تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,085,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,224 |
بررسی رابطۀ بین سبک رهبری تحول آفرین با بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی (مورد مطالعه: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 7، دوره 46، شماره 2، تیر 1394، صفحه 255-265 اصل مقاله (673.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2015.54890 | ||
نویسندگان | ||
ولی اله سارانی* 1؛ یوسف حجازی2؛ سید محمود حسینی2؛ احمد رضوانفر2 | ||
1استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زابل | ||
2استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین سبک رهبری تحولآفرین با بهبود کیفیت آموزش عالی کشاورزی و در چارچوب کلی پژوهشهای توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل تمام اعضای هیئتعلمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (212 =N) است. با استفاده از فرمول کوکران، 122 نفر به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه مطالعه شد. برای محاسبة سبک رهبری تحولآفرین و بهبود کیفیت آموزشی بهترتیب از مقیاسهای استاندارد سبک رهبری چندعاملی (MLQ) و بهبود کیفیت آموزشی (AQIP) استفاده شد. مطابق یافتهها، بیشترین سطح سبک رهبری تحولآفرین، مربوط به سطح ضعیف (52 نفر، 6/42 درصد) بود. بین مؤلفههای رهبری تحولآفرین (رفتارهای آرمانی، ملاحظات فردی، ترغیب ذهنی و انگیزش الهامبخش) با متغیر بهبود کیفیت آموزشی در سطح معنیداری یک درصد رابطة مثبت و معنیداری وجود داشت، اما بین متغیرهای سن، رتبة علمی و سابقة خدمت با متغیر بهبود کیفیت آموزشی رابطة معنیداری مشاهده نشد. مطابق نتایج تحلیل رگرسیونی، از میان متغیرهای واردشده فقط متغیر انگیزش الهامبخش (686/0Beta= ) بهعنوان متغیر اثرگذار بر بهبود کیفیت آموزشی محسوب میشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی کشاورزی؛ بهبود کیفیت؛ ترغیب ذهنی؛ رهبری تحولآفرین؛ سبک رهبری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of relationship between style of transformational leadership and quality improvement of agricultural higher education (Case study: University of Tehran, College of Agriculture and Natural | ||
نویسندگان [English] | ||
Valiollah Sarani1؛ Yousef Hejazi2؛ Seyed Mahmood Hosseini2؛ Ahmad Rezvanfar2 | ||
1Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, University of Zabol, Iran | ||
2Professors, Department of Agricultural Extension and Education, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted to investigate relationship between transformational leadership style and academic quality improvement. The statistical population of the study consisted of all faculty members in College of Agriculture and Natural Resources (University of Tehran) (N= 212). Applying stratified proportional random sampling and Cochran formula, 122 faculty members were selected. Questionnaire was used for data collection. MLQ scale (Multi Factor Leadership Questionnaire) and AQIP scale respectively were used for measuring level of transformational leadership and academic quality improvement. According to findings, the highest level of transformational leadership was in level of weak (42.6% responses). Transformational leadership components (Idealized behavior, Individual Consideration, Intellectual Stimulation and Inspirational Motivation) had positive and significant relationship with academic quality improvement (P<0.01). Findings also revealed that age, scientific rank and academic experience were not significantly correlated with academic quality improvement. According to regression analysis, among variables entered into analysis, only variable of Inspirational Motivation (Beta= 0.686) was effective on academic quality improvement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural Higher Education, intellectual stimulation, leadership style, quality improvement, Transformational Leadership | ||
مراجع | ||
33. Younesi, F. (2012). The Effect of Transformational Leadership Behaviors on the Teaching Performance and Research Productivity of Agricultural Faculty Members in University of Tehran. M.S. Thesis . University of Tehran. Iran. (In Farsi).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 922 |