میرزایی, حسین, باباصفری, نافع. (1394). بررسی رابطه ی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج. , 22(1), 103-129. doi: 10.22059/jsr.2015.56316
حسین میرزایی; نافع باباصفری. "بررسی رابطه ی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج". , 22, 1, 1394, 103-129. doi: 10.22059/jsr.2015.56316
میرزایی, حسین, باباصفری, نافع. (1394). 'بررسی رابطه ی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج', , 22(1), pp. 103-129. doi: 10.22059/jsr.2015.56316
میرزایی, حسین, باباصفری, نافع. بررسی رابطه ی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج. , 1394; 22(1): 103-129. doi: 10.22059/jsr.2015.56316
بررسی رابطه ی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج
در این پژوهش باتوجه به نظریات پیتر برگر در باب تکثرگرایی دینی و نوعشناسی جان هیک در زمینهی سبکهای دینداری (تکثرگرایی، شمولگرایی و انحصارگرایی)، به بررسی رابطهی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج پرداخته شد. این پژوهش بهروش پیمایشی در سطح شهر و شش روستای سنندج (سراب قامیش، اجگره ، دویسه، تنگیسر، نیر و محراب) انجام گرفته است. نمونهی آماری شامل583 نفر از جوانان (29-18 سال) شهر و روستا بوده است که بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند؛ و پرسشنامهها با بهرهگیری از اندیشههای برگر در باب حاملان ثانوی نوسازی طراحی گردیدند. یافتهها نشان میدهد که شمولگرایی رایجترین نوع دینداری در بین پاسخگویان شهر و روستا میباشد و نادرترین نوع دینداری مربوط به انحصارگرایی است. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد که از مجموع 17 مؤلفهی معرفیشده به برنامهی رگرسیونی، موثرترین عوامل بر تکثرگرایی بهترتیب گرایش جهانی، گرایش استقلالطلبانه، کیفیت زندگی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی است.
The Relationship between modernization and pluralism among the youth in Sanandaj and six Kurdish villages
نویسندگان [English]
hossein mirzaei1؛ nafe babasafari2
چکیده [English]
Drawing on Peter Berger's views on religious pluralism and John Hick’s typology of religiosity (pluralism, inclusivism and exclusivism), this essay investigates the relationship between modernization and religious pluralism among the youth in the city of Sanandaj and six of its villages. This survey was performed in Sanandaj and six Kurdish village (Saraw Qamesh, Ajgarah, Doveyse, Tangisar, Niar and Meraw). The sample consisted of 583 young people (18-29 years old) who were selected through multistage cluster sampling. The results show that “inclusivism” is the most common type of religiosity among urban and rural respondents. The rarest type of religiosity is “exclusivism”. Results of multivariate regression shows that of the 17 components introduced to the regression program, the most effective variables on pluralism could be ordered as follows: Global orientation, independence orientation, quality of life and socio-economic status
کلیدواژهها [English]
modernization, Pluralism, quality of life, Exclusivism, Sanandaj
مراجع
ازکیا، مصطفی با همکاری غلامرضا غفاری. 1377. جامعهشناسی توسعه. تهران: مؤسسهی نشر کلمه.
مهدیزاده، شراره. 1381. تلویزیونونوگرایی. رسالهی دکتری. دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
نصیری، حبیبالله و اصغر رضویه. 1385. بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه شیراز. مجموعه مقالات سومین سمینار (WHOQOL-BREF) مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
وریجکاظمی، عباس و مهدی فرجی. 1382. عرفی شدن و زندگی روزمره. نامهی علوم اجتماعی. شمارهی 21. صص 270-243.
وکیلی زاد، سیروس. 1378. نوسازی و توسعه در ایران: برخورد آگاهی. ترجمهی علی طایفی و وهاب کریمی. اطلاعات سیاسی – اقتصادی. آذر و دی. شمارهی 147 و 148. صص 49-36.
Berger, P. L. 1998. Protestantism and the Quest of Certainty. The Christian Century, 26.
Davie. G. 2004. Creating an Agenda in the Sociology of Religion: Common Sources/Different Pathways. Sociology of Religion. Vol. 65. No. 4. Pp. 323-340.
Tofan, I. A. 2011. Secularization and Religious Pluralism; Towards a Genealogy of Public Space. European Journal of Science and Theology. Vol .7. No.2. Pp. 5-15
Kolig, E. 2001. Modernism without Secularization? Civil Pluralism, Democratization, and re-Islamisation in Indonesia. New Zealand Journal of Asian Studies. Vol. 3. No. 2. Pp. 17-41.
Phillips, D. 2006. Quality of Life: Concept, Policy and Practice. London: Routledge.