تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,945 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,515 |
بررسی جایگاه و اعتبار ارتباطات مکتوب از منظر اسلام | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 13، دوره 14، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 279-299 اصل مقاله (479.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.56516 | ||
نویسنده | ||
ابوالحسن سلطانی* | ||
مربی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه رایجترین ابزار ارتباط رسمی در نظامهای اجتماعی مکتوبات است، بهطوری که رسمیت به عنوان یکی از ابعاد اصلی ساختاری سازمان با معیار میزان مقررات مکتوب سنجیده میشود. اعتمادسازی مکتوبات در روابط اداری بهطوری است که امروزه از نظر حقوقدانان یکی از ادلة اثباتکننده در محاکم قضایی اسناد مکتوب است تا جایی که از نظر آنان اعتبار نوشتار و اسناد مکتوب از کلام شفاهی فراتر رفته است. با این حال در فقه شیعه، بر سر اعتبار مکتوبات برای اعلام قصد و نیت و اتخاذ تصمیمها و عقد قراردادهای اداری اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق با رویکرد تحلیل محتوای کیفی متون دینی، جایگاه مکتوبات در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) و واکاوی ادلة اعتبار مکتوبات در روابط اداری بررسی شده است. یافتهها نشان میدهد حداقل پنج دلیل برای اثبات اعتبار مکتوبات در روابط اداری و سازمانی قابل بیان است که عبارتاند از تأکید قرآن کریم بر نوشتن و تنظیم سند مکتوب در روابط تجاری و مالی، سیرة عقلایی متصل به عصر معصومین (ع)، دلیل فحوی و اولویت، نفی احتمال تقلب و در نهایت، اصل اعتماد و اطمینان در ارتباطات. برخی از این ادله حتی اعتبار بالاتر ارتباطات مکتوب بر ارتباطات شفاهی را نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات مکتوب؛ اعتبار شرعی کتابت؛ مکتوبات؛ نوشتن؛ نوشتار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Position and Validity of Written Communication in View of Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolhassan Soltani Soltani | ||
Instructor, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today the most common formal communication tool in social systems is writing so that formalization as one of the main structural dimensions of organization is measured in terms of the written rules level. Confidence-building of writing in administrative relationships is so that lawyers consider written documents as one of evidences in courts. As far as the validity of written documents exceeded spoken words. However, in Shiite jurisprudence, there is disagreement on the validity of Writing in making administrative decisions and contracts. In this study, taking a qualitative content analysis approach, we examined the position of writing in the Holy Quran and the traditions of Imams (as), and discussed the reasons for writing validity in administrative relations. Findings show that writing and written communication has juridical validity because of trust and confidence building in interrelationships. Besides, traditions of Imams (as) confirm it. Analysis of contrary evidences shows that writing may not be essentially valid but since it is a means of intention discovery, receive validity. Compared with spoken words, even higher validity of writing can be inferred from some juridical reasons. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Juridical validity, Writing, Written communication, Written documents | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
10. راوندی، سعید بن هبه الله (1379هـ ق). فقهالقرآن. جلد اول، قم،المطبعه العلمیه. 11. رضوانی، روحالله (1389). «تحلیل محتوا». مجلة پژوهش، سال دوم، شمارة اول، صفحات 156-137. 12. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران، نشر آگه. 13. السیوری، جمالالدین المقداد بن عبدالله (1384هـ ق). کنزالعرفان فی فقه القرآن. جلد دوم، المکتبه المرتضویه. 14. صدوق، ابی جعفر الصدوق محمد بن علی بن الحسین ابن بابویه القمی (1410هـ ق). من لایحضره الفقیه. جلد چهارم،دارالکتب الاسلامیه. 15. طباطبایی موتمنی، منوچهر (1387). حقوق اداری. تهران، سمت. 16. طبرسی، الشیخ ابوعلی الفضل بن الحسن (1379هـ ق). مجمعالبیان. جلد دهم، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 17. طریحی، فخرالدین (1395هـ ق). مجمع البحرین. تحقیق سیداحمد حسینی، تهران، منشورات المکتبه المرضویه. 18. عباسی، حبیب الله؛ پوراکبر کسمایی، صدیقه (1391). «تقدم نوشتار بر گفتار از دیدگاه قلقشندی». فصلنامةعلمی - پژوهشینقدادبی، سال پنجم، شمارة 19. 19. فخر رازی، محمد بن عمر (1373 هـ ق). التفسیر الکبیر. جلد سیام، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 20. القرطبی، ابی عبدالله احمد الانصاری (1408هـ ق). الجامع لاحکام القرآن. جلد هیجدهم، دارالکتب العلمیه. 21. القمی المشهدی، محمدرضا (1367). کنزالدقائق و بحرالغرائب ، ج2، موسسه چاپ و نشر وزارت ارشاد. 22. کاظمی، جوادبنسعید (1365). مسالک الافهام الی آیات الاحکام. جلد سوم، تهران، کتاب فروشی مرتضوی. 23. مجلسی، محمدباقر (1403هـ ق). بحارالانوار. بیروت، مؤسسة الوفاء. 24. محمدی ریشهری، محمد (1422هـ ق). میزان الحکمه. تهران، دارالحدیث. 25. مسعود، جبران (1383). الرائد. جلد دوم، ترجمة رضا انزابینژاد، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی. 26. مغنیه، محمدجواد (1402هـ ق). فقه الامام الصادق. جلد ششم،دارالجواد. 27. مکارم شیرازی، ناصر با همکاری جمعی از فضلاء (1387). تفسیر نمونه. جلدهای دوم بیستوچهارم، دارالکتب الاسلامیه. 28. نجفی، محمدحسین (1981م). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام. جلد چهلم، بیروت، داراحیاء التراث العربی. 29. نوری، میرزاحسین (1407هـ ق). مستدرک الوسائل و مستنبط الوسائل. جلد سیزدهم، مؤسسة آلالبیت.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,880 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 953 |