
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,107 |
اثر تمرین توجه درونی و بیرونی با/بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 3، مهر 1394، صفحه 333-342 اصل مقاله (157.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.55916 | ||
نویسندگان | ||
غلام حسین ناظم زادگان* 1؛ رقیه ایدر2 | ||
1استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی شیراز، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2کارشناسارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی شیراز، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تمرین توجه درونی و بیرونی با و بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا بود. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی و جامعۀ آماری متشکل از ورزشکاران پسر بود. نمونه شامل 60 نفر بود که داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. افراد پس از اجرای پیشآزمون تصادفی در پنج گروه دوازده نفری قرار گرفتند: گروه توجه درونی با موسیقی، توجه بیرونی با موسیقی، توجه درونی بدون موسیقی، توجه بیرونی بدون موسیقی و گروه کنترل. تحقیق در سه مرحله اجرا شد؛ پیشآزمون، اجرای پروتکل تمرینی در مدت سه روز (در این مرحله برای گروههای با موسیقی بههمراه دستورالعملهای توجهی، موسیقی انگیزشی از طریق دستگاه صوتی پخش میشد) و مرحلۀ سوم پسآزمون. با توجه به طرح پژوهش، درصورتیکه موسیقی اثر معناداری بر اجرا پس از اعمال متغیرها نشان میداد، دادهها در مرحلۀ چهارم تجزیهوتحلیل میشد. آزمون آماری آنوا پس از مرحلۀ سوم، بین گروهها اختلاف معناداری نشان نداد. بهعبارت دیگر، تمرین توجه با استفاده از راهبردهای درونی و بیرونی، با و بدون موسیقی بر قابلیت انجام تکلیف تعادلی پویا تأثیری ندارد. سطح معناداری 5/0= α در نظر گرفته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکلیف تعادل؛ تمرین؛ توجه بیرونی؛ توجه درونی؛ موسیقی انگیزشی؛ ورزشکار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Internal and External Attention with / without motivational music Training on Dynamic Balance Task | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholam Hossein Nazemzadegan1؛ Roghayeh Eider2 | ||
1Assistant professoin Motor Behaviorr, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2M.Astudent in Motor Behavior of Shiraz University, Shiraz , Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the effects of external attention (EA) and internal attention (IA) with & without motivational music training on dynamic balance task. The method was quasi-experimental and the sample involved 60 athletic maile who were volunteers to participate in this study. After pre-test, Subjects were divided into 5 groups of 12 members randomly. Groups were: IA with music, EA with music, IA without music, EA without music and Control. This research conduct with 3 phase. First, Pre-test. In 2nd, Subjects were doing exercise protocol in 3 consecutive days in phase for groups with music in addition attentional strategies, motivational music play by CD. 3nd was post –test in According to of research design, if music had could significant effect on performance after variable using, then in 4th phase, data can be Analyzed. ANOVA test do not show significant difference among groups. In other words, (EA) and (IA), strategies with / without music cannot affect on balance ability. The significance level in this research was α= 0.05. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Athletic, Balance task, external attention, internal attention, Motivational music, Training | ||
مراجع | ||
16. V. Hatzitaki& et al. (2002). “Perceptual – Motor Contribution to static & Dynamic Balance Control in children”, Journal of Motor Behavior. Vol. 34, No. 2,PP: 161-170.
17. Iwanaga M, Kobayashi A, Kawasaki C. (2005). " Heart rate variability with repetitive exposure to music". Journal ofBiol Psychol. Vol: 70. Pp: 61–66.
18. Karageoghis, C.I. Terry, P.C. Lane, A.M. (1999). "Development and initial validation of an instrument to assess the motivational qualities of music in exercise and sport : The Brunel music rating inventory". Journal of Sport Science, 17, PP: 713-724.
19. McNevin, Nancy H. wulf, G. (2002)."Attentional focus on supra-postural tasks affects postural control". JournalofHuman Movement Science 21, pp: 187–202.
20. Nilsson U, Unosson M, Rawal N. (2005). "Stress reduction and analgesia in patients exposed to calming music postoperatively: a randomized controlled trial". Journal ofEur J Anaesthesiol 2005.Vol: 22. Pp: 96-102.
21. Rider M. (1997). " The rhythmic language of health and disease". The Louis Armstrong Center for Music and Medicine.
22. Scott Sue, MS. (2011). "Rhythm and Moves for balance and cognition" . Functional U Exercise and activity for healthy aging. Vol: 9.
23. Szabo, A. Small, A. Leigh, M. (1999). "The effects of slow-and fast- rhythm classical music on progressive cycling to voluntary physical exhaustion". The Journal of Sports medicine and physical fitness, 39; PP: 220-225.
24. Terry, P. Karagedghis, C. (1997). "The Psychological effect of music in sport and exercise".A review.Journal of sport Bahave.Vol: 20. Pp: 54-68.
25. Whitney Sims. (2008). " Music and word recall: The strength of familiar melodies as mnemonic devices". The Ohio State University Department of Psychology Honors Theses, dc. identifier. uri: http://hdl.handle.net/1811/33920.
26. Wulf, G. Mercer, J.McNevin, NH.Guadagnoli, MA. (2004)."Reciprocal influences of attentional focus on postural and supra-postural task performance". Journal ofMotBehav, 36, PP: 99–189.
27. Yi-ChingPeh,S. Yi Chow, J.Davids, K. (2011)."Focus of attention and its impact on movement behavior". Journal of Science and Medicine in Sport 14, PP: 70-78.
28. Zhu, W., Zhao. L., Zhang, J., Ding, X., Liu, H., Ni,E., & et al. (2008). "The influence of Mozart's sonata K. 448 on visual attention", Anevent-related potential study. euroscience Letters, 434, 35-40. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,625 |