تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,106,414 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,211,720 |
مجسمه های گچی سلجوقی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 39-50 اصل مقاله (3.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2015.55508 | ||
نویسندگان | ||
حسین ابراهیمی ناغانی* 1؛ پدرام قربانی* 2 | ||
1استادیار دانشکده هنر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مجسمههای گچی در روند تبارشناسی و تاریخ نگاری هنر سلجوقی مهجور مانده است. این گونه کمال یافته حتی از آن روی که مصداق بارز و تجسم یافته اندیشه «تحریم شمایل نگاری» در شریعت و فقه اسلامی است؛ در احتساب ظرفیتهای هنری- صنعتی تمدن اسلامی نیز نادیده انگاشته و مورد بیمهری واقع شده است. با همه این تفاسیر وجود نمونههای درخور توجه و برجای مانده مجسمههای گچی از دوران سلجوقی، گواه آن است که هیچ عامل بازدارندهای نتوانسته از نضج و تکوین این هنر- صنعت زیبا و به نوعی نبوغ هنری پویا و حصارگریز ایرانی، جلوگیری کند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه استقرایی میکوشد جایگاه مجسمههای گچی در سیر تاریخی هنر سلجوقی را کاویده و با معرفی نمونههای شاخص و روشهای تولید آن به احقاق جایگاه واقعی آن در تاریخ هنر ایران، مبادرت ورزد. همچنین با معرفی نشانههای محلی؛ بومی و ملّی ملحوظ در مجسمهها و آثار گچی؛ نقبی بر ریخت و چگونگی تاثیرات پذیرفته شده از فرهنگهای دیگر نیز بزند. مجسمههای گچی سلجوقی شناسنامهای زنده از زیباییشناسی و پیشهوری هنری یکی از ادوار دوران ساز تمدن ایرانی- اسلامی است. | ||
کلیدواژهها | ||
سلجوقیان؛ مجسمههای گچی؛ پیکرهنگاری؛ محدودیت؛ تکنیک؛ محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Plaster Statues of Seljuk | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein EbrahimiNaghani1؛ Pedram Ghorbani2 | ||
1Assistant professor, Faculty of Arts, Shahrekord University, Shahrekord, Iran. | ||
2MA Student of Islamic Art ,TarbiatModares University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Seljuks, a Turkic dynasty of Central Asian nomadic origins, became the new rulers of the eastern Islamic lands following their defeat of the powerful Ghaznavids at the Battle of Dandanakan (1040). By 1055, the Seljuks had reached Baghdad, established themselves as the new protectors of the Abbasid caliphate and Sunni Islam Within fifty years, the Seljuks created a vast though relatively short-lived empire, encompassing all of Iran, Iraq, and much of Anatolia. By the close of the eleventh century, as the Seljuk realm became troubled due to internal conflicts and the division of the realm among heirs, the empire dissolved into separate territories governed by different branches of the dynasty. The main branch of the Seljuk house, the so-called Great Seljuks, maintained control over Iran. Under the Seljuk sultanate, Iran enjoyed a period of material and cultural prosperity, and the ingenuity in architecture and the arts during this period had a notable impact on later artistic developments.The Seljuk cultural and artistic efflorescence continued well beyond the sultanate's political influence. Turkic Seljuk rulers adopted and supported local Perso-Islamic traditions, and Seljuk art is recognized for weaving together Persian, Islamic, and Central Asian–Turkic elements. During this period, the arts of Iran gained distinction in the Islamic world. On the other; architecture and specific sculpture are unique in complex of Iranian Seljuk arts. One of the main and most important states in the realm of sculpture art forms related to "plaster sculptures" made during the "Seljuk" is. The statues in Islamic art history (especiallybefore the advent of Islam in Iran) quite important because comprehensive and accurate information about the Islamic Seljuk art and sculpture are obtained .In addition to its many statues of Seljuk architecture and buildingdesigns and related synthetic techniques, and also designs and arrays persistent origin and transformed in Islamic art show. Also, to answer some of the questions are related to the art of sculpture in Iran after Islam.Stucco sculptures in the genealogies and histories of Seljuk art are obsolete. This is the kind of perfection that even a clear example and embodied the, in capacities including handy - Industrial Islamic civilization has been neglected and unpopular. So these examples that are opposed to the idea of the "iconography ban" Sharia and Islamic jurisprudence have been considered in Islamic civilization by artistic –industrial capacities (of this art).There are amount of noteworthy plaster statues of Seljuks era that show this art has been developed without any resistant.This research is a descriptive –analytical and deductive methods and check history position of plaster statues of Seljuk art.Also this study with the introduction of samples and production techniques attempt to achieve its realplace in Iran art history.This research introduces local, national, and native symbols used in statues and plaster works and how to review the form influenced by other cultures deals.Seljuks plaster statues are live identifying of aesthetics and artistic crafts from one of the most influence period of IranianIslamic civilization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Seljuks, Plaster Statues, Figurines, Limitations, Techniques andContent | ||
مراجع | ||
قرآن کریم آیت اللهی، حبیب الله (1380)، کتاب ایران (تاریخ هنر)، انتشارت الهدی، تهران.
بیهقی، ابوالفضل محمد بن حسین (1350) ، تاریخ بیهقی، به کوشش علی اکبر فیاض، نشر دانشگاه فردوسی، مشهد. حسینی، سید احمد (1374)، فقه و هنرهای تصویری و تجسمی، مجله فقه؛ کاوشی نو در فقه اسلامی، شماره چهارم و پنجم، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
کاتلی، مارگاریتا و لوئی هامبی(1376)، تاریخ هنر ایران(8)، هنر سلجوقی و خوارزمی، ترجمة دکتر یعقوب آژند، انتشارات مولی،تهران. کامبخش فرد، سیف الله (1349)، کاوش های نیشابور و سفالگری ایران در سده پنجم و ششم هجری، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران. محمد حسن، زکی (1956)، اطلس الفنون الزخرفیه و التصاویر الاسلامیه، مطبعه جامعه القاهره، مصر.
موسوی خامنه، زهرا(1386)، تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی :مجسمه سازی (برگرفته از صنایع دستی)، چاپ اول انتشارات سمت، تهران. Arnold, Thomas. W (non date), Painting in islam, a study of the place of pictorial art in muslim culture, oxford university press, London.
Charlston, Robert. J (1971), world ceramics, an illustrated history, edited by paul Hamlyn [press], London.
Esin, a. til (1971), Exhibition gallery of 2500 years of Persian art, by, freer gallery of art, Smithsonian institiution Washington, dc. caramond/ pride mark press, inc, Baltimore, Maryland.
Huyghe, rene (non date), La art, et L home, ouvrage en 3 volume publie, librrairie larouse , paris chapitre vII, lamaturation des arts a slatiques Piotrovsky.
B mikhaeil & john vrieze (2000), Earthly beauty heavenly art, art of islam (general editor), denieuwekerk amesterdamlud hamphries publishers. Riefstahl, Rudolf, M. (1931), Persian Islamic Stucco Sculpture, The Art Bulletin, Vol. 13, No. 4, pp. 439-463,.
Published by: College Art Association, Web site: Persian Islamic Stucco Sculptures.
منابع اینترنتی http://www.metmuseum.org/toah/hd/iselj/hd_iselj.htm
htm http://www.louvre.fr/llv/activite/detail_parcours.jsp | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,503 |