تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,104,549 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,394 |
تحلیل بینانشانه ای روابط فرم و فضا | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 4، دی 1393، صفحه 25-36 اصل مقاله (1.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.55418 | ||
نویسنده | ||
بابک امرایی* | ||
عضو هیئت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنراسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
امروزه نقدهای نو برای تحلیل و خوانش متون مختلف مورد استفاده قرار میگیرند و نتایج قابل قبولی از خود نشان میدهند. بینامتنیت و نقد بینامتنی ـ و بینانشانهای ـ از آن جملهاند. نقد بینامتنی از دهة 1960 توسط یولیا کریستوا و سایر اعضای حلقة تل کل رواج یافته است و امروزه مکاتب مختلفی در این زمینه فعالیت دارند. یکی از شاخههای نوین و پرکاربرد بینامتنیت، «نقد بینانشانهای» است. متاسفانه این روش نقد هنوز آنچنان که باید در خوانش متون معماری و طراحی صنعتی به کارگرفته نشدهاست. این پژوهش، با هدف رسیدن به یک شناخت نظاممند از فضا و روابط فرم و فضا، این روش نقد را بکار گرفته است. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته در این پژوهش، چهار رمزگان مؤثر در خوانش فضا شناسایی شدهاند که عبارت اند از: رمزگان ابعاد فیزیکی، رمزگان بصری، رمزگان معنایی و رمزگان بعد پنهان که هر کدام از این رمزگانها، زیررمزگانهایی دارند. براساس رمزگانهای یاد شده، روابط فضایی فرم با سایر فرمها در دو گروه «فرمهای سایر محصولات» و «فرمهای کالبدی» شناسایی شده است. در نهایت، براساس چهار رمزگان یاد شده، الگویی از روابط فضایی فرم بدست آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی؛ فرم؛ فضا؛ بینامتنیت؛ بینانشانگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Intersemiotic Analyses of Relation between Form and Space | ||
نویسندگان [English] | ||
Babak Amraee | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays “Design” is considered as an independent discipline which is neither a science, nor an art, but an interdiscipline with strong relations with both art and science. Therefore, this new understanding demands reidentifying all design sub-disciplines. “Space” as one of this sub-disciplines, has a pivotal role in shaping form in both design and architecture. While concrete understanding of Space is of vital importance in the field of design, architecture and interior design, yet there are not ample scientific analyses about the relation between form and space. This understanding depends on having efficient scientific critique methods. Nowadays, new criticisms are used to analyze and read different kinds of text and shows acceptable results. “Intertextualism” and “Intersemiotics” are two of them. Julia Kristva and her associates in Tel Quel group popularized the intertextualism since 1960s and nowadays, there are many different schools under this approach. Beginning form literature criticism, intertextualism is utilized in different fields of art, for reading different kinds of text. Usinfg intertextualism in different art forms evoked the need to undertsand the interaction between different semiotic systems in a text. Not just in arts (arts except literature), even Roland Barthes determined five parallel code systems in a literary text. According to intersemiotics, we are faced to a text, not a messeage and every text is shaped by interaction between different code systems. There are many parallel cod systems that convey the meaning. The interaction between cod systems generates a new cod system. Hence, Intersemiotics is a new effective branch of intertextualism which, despite its capability, has not been developed in design and architectural studies yet. The so-called space is a text by many different intersemiotic cod systems, thus, the aim of this research is studying the relation between form and space through intersemiotics analyses. In order to achive this goal, at first in literature review, the literature of intertextualism and intersemitics have been studied. Then, the terminology and diverse identifications and concepts of form and space have been reviewed. Based on literature review, there are two type of approach toward relation between form and space: the architectural approach and the designerly approach. Based on the first one, space dominates form, Space as a whole shapes form, as a detail. In contrary, the designerly approach is on the opinion that space is shaped by the relation between forms. This research is based on the second one. In the second phase, according to excavated concepts, factors and designerly strategy, the cod systems that are ambient in form were identified, then the intersemiotic relations between forms in the space were analyzed. According to conclusions there are four (visual) code systems which are efficient in understanding the space: physical dimension codes, visual codes, significant codes and hidden dimension codes. Each of them have its sub-codes. According to these codes the spatial relations of form with other forms are classified into two classes: the relation with forms of other products and the relation with form of architectural framework. Finally according to the codes, a framework has been developed. | ||
مراجع | ||
اسمیت، ادوارد لوسی (1387)، تاریخچة مبلمان و طراحی داخلی در جهان. ترجمة یلدا بلارک و پروین آقایی، انتشارات فخراکیا، تهران.
آلن، گراهام (1389)، بینامتنیت. ترجمة پیام یزدانجو، نشر مرکز، تهران.
امرایی، بابک (1389)، کالاـ نشانه: بررسی پیشینه و مفاهیم ارزش نشانهای کالا با مطالعة ارزش نشانهای آن در صنایع دستی ایران، در: نشانهشناسی فرهنگ (ی). ویراستة امیر علی نجومیان، سخن، تهران.
بارت ، رولان (1370)، عناصر نشانهشناسی، ترجمة مجید محمدی، انتشارات بینالمللی الهدی، تهران.
بارت، رولان (1375)، اسطوره امروز، ترجمة شیریندخت دقیقیان، نشر مرکز،تهران.
بیکر، جفری هوارد (1381)، راهبردهای طراحی در معماری: رویکردی به تحلیل فرم، ترجمة رضا افهمی، انتشارات نسل باران، کرمان. پالاسما، یوهانی (1388)، چشمان پوست: معماری ادراکات حسی، ترجمة رامین قدس، گنج هنر، تهران.
پیرنیا، محمد کریم (1384)، آشنایی با معماری اسلامی ایران، تدوین غلام حسین معماریان، سروش دانش، تهران.
چندلر، دانیل (1387)، مبانی نشانهشناسی، ترجمة مهدی پارسا، انتشارات سورة مهر، تهران.
زوی، برونو (1321)، بهسوی یک معماری ارگانیک، ترجمة اسماعیل نوری علاء و مریم جزایری، انتشارات تالار ایران، تهران.
سجودی، فرزان (1383)، نشانهشناسیکاربردی، نشر قصه، تهران.
سوسور، فردیناند (1378)، دورۀ زبانشناسی عمومی، ترجمة کورش صفوی، نشر هرمس، تهران.
شاپوریان، رضا (1386)، اصول کلی روانشناسی گشتالت، اتشارات رشد، تهران.
گروتر، یورگ (1375)، زیباشناختی در معماری، ترجمة جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران. لاوسون, برایان. (1389)، آنچه طراحان می دانند، ترجمة محمدرضا شاهی، تهران: یزدا.
نامورمطلق، بهمن (1390)، درآمدی بر بینامتنیت: نظریه ها و کاربردها، سخن، تهران.
هال، ادوارد. تی. (1390)، بعد پنهان، ترجمة منوچهر حبیبیان، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
ونگ، وسیوس (1380)، اصول فرم و طرح، ترجمة آزادة بیداربخت و نسترن لواسانی، نشرنی، تهران.
Bostock, David (2006), Space, Time, Matter and Form. Essays on Aristotle’s Physics, Oxford University press, Oxford.
Eco, Umberto (1979), A Theory of Semiotics, Bloomington, Milan.
Hannah, Gail Greet (2002), Elements of Design: Rowena Reed Kostellow and the Structure of Visual Relationships, Princeton architectural press, New York.
Juvan, Marko (2008), History and poetics of intertextuality, translated by Timothy Pogacar, Purdue University, Us. Karjalainen, Toni-Matti (2004), Semantic transformation in design: communicating strategic brand identity through product design references, Ilmari Publications, Helsinki.
Kristeva, Julia (1984), Revolution in Poetic Language, translated by Margaret Waller, Columbia University Press, New York. Lawson, Bryan (1980), How Designers Think: The Design Process Demystified, Elsevier/Architectural Press.
McCormack, J., Cagan, J., & Vogel, C. (2004), Speaking the Buick language: Capturing, understanding, and exploring brand identity with shape grammars, Design Studies, 25, 1-29.
Ranscombe, Charlie; Hicks, Ben, & Mullineux, Glen (2012), A method for exploring similarities and visual references to brand in the appearance of mature mass-market products, Design Studies, 33, 496-520.
Shih-Wen, H., & Chen, C. (1997), A semantic and shape grammar based approach for product design, Design Studies, 18, 275-296.
http://blackanddecker.com/power-tools/LDX120C.aspx. Accessed by 10 May 2014.
http://www.adero.de/Tea-Coffee-Piazza-Aldo-Rossi-Officina-Alessi.html. Accessed by 10 May 2014. http://www.madeindesign.co.uk/prod-condiment-set-alessi-ref5070.html. Accessed by 10 May 2014. http://fa.wikipedia.org/ Accessed by 10 May 2014. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,905 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,963 |