تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,337 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,458 |
New mathematical modeling for a facilities location and vehicle routing problem solving by a hybrid imperialist competitive algorithm | ||
Advances in Industrial Engineering | ||
مقاله 12، دوره 49، شماره 1، تیر 2015، صفحه 129-137 اصل مقاله (542.75 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2015.54147 | ||
نویسندگان | ||
Narges Norouzi؛ Reza Tavakkoli-Moghaddam* ؛ Mohsen Sadegh-Amalnick؛ Sadegh Khaefi | ||
School of Industrial Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran | ||
چکیده | ||
Increasing of the distribution efficiency is one of the most objectives of an integrated logistic system developed as a new management philosophy in the past few decades. The problem is examind in two parts: facilities location problem (FLP) for long policies and vehicle routing problem (VRP) to meet the customer demand. These two components can be solved separately; however, this solution may not be the optimum solution of the original problem. Hence, in this paper, facilities location and vehicle routing problems are considered simultaniously to visit the facilities that should be serviced. Due to the complexity of the integrated problem in large sizes, a hybrid imperialist competitive algorithm (ICA) is proposed. Furthermore, to show the efficiency of the proposed hybrid ICA, a number of test problems in small and large sizes are solved. Finally, the obtained results are evaluated with the results obtained by CPLEX. Finally, the conclusion is provided. | ||
کلیدواژهها | ||
Facilities location؛ Vehicle routing problem؛ Imperialist competitive algorithm | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مدل سازی ریاضی جدید برای مسأله مکان یابی تسهیلات و مسیریابی وسائط نقلیه و حل آن با الگوریتم رقابت استعماری تلفیقی | ||
نویسندگان [English] | ||
نرگس نوروزی؛ رضا توکلی مقدم؛ محسن صادق عمل نیک؛ صادق خائفی | ||
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران | ||
چکیده [English] | ||
یکی از اهداف سیستمهای یکپارچة لجستیکی، که به مثابة یک فلسفة مدیریتی جدید طی چند دهة گذشته پدید آمده، افزایش کارایی توزیع محصولات است. این نوع مسائل معمولاً در دو بخش بررسی میشوند؛ مکانیابی تسهیلات برای سیاستهای بلندمدت و مسیریابی وسائط نقلیه برای پاسخگویی بیشتر به تقاضای مشتریان در تصمیمهای عملیاتی. این دو جزء به صورت جداگانه قابل حل است؛ اما این حل ممکن است به جواب بهینة مسئلة اصلی منجر نشود و برای هر زیرمسئله جواب بهینه پیدا کند. این تحقیق، به تعیین همزمان مسائل مکان تسهیلات و مسیریابی وسائط نقلیه برای بازدید از تسهیلات مورد نظر، که باید سرویسدهی شوند، میپردازد. از آنجا که مسئلة مورد بررسی از نوع مسائل NP-Hard است، به منظور حل آن در ابعاد بزرگ از الگوریتم رقابت استعماری تلفیقی استفاده میشود. برای نشاندادن کارایی الگوریتم پیشنهادی تعدادی از مسائل در ابعاد کوچک و بزرگ با این الگوریتم و روش حل دقیق به کمک نرمافزار CPLEX حل میشود. مقایسة این دو روش نشاندهندة کارایی الگوریتم پیشنهادی است. در پایان نتیجهگیری ارائه میشود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
الگوریتم رقابت استعماری تلفیقی, مسیریابی وسائط نقلیه, مکانیابی تسهیلات | ||
مراجع | ||
13. Razmi, J., Haleh, H., and Ezzati, B. (2011). “Solving the dynamic vehicle routing problem with AntNet algorithm.” Int. J. Logistics Systems and Management, 26, 65-70.
14. Razmi, J. and Yosefi, M. (2012). “Introducing a novel mathematical model for school vehicle routing problem and proposing a new algorithm to solve it.” J. of Industrial Engineering, 46(2), 185-194.
Lucas, C., Nasiri-Gheidari, Z., and Tootoonchian, F. (2010). “Application of an imperialist competitive algorithm to the design of a linear induction motor.” Energy Conversion and Management, 51(7), 1407–1411. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,769 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,617 |