تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,295 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,314 |
درآمدی تطبیقی بر ماهیت مدینه فاضله در آرای فارابی و خواجه نصیر الدین طوسی | ||
فصلنامه سیاست | ||
مقاله 13، دوره 45، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 495-512 اصل مقاله (274.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2015.54861 | ||
نویسنده | ||
عارف برخورداری* | ||
استادیار گروه اندیشة سیاسی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مدینة فاضله، جامعهای است که انسان همواره در پی تأسیس آن بوده، جامعهای برین و امیدی و مطابق میل و بر وفق مراد انسانها، جامعهای که در آن همة انسانها با خوشبختی و سلامت و بهدور از فقر و نادانی در کنار همدیگر زندگی میکنند. این کمالیابی، بهطور دایم فکر عدهای از متفکران را مشغول داشته است تا حکومتی فاضله و آرمانی طراحی کنند که برآورندة این آرمانها باشد. در فلسفة اسلامی، اندیشمندان مسلمان برای دستیابی به این شهر آرمانی، تلاشهای زیادی کردهاند. فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی از جمله اندیشمندانیاند که در این زمینه نظریهپردازی کرده و زمینهساز تحولات زیادی -چه در بعد فلسفی، تشریعی و نظری و چه در بعد عملی و حکومتی- بودهاند. فارابی عمدتاً فلسفه را مبنای کار خود قرار داده و در طرحریزی مدینة فاضلة خود، بر استدلالهای فلسفی و نظری تأکید کرده است. خواجه نصیرالدین طوسی مدینة فاضلة خود را با ابعاد عملی و تشریعی طرحریزی کرده و نظریة نظام امامت شیعی را در قالب مسائل فلسفی- کلامی در مدینة فاضلة خود بسط داده است. بنابراین، این نوشته به این موضوع میپردازد که با اینکه خواجه نصرالدین طوسی در طرحریزی مدینة فاضلة خود از همان ذهنیتی برخوردار بوده که فارابی داشته و از مدینة فاضلة فارابی الگوبرداری کرده است، فلسفی و نظری اندیشیدن فارابی دربارة مدینة فاضله، او را از عملی و تشریعی اندیشیدن خواجه نصیرالدین طوسی جدا کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
امامت شیعی؛ تشریعی؛ فلسفة اسلامی؛ فلسفی؛ فلسفی- کلامی؛ مدینة فاضله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A COMPARATIVE INTRODUCTION TO THE NATURE OF UTOPIA IN THE THOUGHT OF FARABI AND NASIR AL-DIN TOUSI | ||
نویسندگان [English] | ||
Aref Barkhordari | ||
Assistant Professor, Department of Political Thought, Center for Graduate Islamic Revolution Studies, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Utopia is the society that man has always sought to establish; an ideal, hoped-for society that any human would desire and long for; a place where all people live together happily, in health, and free from paucity or ignorance. The idealism in seeking the establishment of the utopian, ideal government that corresponds such idealistic prospects has ceaselessly occupied thinkers’ minds. Muslim thinkers of the Islamic philosophy have made great attempts to bring about Utopia. Farabi and Nasir al-Din Tusi are among the thinkers that theorized Utopia and paved the way for major developments either in philosophy, legislation, and theory, or in practical and governmental areas. Farabi mainly rests on philosophy and brings philosophical and theoretical discussions in his sketches of Utopia. Nasir al-Din, on the other hand, depicts a Utopia with practical, legislative features; in his theory of Utopia, he has developed a Shiite theory of Imamat through some philosophical-theological debates. The present study discusses that, despite the commonality that stems from the dissemination of Farabi’s model of Utopia to that of Tusi, the two thinkers remain distinct; one in his philosophical and theoretical approach and the other in his practical, legislative thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Utopia, Islamic Philosophy, philosophy, Legislation, Shiite Imam, Philosophical theology | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
ب) خارجی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,277 |