، عباس (1385). مدیران آینده (مبانی نظری و تجارب عملی برنامههای استعدادیابی و جانشینپروری مدیران). چاپ اول، تهران، سازمان مدیریت صنعتی. 2. امیرکبیری، علیرضا (1381). مدیریتاستراتژیک. چاپ دوم، تهران، نشر نگاه دانش. 3. جزنی، نسرین؛ طاهری، نادر؛ ابیلی، خدایار (1389). «تدوین راهبردهای توسعة منابع انسانی با رویکرد توسعة دانش کارکنان». فصلنامة مطالعات مدیریت راهبردی، شمارة 2، صفحات 29-15. 4. حاجیپور، بهمن؛ مؤمنی، مصطفی (1388). «بازشناسی رویکرد منبعمحور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار، مورد مطالعه: شرکت تولیدی ساران». اندیشة مدیریت راهبردی، سال سوم، شمارة 1، صفحات 77-102. 5. حمیدیزاده، محمدرضا؛ حسینزاده، معصومه (1387). «طراحی مدل تعیین شایستگیهای محوری سازمانی (موردکاوی: شرکت ایران خودرو)». چشمانداز مدیریت، شمارة 29، صفحات 30-5. 6. درگاهى، حسین؛ علیپور فلاحپسند، محمدحسن؛ حیدرى قرهبلاغ، هادی (1386). «ارائة مدل شایستگى در توسعة منابع انسانى». راهبرد یاس، شمارة 23، صفحات 113-91. 7. دیانتی، محمد؛ عرفانی، مریم (1388). «شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها». نشریة تدبیر، شمارة 206، صفحات 19-14. 8. شجاعی، عمادالدین؛ مقدم، علیرضا (1388). «تعیین شایستگیهای محوری سازمان برمبنای فرایندها و فعالیتهای ارزشساز». نشریة منابع انسانی، شمارة 2، صفحات 54-49. 9. غفاریان، وفا (1387). استراتژی نمایی 360 درجه. چاپ اول، تهران، سازمان مدیریت صنعتی. 10. فتحی، ناصر؛ شعبانی، علیرضا (1386). الگوی علمی و تجربی پرورش مدیران آینده سایپا. 11. مهری، علی (1382). «نگاهی نظری به مقولة مزیت رقابتی پایدار»، نشریة تدبیر، شمارة 140، صفحات 38-33. 12. نصیرییار، مجتبی (1385). «سه رویکرد برتر در مدیریت استراتژیک». نشریة تدبیر، شمارة 173، صفحات 24-21. 13. هانگر، جی دیوید؛ ویلن، توماس ال (1381). مبانیمدیریتاستراتژیک، ترجمة سیدمحمد اعرابی و داوود ایزدی، چاپ اول، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی. 14. Barney, J. B. (1991). “Firm Resource and Sustained Competitive Advantage”. Journal of Management, 17, 103-110.
15. Barney, J. B.; Wright, Patrik M. (1998). “On Becoming a Strategic Partner: the Role of Human Resources in Gaining Competitive Advantage”. Human Resource Management, 37, 31-46.
16. Barney, J. B. (1999). Gaining and sustaining Competitive Advantage. Adison-wesley, Reading, MA.
17. Carneiro, A. (2001). “The role of Intelligent Resources in Knowledge Management”. Journal of Knowledge Management, 5(4), 358-367.
18. Collins, C. (2003). Strategic human resource management & knowledgecreation capability: examining the black box between HR and firm performance. Doctoral dissertation. University of Maryland, College park.
19. Grant, R. M. (1991). “The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation”. California Management Review, Spring, 114-135.
20. Hunt, Shelby D.; Morgan, Robert M. (1995). “The Comparative Advantage Theory of Competition”. Journal of Marketing, 59, 1-15.
21. Moyer, R. (2001). Defining and measuring competencies: An overview of Approaches. Click2learn Inc.
22. Paauwe, J. (2006). “Challenging strategic HRM and the relevance of the institutional setting”. Human Resource Management Journal, 13(3), 56-70.
23. Porter, M. E. (2001). “Strategy and the Internet“. Harvard Business Review, 79, 62-78.
24. Sanchez, R. (2004). “Understanding competence-based management: identifying and managing five modes of competence”. Journal of Business Research, 57(5), 518-532.
25. Wright, P.; McMahan, G.; McWilliams, A. (1994). “Human Resource as a Source of Sustained Competitive Advantage”. International Journal of Human Resource Management, 5, 280-309. | ||
Statistics Article View: 4,773 PDF Download: 2,569 |