تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,095,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,201,366 |
رابطۀ بین سبک یادگیری همگرا و واگرا و اثرگذاری تمرین تصادفی و مسدود در یادگیری مهارتهای سرویس بدمینتون | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 1، اردیبهشت 1394، صفحه 123-138 اصل مقاله (141.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.54509 | ||
نویسندگان | ||
محمدتقی اقدسی* 1؛ سیما عبدل زاده2 | ||
1. دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2کارشناسارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان، ملکان، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعۀ حاضر با هدف تعیین رابطۀ بین سبکهای همگرا و واگرا و اثرگذاری تمرین تصادفی و مسدود در یادگیری مهارتهای سرویس بدمینتون صورت گرفت. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی است. 48 دختر دانشآموز مقطع متوسطه، تصادفی در یکی از چهار گروه 1. سبک یادگیری همگرا با تمرین تصادفی، 2. سبک یادگیری همگرا با تمرین مسدود، 3. سبک یادگیری واگرا با تمرین تصادفی، 4. سبک یادگیری واگرا با تمرین مسدود قرار گرفتند. آزمودنیها پس از پیشآزمون و گذراندن دورۀ اکتساب در شرایط خاص هر گروه، در آزمون یادداری و انتقال شرکت کردند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ سبکهای یادگیری کلب (KLSI)، آزمون سرویس کوتاه فرانسوی و آزمون سرویس بلند اسکات و فاکس بود. از تحلیل واریانس آنوا برای مقایسۀ نمرههای گروههای چهارگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که یادداری فوری، تأخیری و انتقال یادگیری با یکدیگر متفاوتاند (05/0>P)، بهطوریکه سبک یادگیری همگرا و تمرین تصادفی، بیش از سبک یادگیری واگرا و تمرین مسدود در یادگیری مهارت سرویس بدمینتون تأثیر دارد (01/0P<). بنابراین، توجه به نقش سبکهای یادگیری و تداخل یادگیری در آموزش مهارتهای سرویس اهمیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین تصادفی؛ تمرین مسدود؛ سبک همگرا؛ سبک واگرا؛ سرویس بدمینتون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Learning Styles (Convergent and Divergent) and the Effect of Random and Blocked Practices on the Learning of Badminton Serve Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Taghi Aghdasi1؛ Sima Abdolzadeh2 | ||
1. Associate Professor, Motor Behavior Department, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2M.Sc. of Physical Education and Sports Sciences, Islamic Azad University of Malekan, Malekan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed at determining the relationship between learning styles and the effect of random and blocked practices on learning of badminton serve skills. In this quasi-experimental study, 48 female high school students were randomly placed in four groups: 1. convergent learning style with random practice, 2. convergent learning style with blocked practice, 3. divergent learning style with random practice and 4. divergent learning style with blocked practice. After the pretest, subjects went through the acquisition phase under specific conditions of each group and then participated in retention and transfer tests. Kolb Learning Styles Questionnaire (KLSI) and French short serve test and Scott and Fox high serve tests were used. ANOVA was used to compare the scores of the four groups. Findings showed differences among immediate retention, delayed retention and learning transfer (P<0.05). Convergent learning style and random practice were more effective than divergent learning style and blocked practice to learn badminton serve skill (P<0.01). Therefore, focusing on the role of learning styles and learning intervention in instructing serve skills gains importance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Badminton Serve, blocked practice, Convergent Style, Divergent Style, random practice | ||
مراجع | ||
1- اصلانخانی، محمدعلی. (1389 (."اثر آرایش تمرین (تداخل زمینهای) بر اکتساب، یادداری و انتقال تکالیف پیشبینی انطباقی با سرعتهای ثابت، افزایش و کاهش." نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی، 6، ص: 45-21. 2- باقرزاده، فضلاله. طهماسبی بروجنی، شهزاد. شهبازی، مهدی. شیخ، محمود. (1383)."بررسی انتقال دو سویه در مهارت سرویس کوتاه بدمینتون از دست برتر به دست غیر برتر و برعکس." نشریه حرکت،21،ص: 50-45. 3- حمایتطلب،رسول. مرادی، علی. برومند، محمدرضا. فخرپور، رقیه. (1388)."اثر تداخل ضمنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای سرویس والیبال (با تأکید بر تلفیق تمرینات مسدود و تصادفی)." فصلنامۀ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، 1،ص: 22-5. 4- راسخی، مهدی. یوسفی، بهرام . اقدسی، محمد تقی. (1388). "اثر تأثیر تمرینات مسدود و تصادفی بر عملکرد و یادداری مهارتهای پاس فوتبال." فصلنامه رشد و یادگیری حرکتی_ ورزشی، 1،ص: 92-76. 5- شریف نژاد، علی. بهرام، عباس. فرخی، احمد. (1384). "تاثیر بازداری پس گستر در شرایط تداخل زمینه ای." نشریه علوم حرکتی و ورزش،3،ص: 71-87. 6- عباس زاده،عباس، جمشیدی ناهید و نجفی کلبانی، مجید. (1390). "مقایسۀ سبکهای یادگیری دانشجویان پرستاری دانشکدۀ پرستاری رازی کرمان در سال 1387." گامهای توسعه در آموزش پزشکی،8، ص: 199-195. 7- عبدلی، بهروز. فارسی، علیرضا. اصلانخانی، محمدعلی. زمانی ثانی، سیدحجت. فتحی رضایی، زهرا. (1389). "تأثیر آرایش تمرین (تداخل زمینهای) بر اکتساب، یادداری و انتقال تکلیف پیشبینی زمانبندی انطباقی." رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی)، 2،ص: 56-43. 8- قلخانی، منوچهر. حیرانی،علی.تأدیبی، وحید. (1390)، "مقایسۀ اثر ترکیبهای مختلف تمرین بدنی، مشاهدهای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تأخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون." فصلنامۀ رشد و یادگیری حرکتی_ ورزشی، 8، ص: 118-99. 9- لطف، آیناز. عطا، آزیتا. (1378). "تاثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیطهای آموزشی (ابتدایی) در شهر." مدیریت شهری ،6، ص: 90- 73 . 10- مختاری، پونه. شجاعی، معصومه. دانا، امیر. (1386). "تأثیر تمرین مشاهدهای بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون با تأکید بر نقش میانجیگری خودکارآمدی." نشریۀ حرکت، 32، ص: 117-131. 11- مردمی، کریم. دلشاد، مهسا. (1389). "محیط یادگیری انعطافپذیر." نشریۀ علمی پژوهش انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 1، ص:118-109. 12- مگیل، ریچارد ای. (1380). "یادگیری حرکتی، مفاهیم و کاربردها."ترجمۀ سید محمدکاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی، تهران، بامداد کتاب، ص:345. 13-هادوی، فرید. فراهانی، ابوالفضل. یزدانی، علیرضا. (1391)."فیزیولوژی کاربردی بدمینتون." تهران، انتشارات حقی، ص:43. 14- همایونی، علیرضا. (1380). "بررسی رابطۀ بین سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی و نقش آن در انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستان گروههای علوم ریاضی و انسانی." پایاننامۀ کارشناسیارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.ص: 32.
15- Afsanepurak SA, Karimiyani N, Moradi J, Safaei M. (2012) "The Effect of Blocked, Random, and Systematically Increasing Practice on learning of Different Types of Basketball Passes". European Journal of Experimental Biology; 2(6),PP: 2397-2402.
16- Black Charles B, Wright David L. (2000) "Can observational practicefacilitate error recognition and movement production?" Research quarterly forexercise and sport; 7(4),PP: 331-339.
17- Brady, F. (1998). "A theoretical and empirically review of the contextual interference effect and the learning of motor skills." Quest journal, 50,PP:266-293.
18- Cheong J, Lay B, Grove R, Razman R. (2010) "The effect of block, random and combination practice orders on learning variations of the same task." Journal of Science and Medicine in Sport; 13(1),P: 42.
19- Clark S, Tremblay F, Ste–Marie D.(2004) "Differential modulation ofcorticospinal excitability during observation, mental imagery and imitation of handactions." Journal of Neuropsychologia, 42, PP: 105-112.
20- Ding, H., Sun, H., Chen, A. (2011). "Gender, BMI, values, and learning in physical education: A study on Chinese middle schoolers." Journal of Learning and Individual Differences, 21, PP:771-778.
21- Ebrahimi Werkiani M, Zakizadeh B,Shariatifeizabadi M, NikravanGolsefidi F, Rahimi, M.(2012) "Review of the effective talent identification factors of badminton for better teaching to success." Procedia - Social and Behavioral Sciences journals, 31, PP: 834-836.
.
22- Filimon F, Hagler N, and Martin I.(2007) "Humancortical representations for reaching: mirror neurous for execution, observationand imagery."Journal of Neuroimages, 37, PP:1315-1328.
23- Ghasemi N, Fathi-Ashtiani A, Raeesi F(2009). "Attribution styles and converging-diverging learning styles in depressed and non-depressed students." Journal of Behavioral Sciences, 3,PP: 7-8.
24- Goode S. Magill RA.(1986) "Contextual interference effects in learningthree badminton serves." Research Quarterly for exercise and sport, 37, PP: 308-314.
25- Hakan Okay H. (2012). "The Relations between Academic Achievement in Field Lessons and Learning Styles of Music Teacher Candidates." Procedia - Social and Behavioral Sciences journals, 51, PP: 193-197.
26- Kalbasi, S. Naseri, M. Sharifzadeh, GH. And Ppoorsafar, A. (2008)."Medicalstudent, learning styles in Birjand Medical University." Journal of Developmentel steps in Medical Education, 6, PP: 10-16.
27- Kayes DC.(2005) "Internal validity and reliability of Kolb’slearning style inventory version 3." Journal of Business & Psychology , 20, PP:15-27.
28- Manolis, C., Burns, D., Assudani, R., Chinta, R. (2013)." Assessing experiential learning styles: A methodological reconstruction and validation of the Kolb Learning Style Inventory. " Journal of Learning and Individual Differences, 23,PP: 44-52.
29- Maslovat D, Nicol J, Hodges Olav E, Krigolson Todd C.(2010) "Observational practice benefits are limited to perceptual improvements inthe acquisition of a novel coordination skill." Journal of Experimental Brain Research, 204, PP:119-130.
30- Munzert J, Zentgraf K, Stark R, and Vaitl D. (2008) "Neural activationin cognitive motor processes: comparing motor imagery and observation ofgymnastic movements." Experimental brain research, 188, PP: 437-444.
31- Pollatou E, Michalopoulou A, Taxild Aries K (1995). "Effects ofblocked and random practice schedules in learning three basketball skills." Exercise and society Journal of Sport Sciences, 23,PP: 41-45.
32- TahmasebiBoroujeni SH, Shahbazi M.(2012) "The Study of Bilateral Transfer of Badminton Short Serve Skill of Dominant Hand to Non- Dominant Hand and Vice Versa". Procedia Social and Behavioral Sciences journal, 5, PP:3127–3130.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,125 |