تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,618 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,003 |
بررسی رویکرد کیچ در عرصه ارتباطات بصری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 3، آذر 1394، صفحه 5-16 اصل مقاله (2.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2015.56376 | ||
نویسندگان | ||
میترا معنوی راد* 1؛ فاطمه مرسلی توحیدی2 | ||
1استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
واژه کیچ در قلمرو هنر به معنای آثار تکراری، تقلیدی و قابلدسترس است که با ویژگیهایی نظیر تکرار امر آشنا، تکثر، تقلید، بهرهگیری از عواطف کاذب، به جای تعقل و دور بودن از ایده همراه است. امروزه تعاریف کیچ در عرصههای مختلف هنری، ادبی، سیاسی و فرهنگی، مورد استفاده قرار میگیرد و رویکردهای گوناگون و آرای متکثری در برابر آن وجود دارد. این پژوهش با اتخاذ رویکرد انتقادی به شیوع و گسترش کیچ و مصادیق آن در عرصهای از ارتباط تصویری که در ارتباط با عموم مخاطبان و در بسترهای عمومی جامعه رواج دارد، پدیده مذکور را روندی بسیار مهم و تاثیرگذار محسوب میکند و آن را نیازمند خوانش و کنکاش میداند؛ زیرا نفوذ و همهگیری این پدیده در جامعه، ارتباط مستقیم با تنزل سطح ذائقه بصری مخاطبان و عدم آشنایی آنان با کیفیت زیباییشناسی ناب، خواهد داشت. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی و ابزار جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، به بررسی و تبیین کیچ و نمودهای آن در حوزههای مختلف ارتباط تصویری میپردازد. نتایج حاصل نشان میدهد، این پدیده منجر به تولید آثار ارتباط تصویری با ویژگیهایی نظیر تقلید و تکرار، حس آمیزی از طریق تکرار فرمهای آشنا، رجوع تقلیلگرایانه به گذشته و سنت، انباشت و دلالت صریح، میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد کیچ؛ ارتباط تصویری؛ تقلید؛ تکرار در آثار هنری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Kitsch Approach in the Field of Visual Communication | ||
نویسندگان [English] | ||
Mitra Ma'navirad1؛ Fatemeh Morsali Touhidi2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Arts, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2M.A. of Visual Communication, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Term Kitsch refers to repetitive, mimetic and accessible works that accompanies with features such as repetition of the familiar, diversity and imitation, the use of false emotions rather than reason, and having no idea. Nowadays the definitions of Kitsch are used in various artistic, literary, political and cultural fields, and there are various approaches and multiplicity of ideas against it thus. The emergence of the term Kitsch, as an adjective refers to the weak art work with no aesthetics standards, has been developed over the years and penetrated into the most serious debates of art during the last century. Where creativity and new ideas have no place to attract attentions, Kitsch shows its influence and power so that the quantity is placed in the first row. This phenomenon, with little change in the surface, represents things that have been seen before and mainly reflects the art work that use the common vulgar or too well-known signs to attract the audience instantaneously. In other words, Kitsch tries to attract the audience in a straight and friendly way, and so it replaces comfort and sentimentalism instead of expressions of the humanistic rich concept or human deep meanings. In fact, when art expresses no message and focuses only on its general aspect is named Kitsch. Kitsch's influence is so inclusive that as if it doesn't exist, and it takes its influence and prevalence from this aspect. Kitsch has been emerged against the phenomenon of the avant-garde and is equivalent with characteristics such as machinism, urbanization, consumer society and mass plurality. So far, critics, authors and theorists such as "Milan Kundera", "Clement Greenberg," "Pierre Bourdieu," "Hermann Broch," "John Fisher and etc. have defined and expanded this term. "Visual communication" includes a broad field; and different types of its products in the forms of poster, book cover, billboard, logo, layout and etc. interact with the audience. In fact, Kitsch is present mostly in the public contexts of society. Kitsch's influence and expansion in visual communication and its effect on the audience and his visual literacy are the main factors that really confirm studying and perusing its discourse in the field of visual communication. The present research considers this phenomenon as the most important and influential process by criticizing of the spread and prevalence of Kitsch and its examples in the area of visual communication that is related to the public audience, so it requires studying and exploring. Because the epidemic influence of this phenomenon in the society is directly related to a decline of the public audiences' visual taste and their lack of familiarity with the quality of pure aesthetics. This study benefits from a descriptive method and uses the library documents to investigate and illustrate Kitsch and its reflections in various fields of visual communication. The results show this phenomenon leads to the production of visual communication art works with features such as imitation, repetition, sense transference via repetition of familiar forms, reductive referring to the past and tradition, accumulation and explicit implication | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kitsch approach, visual communication, Mimesis, repetition in art works | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک(1373)، مدرنیته و اندیشه انتقادی، نشر مرکز، تهران.
افشارمهاجر، کامران(1388)، گرافیک در صنعت نشر، نشر سمت، تهران.
بودریار، ژان(1384)، سرگشتگی نشانه ها، گردآورنده مانی حقیقی، نشر مرکز، تهران.
بوردیو، پیر(1388)، تمایز: نقد اجتماعی قضاوت های ذوقی، ترجمه: حسن چاوشیان، نشر ثالث، تهران.
پاکباز، رویین (1389)، دایره المعارف هنر، انتشارات فرهنگ معاصر، تهران.
چندلر، دانیل(1387)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه: مهدی پارسا، سوره مهر، تهران.
حقیقت خواه، رقیه(1391)، کیچ، هنر مبتذل و فراموشی هستی، ماهنامه فلسفه نو، شماره 5، فروردین، صص 38-32.
درفلس، ژیلو(1383)، اجزای کیچ، ترجمه: مهرداد دعوت خواه، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره 7، بهار، صص204-202.
دریابندری، نجف(1377)، بیلی باتگیت: نمونهای از ادبیات پست مدرن، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، آبان، صص 11-8 .
رابرت سی، مورگان(1389)، هنر معاصر در عصر جهانی شدن، نشر چشمه، تهران.
رامین، علی(1390)، نظریههای فلسفی و جامعه شناختی در هنر، نشر نی، تهران.
شایگان فر، نادر(1391). زیبایی شناسی زندگی روزمره، هرمس، تهران.
قره باغی، علی اصغر(1380)، تبار شناسی پست مدرنیسم، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
قره باغی، علی اصغر(1381)، کیچ( واژگان و اصطلاحات جهانی6)، ماهنامه گلستانه، شماره44 آبان،ص 38-34.
قهرمان، کاوه (1383)، هنر کیچ، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره 7، بهار، صص 193-190.
فلوگا، دینو(1386)، سرخوشی اندیشه ها و بازی نشانه ها( نگاهی به زندگی و کار ژان بودریار)، ماهنامه فردوسی، شماره 53-52، فروردین و اردیبهشت، ص 66-64.
کاوین، تایلر(1387)، ویرانگری خلاق، تاثیر جهانی شدن بر فرهنگ و ملل اقوام، ترجمه: محمدعلی حسن نژاد، دفتر پژوهشهای فرهنگی،تهران.
کوندرا، میلان(1391)، بار هستی، ترجمه: پرویز همایون پور، نشر قطره، تهران.
گرینبرگ، کلمنت(1383)، آوانگارد و کیچ، ترجمه: فرشید آذرنگ، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره7 بهار، صص 201- 194.
مددپور، محمد، (1388)، گریز و گذر ازمدرنیته: فلسفه های پست مدرن غربی، نشر سوره مهر، تهران.
مکاریک، ایرناریما(1384)، دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمه: مهران مهاجر و محمد نبوی، انتشارات آگاه، تهران.
ممیز، مرتضی(1382)، حرف های تجربه، دید گرافیک، تهران.
منصوریان، سهیلا(1391)، وانمایی: تاریخچه و مفهوم، فصلنامه کیمیای هنر، شماره 2، بهار، ص 120-109.
یزدانی، علیرضا، (1392)، آسیب ها از کجا می آیند، فصلنامه حرفه هنرمند، ، شماره46، تابستان، صص 147- 142.
Kulka, Tomas(1996), Kitsch and art, Published by the Pennsylvania state university press.
www.tahamtan-aminian.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,567 |