تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,468 |
تعداد مقالات | 69,896 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,418,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,662,918 |
تأثیر مبانی معرفتشناختی ویتگنشتاین بر ایزوتسو در تحلیل معنایی مفاهیم اخلاقی- دینی قرآن | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 6، دوره 47، شماره 2، مهر 1393، صفحه 285-300 اصل مقاله (166.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2014.54281 | ||
نویسنده | ||
محمد حسین لطفی* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
ایزوتسو متأثر از مبانی معرفتشناختی ویتگنشتاین، بر آن شد تا با استفاده از معناشناسی به زبان قرآن و تحلیل معنایی مفاهیم اخلاقی- دینی بر اساس جهانبینی قرآن بپردازد. از نظر او، تفاوت معنایی واژگان، به سبب گوناگونی کاربرد آنها در حوزۀ معنایی است. اگرچه یک واژه از معنای اساسی و اولیۀ واحدی برخوردار است، با ورود به یک نظام خاص، مثلاً جهانبینی قرآنی، عناصر تازۀ معناشناختی پیدا میکند. بر اساس روش معناشناسی ایزوتسو، هر واژهای در بافت و زمینهای خاص، مثلاً قرآن، با اخذ ویژگیهای آن واژه و مشتقاتش و در نهایت ارائۀ انگارۀ معنایی، معنا مییابد. البته، مجموعۀ باورها، پیشفرضها و پیشفهمهای فرد بر انگارهای که به دست میدهد، تأثیر میگذارد. در این نوشتار، با اشاره به روش معناشناسی ایزوتسو در مفاهیم اخلاقی- دینی قرآن، به تحلیل مبانی معرفتشناختیای که وی متأثّر از ویتگنشتاین بوده است، از جمله «دیدن به عنوانِ»، «اصل زمینۀ معنایی» و «نظریۀ کاربردی معنا»، میپردازیم. | ||
کلیدواژهها | ||
ایزوتسو؛ زبان قرآن؛ دیدن به عنوانِ؛ زمینهگرایی؛ کاربرد معنا؛ معرفتشناسی؛ معناشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Wittgenstein's Epistemological Foundations on Izutsu in the Semantic Analysis of Ethico-Religious Concepts in the Qur'an | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hosein Lotfi | ||
Assistant Professor of Sciences of Quran and Hadith | ||
چکیده [English] | ||
Izutsu, affected byWittgenstein's epistemological foundations, made an effort to deal with language of the Qur'an through semantics and to dothe semantic analysis of ethico-religiousconcepts on the basis of Qur'anic weltanschauung. As regards meaning, the difference of words is due to their use variety in the semantic field. Although a word has one basic and primary meaning, once introduced into a particular system like Qur'anic weltanschauung, acquires a lot of new semantic elements. According to Izutsu's semantical method, each word in a certain context, say, the Qur'an, acquires its meaning with presenting all features of that word and its derivatives and finally semantic model. Surely, all beliefs, presuppositions and fore-knowledge of every person effect on the semantic model that they present. Elucidating Izutsu's semantical method in the analysis of ethico-religiousconcepts in the Qur'an, the present article emphasizes the epistemological foundations that he is affected byWittgenstein, including "seeing as", "context principle" and "use theory of meaning". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Izutsu, seeing as, language of the Qur'an, Contextualism, use of meaning, Epistemology, semantics | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم. [2]. ابوزید، نصر حامد (1382). معنای متن: پژوهشی در علوم قرآن، ترجمۀ مرتضی کریمینیا، چاپ سوم، تهران، طرح نو. [3]. ایازی، سید محمد علی(1382). «چهرۀ پیوستۀ قرآن در دیدگاه ایزوتسو». گردآورنده: شهرام یوسفیفر، سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی. [4]. ایزوتسو، توشیهیکو (1378). مفهوم ایمان در کلام اسلامی. ترجمۀ زهرا پورسینا، تهران، سروش. [5]. ---------- (1361). خدا و انسان در قرآن. ترجمۀ احمد آرام، تهران، شرکت سهامی انتشار. [6]. ---------- (1386). مفاهیم اخلاقی- دینی در قرآن مجید. ترجمۀ فریدون بدرهای، چاپ دوم، تهران، نشر و پژوهش فرزان. [7]. ---------- (1385). صوفیسم و تائوئیسم. ترجمۀ محمد جواد گوهری، چاپ سوم، تهران انتشارات روزنه. [8]. پازوکی، شهرام (1382). «گفتگوی فراتاریخی و فراگفتگو در اندیشۀ ایزوتسو». گردآورنده: شهرام یوسفیفر، سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی. [9]. صفوی، کورش (1387). درآمدی بر معنیشناسی. چاپ سوم، تهران، شرکت انتشارات سوره مهر. [10]. عدالتنژاد، سعید (1382). «روش سمانتیکی در مطالعات اسلامی». گردآورنده: شهرام یوسفیفر، سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی. [11] نیازی، شهریار (1382). «ایزوتسو و معنیشناسی قرآن». گردآورنده: شهرام یوسفیفر، سخنگوی شرق و غرب: مجموعه مقالات همایش بزرگداشت توشیهیکو ایزوتسو، تهران، دانشگاه تهران و مؤسسۀ تحقیقات و توسعۀ علوم انسانی.
[12]. Budd, Malcolm (Jan.1987). “Wittgenstein on Seeing Aspects”. Mind, Vol. 96, No. 381, 1-17. [13]. Fleming, Noel (Apr. 1957). “Recognizing and Seeing As”. The Philosophical Review, Vol. 66, No. 2, 161-179. [14]. Fogelin, Robert J. (1987). Wittgenstein. London and New York: Routledge & Kegan Paul. [15] Glock, Hans-Johann (1996). A Wittgenstein Dictionary. Oxford: Blackwell. [16]. Hanfling, Oswald (1988). “Theories of Meaning: From Reference to Use”. in G. H. R. Parkinson, ed., An Encyclopedia of Philosophy, Routledge. [17]. Izutsu, Toshihiko (2002). Ethico-Religious Concepts in the Quran. London: McGill-Queen's University Press. [18]. Kenny, Anthony, ed. (1994). The Wittgenstein Reader. Oxford: Blackwell. [19]. Monk, Ray (1990). Ludwig Wittgenstein: The Duty of Genius. New York: Free Press. [20]. Morris, Katherine J. (Jul. 1994). “The ‘Context Principle’ in the Later Wittgenstein”. The Philosophical Quarterly, 44, 294-310. [21]. Mulhall, Stephen (2001). “Seeing - Aspects”. in Hans – Johann Glock, ed., Wittgenstein: A Critical Reader, Oxford: Blackwell, 246-267. [22]. Popper, Karl R. (1963). Conjectures and Refutations, The Growth of Scientific Knowledge. London: Routledge & Kegan Paul. [23]. Rundle, Bede (2001), “Meaning and Understanding”. in Hans-Johann Glock, Wittgenstein: A Critical Reader, Oxford: Blackwell. [24]. Seligman, David B. (Dec. 1976). “Wittgenstein on Seeing Aspects and Experiencing Meanings”. Philosophy and Phenomenological Research, 37, 205-217. [25]. Stiver, Dan R. (1996). The Philosophy of Religious Language: Sign, Symbol and Story. Oxford: Blackwell. [26]. Wilkerson, T. E. (Oct. 1973). “Seeing - As”. Mind, 82, 481-496. [27]. Wittgenstein, Ludwig (1967). Zettel. ed. G. E. M. Anscombe and G. H. von Wright, trans. G. E. M. Anscombe, Oxford: Blackwell. (References are to sections). [28]. ---------- (1969). On Certainty. ed. G. E. M. Anscombe and G. H. von Wright, trans. D. Paul & G. E. M. Anscombe, Oxford: Blackwell. (References are to sections). [29]. ---------- (1969). Tractatus Logico-Philosophicus. trans. D. F. Pears and B. F. McGuinness, London: Routledge & Kegan Paul. (References are to numbered sections). [30]. ---------- (1973). Philosophical Investigations. ed. G. E. M. Anscombe and R. Rhees, trans. G. E. M. Anscombe, 3rd edn., Oxford: Blackwell. (References are to sections of part I and to pages of part II). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,969 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,758 |