تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,429 |
بهبود تکلیف ثانویه (زمان واکنش افتراقی) در نتیجۀ خودگفتاری انگیزشی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 3، مهر 1394، صفحه 391-408 اصل مقاله (408.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.55920 | ||
نویسندگان | ||
نسترن نادری راد1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 2 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از جمله مداخلات روانشناختی مؤثر بر بهبود و موفقیت عملکرد حرکتی و ورزشی افراد، خودگفتاری است. لذا، تحقیق حاضر، با هدف بررسی اثربخشی خودگفتاری انگیزشی بر اجرای تکلیف ثانویه (زمان واکنش افتراقی)، انجام شد. از میان 160 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تهران، 30 نفر در این پژوهش مشارکت داشتند که بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. مداخله، دو بار در روز و به مدت یک دقیقه انجام گرفت. گروه تحت مداخله در مرتبۀ اول تکلیف اولیۀ راه رفتن روی تردمیل را با سرعتی آهسته انجام دادند، درحالیکه تکلیف ثانویه (زمان واکنش افتراقی) را در 10 کوشش انجام دادند. مرتبۀ دوم نیز به همین صورت برگزار شد، با این تفاوت که گروه تحت مداخله 15 ثانیه قبل از اجرای تکلیف ثانویه، خودگفتاری انگیزشی را برای خود اعلام کرد و گروه کنترل بدون هیچ مداخلهای آزمون را اجرا کرد. نتایج t همبسته در گروه تحت مداخله نشان داد که خودگفتاری انگیزشی به کاهش معنادار زمان واکنش افتراقی منجر شد (001/0=P). همچنین نتایج یو مان-ویتنی در پسآزمون نشان داد که زمان واکنش گروه تحت مداخلۀ خودگفتاری بهطور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت (002/0=P). | ||
کلیدواژهها | ||
تکلیف ثانویه؛ خودگفتاری انگیزشی؛ دانشجویان دختر؛ زمان واکنش؛ مداخلة روانشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improvement of Secondary Task (Discrimination Reaction Time), Due to Motivational Self-Talk | ||
نویسندگان [English] | ||
Nastaran Naderi Rad1؛ Shahzad Tahmasebi2 | ||
1M.Sc. in Motor behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor in Motor behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The self-talk is one of psychological interventions that can be effective on improving and success in the motor performance and sport performance. So, the aim of the present study was to investigation effectiveness the motivational self-talkon secondary task performance (discrimination reaction time). 30 subjects have participated of the 160 students studying at the undergraduate from faculty of physical education and sport science in University of Tehran. They were divided randomly into two control and experimental groups. The intervention was conducted in two sessions per day and each session lasted one minute. The first primary task for the intervention group was walking on the treadmill with a slow speed whereas secondary task (discrimination reaction time), was performed in 10 attempts. The process was performed for the second order in the same manner with the difference that the experimental group performed motivational self-talk 15 seconds before the secondary task performance.Control group was performed test without intervention.The result of paired samples t-test showed that motivational self-talk in experimental group leads to a significant decrement in discrimination reaction time (P=0.001). Also, the result of Mann-Whitney U showed that reaction time in the experimental group decrease than control group significantly (P=0.002). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Secondary Task, motivational self-talk, female students, Reaction Time, Psychological Intervention | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,417 |