تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,772 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,325 |
سنجش توانمندی شغلی دانشآموختگان مقطع کارشناسی کشاورزی و راهکارهای بهبود آن از دیدگاه دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه زنجان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 12، دوره 46، شماره 2، تیر 1394، صفحه 311-318 اصل مقاله (630.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2015.54897 | ||
نویسندگان | ||
سیده شیرین گلباز* 1؛ جعفر یعقوبی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه زنجان | ||
2دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعة روستایی، دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
شناسایی توانمندیهای مورد نیاز دانشآموختگان در بازار کار و تقویت آنها نقشی اساسی در افزایش دسترسی به فرصتهای شغلی دارد. هدف پژوهش حاضر سنجش توانمندی شغلی فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی کشاورزی و راهکارهای بهبود آن است. نمونة آماری این تحقیق را 101 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 91 تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن از طریق متخصصان دانشگاهی و کارشناسان جهاد کشاورزی تأیید شد و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (94/0-87/0) استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمرة توانمندی شغلی پاسخگویان 04/7 از 20 است که نشانگر توانمندی شغلی ضعیف آنهاست. با استفاده از تحلیل عاملی، راهکارهای توانمندسازی شغلی دانشآموختگان کشاورزی در هفت عامل، افزایش حمایتهای دولتی، افزایش ارتباط بین بخش آموزش با اجرا، ایجاد تغییرات ساختاری در شیوة آموزشی، برگزاری دورههای آموزشی فنی- حرفهای در زمان تحصیل، ایجاد تغییرات ساختاری در محتوای آموزشی، تغییر در شیوة پذیرش دانشجو و اصلاح برنامههای درسی خلاصه شدند که درمجموع 64 درصد از کل تغییرات مربوط به راهکارهای توانمندی شغلی پاسخگویان را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال؛ توانمندی شغلی؛ دانشآموختگان کشاورزی؛ راهکار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing occupational empowerment of agricultural graduates and strategies to improve it from the viewpoint of graduate students in Zanjan University | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyede Shirin Golbaz1؛ Jafar Yaghoubi2 | ||
1MSc. Student, Agricultural Extension and Education, University of Zanjan, Iran | ||
2Associate Professor, Rural Extension, Connection and Development, University of Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Identifying the skills required in the labor market for graduates and strengthening them will have major role in increasing their access to employment opportunities. The purpose of this study was to measure occupational empowerment of agricultural graduates and mechanisms for strengthening it. Agricultural graduate students in Zanjan University formed the research population (n=101). The validity of the questionnaire was approved by a panel of academic experts. Pre-test and calculating Cronbach's alpha coefficients were used to measure the reliability (0.87 - 0.94). The results showed that the average score of occupational empowerment of respondents was 7.04 out of 20 indicating weakness of situation. Using exploratory factor analysis, strategies for improving occupational empowerment of agricultural graduates were summarized to seven factors including: increasing government support, increasing relationship between the university and Agricultural Ministry, making structural changes in education, vocational training during study, making changes in educational content, changing in accepting students practices and revising curriculum. 64% of the total variance of strategies for improving occupational empowerment was explained by these seven factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
agricultural graduates, employment, occupational empowerment, Strategy | ||
مراجع | ||
1. Ale Aboyeh, S., & Shamsazar, N. (2008).Entrepreneurship training Position in improved agricultural employment status, challenges and opportunities. In the Proceedings of National Conference on Entrepreneurial Development in agricultural Science and applications Education, Institute of Applied of Agricultural Jihad, Mashhad, p 20. (In Farsi)
2. Barabadi, A., Malek Mohamadi, I., & Asadi, A. (2009). Analysis of educational and social - cultural barriers agricultural graduates employment. Journal of Social, Economic, Scientific and Cultural, 109. (In Farsi)
3. Golipoor, A., Rehimiyan, E., & Mirzamani, A. (2008). The role of formal education and organizational occupation on women empowerment Tehran. Women Research, 3(6), P 113-132. (In Farsi)
4. Herendi, F., & Mohsenkhani, Z. (2007). Employment challenges, Journalof Science - Research of Social Welfare, 25(6), p 5. (In Farsi)
5. JafariyeSamimi, A. (2002).Survey Employment of Zanjan University Graduates. M.Sc. Thesis, University of Tehran, Iran. Not published. (In Farsi)
6. Kathleen, C. (2001). "Developing employ ability skills", Journal of Improvement Research, 5(21).
7. Knight, P., & yorke, M. (2002). Employability through the curriculum. Tertiary Education and Management, 8(4), pp. 261–276.
8. Lin, J. (2006). "Employment and China’s private universities: Key concerns". International Higher education Newsletter, 42(1), pp 1-28.
9. Melhem, y. (2004). The antecedents of customer contact employees' empowerment « Employee Relation, 1(26), p 72-93.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 817 |