تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,446 |
نمادپردازی و تصویرسازی با واژة کودک در ادبیات کلاسیک | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1394، صفحه 139-157 اصل مقاله (559.05 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2015.56707 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم ظاهری عبدوند* 1؛ جمال الدین مرتضوی2؛ اسماعیل صادقی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
شاعران در آثار تعلیمی و عرفانی، برای بیان آموزههای مورد نظر خود، از صور هنری گوناگونی مانند تمثیل و نماد استفاده میکنند. هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی تصاویر هنری و بهویژه نمادهای ساخته شده با کودک و دوران کودکی در این آثار است. در اشعار عرفانی و تعلیمی، نه تنها اندیشههایی دربارة چگونگی تربیت کودکان وجود دارد، بلکه هر یک از مراحلی که کودک پشت سر میگذارد تا به بزرگسالی میرسد، دستمایة ساختن تصاویر گوناگون قرار گرفته است. کودک و دوران کودکی نمادی از افراد نادان و ناتوان، سالکان مبتدی، انسانهای دنیامدار، ظاهر بین، گرفتار هوا و هوس و مقلد است. در برخی مواقع به کودک و دوران کودکی، بهخصوص زمانی که رمز سالکان و عارفان قرار میگیرد، نگاه مثبتی دیده میشود؛ اما در بیشتر مواقع نگرش به آنها منفی است و صفتهایی همچون نادان، ناقص، غافل، ترسو، گرفتار ظواهر و هوا و هوس و انجامدهندة کار بیهوده به آنها نسبت داده میشود.شعر، | ||
کلیدواژهها | ||
شعر؛ کودک؛ دوران کودکی؛ نماد؛ سالک؛ دنیامداری؛ نادان؛ ظاهربین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Symbolism and Imagery with “Child” in Persian Classical Literature | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Zāheri ‘Abdvand1؛ Jamaluddin Mortazavi2؛ Ismail Sādeghi2 | ||
1PhD student in Persian Language and Literature, University of Shahrekord | ||
2Assistant Professor in Persian Language and Literature, University of Shahrekord | ||
چکیده [English] | ||
Poets use different artistic forms, such as allegory and symbol to express their thoughts in educational and mystic works. In particular, this paper is to investigate the artistic images and symbols made with the theme of “child” and “childhood” in these works. Not only there are some thoughts about child training in educational and mystic poems, but each of his growth stages, up to his adulthood, can be considered as a symbolic theme. Child and childhood are symbols of foolish and weak people, novice wayfarers, and the ones who are secularist simple-minded self-seeker imitators. However, there is sometimes a positive approach to child and childhood, particularly when they are the symbols of mystics, but they are often attributed as foolish, faulty, ignorant and timid people who live ineffectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Poetry, Childhood, symbol, Wayfarer, Secularist, Foolish, Simple-minded | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,059 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,812 |