تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,519 |
متغیرهای سازمانی مؤثر بر بهبود وضعیت تعاملی دانشکدههای کشاورزی ایران در چارچوب مفهوم سلامت سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاههای تهران، زنجان و اردبیل) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 19، دوره 46، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 185-195 اصل مقاله (638.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2015.54491 | ||
نویسندگان | ||
احسان قلی فر* 1؛ مصطفی مرادی کفراج2؛ احمد رضوانفر3 | ||
1دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناس ارشد، ترویج کشاورزی دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
نتایج مطالعات مختلف نشان داد یکی از چالشهای پیش روی نظام آموزش عالی کشاورزی ایران، تعامل اندک با محیط و توجه محدود به نیازهای جامعه است. این مطالعه با هدف شناسایی متغیرهای سازمانی مؤثر بر وضعیت تعاملی دانشکدههای کشاورزی ایران از منظر مفهوم سلامت سازمانی انجام گرفت. جامعة آماری شامل اعضای هیئتعلمی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای تهران، زنجان و اردبیل بود که 97 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. با نظرخواهی از متخصصان، روایی ابزار پژوهش تأیید شد. بهمنظور تأیید پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای بهدستآمده گویای مطلوببودن آن است ) 83٪= α). بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین وضعیت تعاملی دانشکدههای کشاورزی و پنج متغیر ماهیت کار، وضعیت سرپرستی، وضعیت پاداش، وضعیت پرداخت و قوانین و مقررات، رابطة مثبت و معنیدار وجود دارد. رابطة بین سابقة تدریس و میزان فعالیتهای پژوهشی پاسخگویان با سطح نهادی معنیدار شد. همچنین، حدود 64 درصد پاسخگویان وضعیت تعاملی دانشکدههای خود را پایین و تقریباً پایین ارزیابی کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
جو سازمانی؛ چالشهای آموزش عالی کشاورزی ایران؛ رهبری سازمان؛ سلامت سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Organizational variables affecting improvement of interaction status of Iranian agricultural colleges within the organizational health concept (Case study: Tehran, Zanjan and Ardebil Universities) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Gholifar1؛ Mostafa Moradi Kafraj2؛ Ahmad Rezvanfar3 | ||
1PhD. Candidate, Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran Iran | ||
2Graduated Student, Faculty of Agriculture Economics and Development, University of Tehran, Iran | ||
3Professor, Faculty of Agriculture Economics and Development, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The results of studies conducted show that one of the main challenges of Iranian agricultural higher education system is limited interaction with the environment. The primary purpose of this study was to identifying organizational variables affecting improvement of interaction status of Iranian agricultural colleges within the organizational health concept. Target population included all of faculties’ members in agricultural colleges in Tehran, Zanjan and Ardebil universities. Statistical sample selected through proportional stratified random sampling. Sample size was designed by calculating Cochran formula. The research instrument was questionnaire. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of experts. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated (α= 0.83). The data were analyzed by SPSS-win16 software's, with proper statistical methods. Findings showed that there is a positive and significant relation between interaction status and five variables such as nature of work, supervision situation, reward situation, payment situation and regulation. The relations between educational background variable as well as amount of scientific activities with interaction status as depended variable were significant. Likewise, about 64 percent of respondents evaluated their colleges’ interaction status in a low and relatively low level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
challenges of Iranian Agricultural Colleges, Organizational climate, Organizational health, organization leadership | ||
مراجع | ||
21. Rony, K., Koleman, H. & Schlichting, K. A.(2007) linking the organizational health of middle grades schools to student achievement. NASSP Bulletin, 91(4): 289-321.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 974 |