تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,637 |
تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدفگیری پرتابی کودکان 9 تا 11ساله | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 203-216 اصل مقاله (417.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.55251 | ||
نویسندگان | ||
حمیده جهانبخش* 1؛ پروانه شفیع نیا2؛ سیده ناهید شتاب بوشهری3 | ||
1دانشجوی کارشناسیارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. | ||
2دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران -اهواز، ایران. | ||
3استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
بازخورد هنجاری نوعی بازخورد است که در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد فرد در مقایسه با دیگر همسالان، بهصورت غیرواقعی (مثبت یا منفی) ارائه میشود. این تحقیق، با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدفگیری پرتابی کودکان 9 تا 11 سالۀ شهر اهواز انجام گرفت. به این منظور 90 کودک راستدست به روش دردسترس بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و براساس سن، قد، وزن، طول دست، طول بازو و نمرههای پیشآزمون به سه گروه 30 نفری بازخورد هنجاری مثبت، منفی و کنترل تقسیم شدند. مرحلة اکتساب، شامل شش بلوک دهکوششی بود. در این مرحله هر سه گروه بعد از هر کوشش بازخورد حقیقی و گروههای مثبت و منفی علاوهبر این، در پایان هر بلوک بازخورد هنجاری دریافت میکردند. آزمون انتقال و یادداری به دو صورت بلافاصله و تأخیری بعد از مرحلۀ اکتساب انجام گرفت. بعد از بررسی دادهها و همگنی واریانسها، دادهها به روش تحلیل واریانس یکراهه با اندازهگیری مکرر، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد (05/0P ≤). در هر سه مرحله بین گروهها تفاوت معناداری مشاهده شد و گروه بازخورد هنجاری مثبت عملکرد بهتری داشت (001/0=P). یافتهها نشان میدهد بازخورد هنجاری مثبت اثر تسهیلکننده در یادگیری حرکتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد هنجاری؛ پرتابی؛ کودکان؛ مهارت هدفگیری؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Normative Feedback on Throwing Aiming Task Learning in 9-11-Year-Old Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamide Jahanbakhsh1؛ Parvane Shafienaya2؛ Seyede Nahid Shetab Booshehri3 | ||
1MSc Student of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
3. Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Normative feedback is a kind of feedback which involves information about an individual's performance in comparison with other peers unrealistically (positive or negative). The aim of the present study was to determine the effect of normative feedback on throwing aiming task learning in children aged between 9 and 11 in Ahvaz city. For this purpose, 90 right-handed children were selected with convenience method as the statistical sample and were divided into three groups (each group 30 subjects) of positive normative feedback, negative normative feedback and control based on their age, height, weight, hand length, arm length and pretest scores. Acquisition phase included 6 blocks of 10 trials. In this phase, all groups received real feedback after each trial and positive and negative normative groups received normative feedback after each block in addition to real feedback. The transfer and retention tests were carried out immediately and after (delayed) the acquisition phase respectively. After checking the data normality and homogeneity of variances, data were analyzed with one-way ANOVA with repeated measures, one-way analysis of variance, and Bonferroni post hoc test (P≤0.05). There were significant differences in all three phases among the three groups and positive normative feedback group showed better performance (P=0.001). The findings showed that positive normative feedback had a facilitating effect on motor learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
aiming task, children, learning, normative feedback, throwing | ||
مراجع | ||
1. بادامی رخساره، واعظ موسوی محمدکاظم، نمازیزاده مهدی .(1391)." اثربازخوردبهکوششهایدقیقوغیردقیقبر یادگیری : مطالعۀتغییراتانگیختگی" . همایش ملی تربیت بدنی کاربردی و علوم ورزشی، ص: 96-94. 2. ریچارد، مگیل .(2001)." یادگیری حرکتی - مفاهیم و کاربردها." ترجمۀ سید محمدکاظم موسوی ، معصومه شجاعی .(1386). انتشارات بامداد کتاب، ص: 379-295.
3. Ávila, T. G., chiviacowsky,s; Wulf, G; Lethwaite, R. (2012). "Positive social-comprative feedback enhances motor learning in children". Journal of Psychology of exercise and sport, PP: 849-853.
4. Badami, R.; Vaezmousavi, M.; Namazizadeh, M.; Wulf, G.(2010)." Feedback after good versus poor trials: Differential effects on self-confidence and activation". Journal of Research Quarterly for Exercise and Sport, PP: 64-72.
5. Badami،R. Kohesta، ،S and Taghian ،F (2011)." Feedback on More Accurate Trials Enhances Learning of Sport Skills". World Applied Sciences Journal 13 (3), PP: 537-540.
6. Baumeiste, R.F.(1984). "Choking under pressure: self-consciousness and paradoxical effects of incentives on skillful performance".Journal of Personality and Social Psychology, Washington, 46, PP: 610-620.
7. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1990). "A motivational approach to self: Integration in personality". Journal of Nebraska Symposium on Motivation, 38, PP: 237–288.
8. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000)." The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior". Journal of Psychological Inquir, 11 , PP:227–268.
9. Hutchinson, J.C. Sherman, T. Martinovic, N.(2008)." The effect of manipulated self-efficacy on perceived and sustained effort". Journal of Applied sport psychology, 20, PP: 457-472.
10. Jourden, F. J., Bandura, A., &Banfield, J. T. (1991). "The impact of conceptions of ability on self-regulatory factors and motor skill acquisition". Journal of Sport & Exercise Psychology, 8, PP: 213–226.
11- Kavussanu, M., & Roberts, G. C. (1996). "Motivation inphysical activity contexts: The relationship of perceived motivational climate to intrinsic motivation and self efficacy". Journal of Sport & Exercise Psychology, 18, PP: 264–280.
12. Lewthwaite, R., &Wulf, g . (2010). "Social-comparative feedback affects motor skill learning". Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63, PP: 738-749.
13. Saemi, E., Porter, J.M., Ghotbi-Varzaneh, A., Zarghami, M., &Maleki, F. 1 (2012). "Knowledge of results after relatively good trials enhances self-efficacy and motor learning". Journal of Psychology of Sport and Exercis, 13, PP:378-382.
14. Salmoni, A., Schmidt, R.A., & Walter, C.B. (1984)." Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisl". Journal ofPsychological Bulletin , 95, PP: 355-386.
15. Schmader, T., Johns, M., & Forbes, C. (2008)." An integrated process model of stereotype threat effects on performance". Journal of Psychological Review, 115, PP: 336–356.
16. Schmith, J, (2004) ." Effects of video modeling on skill acquisition in learning the golf swing” A thesis submitted to the faculty of Brigham Young University". Journal of Psychological Review, 115, PP: 33–36.
17. Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2005)." Motor control andLearning."
(4th ed) champaign, IL, HUMAN Kinetic , PP: 295-320.
18- Schmidt, R. A., &Wrisberg, C. A. (2008). "Motor learning and performance" . (4th ed.), champaign , IL, HumanKinetics , PP: 139-163..
19. Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2011). "Motor control and learning: A behavioral emphasis". 5th edition, Champaign, IL, Human Kinetics, PP: 375-418.
20 .Stoate,I; WULF,G; & LEWTHWAITE،R . (2012). "Enhanced expectancies improve movement efficiency in runners". Journal of Sports Sciences, 2012, PP: 1–9, iFirst article.
21. Wulf, G.(2007)." Attention and motor skill learning". Champaign: Human Kinetics, PP: 21-34.
22. Wulf, G., Chiviacowsky, S., &Lewthwaite, R. (2010). "Normative feedback effects on learning a timing task".Journal of Research Quarterly for Exercise and Sport, 81, PP: 425-431.
23. Wulf, G.; Lewthwaite, R.(2010)." Effortless motor learning? An external focus of attention enhances movement effectiveness and efficiency. In: BRUYA, B. (Ed.). Effortless attention: a new perspective in attention and action". Juornal ofCambridge, MIT, .PP:75-101 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,780 |