تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,568 |
تعداد مقالات | 70,926 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,289,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,567,686 |
تحلیل نشانه شناختی هویت جنسیتی در تلویزیون | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 1-16 اصل مقاله (170.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2015.56774 | ||
نویسندگان | ||
ثریا احمدی* 1؛ سید وحید عقیلی2؛ سید محمد مهدیزاده3 | ||
1دکترای علوم ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی | ||
2دانشیار گروه ارتباطات واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
3دانشیار گروه ارتباطات، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
بازنمایی زنان در رسانهها بیانکنندة تصورات عمومی دربارة هویت و تفاوتهای جنسیتی بوده و مدام در کار خلق یا تأیید یا تغییر این تصورات است. رسانهها تلاش میکنند آنچه را میخواهند بازنمایی کنند، نه آنچه واقعیت دارد. مفهوم هویت جنسیتی، که در دنیای امروز به واسطة مدرنیته دگرگون شده، از موضوعاتی است که در دنیای واقع و در قاب تلویزیون تفاوتهایی یافته است. ازاینرو، این مقاله شیوة بازنمایی هویت جنسیتی را در محتوای روایی تلویزیون بررسی کرده است. بدین منظور، با استفاده از تحلیل نشانهشناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی سریال زمانه تحلیل و ارزیابی و با استفاده از رویکرد برساختگرا در نظریة بازنمایی استوارت هال، بهمنزلة چارچوب نظری، این موضوع بررسی شده است. مؤلفههایی مانند فردگرایی، استقلال مادی زنان، قدرت تصمیمگیری و انتخاب، الگوهای روابط بین فردی، سبک پوشش و مصرف کالا و نقشهای حرفهای زنان بازنمودی از جستوجوی هویت و مؤلفههای غالب هویتی مدرناند. به نظر میرسد در این سریال بازنماییهای زنانه نمایشدهندة شخصیتی هستند که خصلتهای سنتی و مدرن را بهطور تلفیقی به همراه دارند. هویت سنتی با ارزش و نگرش مادری و همسری بهمنزلة هویت برتر بازنماییشده و هویت مدرن محتوم به بحران است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدئولوژی؛ بازنمایی؛ فیسک؛ نشانهشناسی؛ هویت جنسیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semiotic analysis of gender identity on television | ||
نویسندگان [English] | ||
Sorayya Ahmadi1؛ Seyyed vahid Aqili2؛ Seyyed Mohammad Mahdizadeh3 | ||
1PhD of Communication, Research Institute of Humanities and Social Sciences (ACECR), Iran | ||
2Associate Professor, Department of Communication, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Communication, Allameh Tabatabaei University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of this study was to analyze television series with an emphasis on gender identity to decode the main elements of representation mechanisms. Television, as the most popular medium, plays a significant role in representing and sharing attitudes. Therefore, TV series has an important role in the representation of gender in a society. The current study aims to answer: What are the factors and components of the implications of gender identity? Poststructuralist approach to identity (postmodernism identity) and Representation theory of Stuart Hall are used as a theoretical framework for examining this issue. "Zamaneh" was analyzed using semiotic analysis codes of Fisk at three levels of reality, representation and ideology. Components such as individualism, materialism, independence of women, the power to make decisions and choices, interpersonal relationships, patterns, styles and consumption patterns covering professional are representations of women in the modern search for identity and the identity of the dominant component. Two forms of women's identity represented in this serial include: the traditional identity factors like caste, religion, gender identity and coherent contributions in creating a fictitious or modern identity. It seems that this serial presents a negative representation of the formation of modern identity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fiske, Gender Identity, Ideology, Representation, Semiotics | ||
مراجع | ||
[1] آبوت پاملا؛ کلر، والاس (1380). جامعهشناسی زنان، ترجمة منیژه نجم عراقی، تهران: نی. [2] استریناتی، دومینک (1380). نظریات فرهنگ عامه، ترجمة ثریا پاکنظر. تهران: نو. [3] امامجمعهزاده، سید جواد؛ محمود اوغلی، رضا (1390). فصلنامة پژوهشهای ارتباطی، س18، ش3 (پیاپی 67)، ص119ـ146. [4] بودریار، ژان (1380). «فرهنگ رسانههای گروهی»، ترجمة شیده احمدزاده، فصلنامة ارغنون، 19، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. [5] بوردول، دیوید؛ تامسون، کریستین (1390). هنر سینما، ترجمة فتاح محمدی، تهران: مرکز، چ8. [6] بهنام، جمشید (1383). ایرانیان و اندیشة تجدد، تهران: فروزان. [7] تاجیک، محمدرضا (1384). روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران: فرهنگ گفتمان. [8] جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی، ترجمة تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه. [9] جوادی یگانه، محمدرضا؛ کشفی، سیدعلی (1386). «نظام نشانهها در پوشش»، فصلنامة شورای فرهنگی اجتماعی زنان، س10، ش38، ص8ـ9. [10] چاوشیان تبریزی، حسن (1381). «سبک زندگی و هویت اجتماعی مصرف و انتخابهای ذوقی بهعنوان شالوده تمایز و تشابه در دورة اخیر مدرنیته»، پایاننامة دکترا، دانشگاه تهران. [11] چندلر، دانیل (1386). مبانی نشانهشناسی، ترجمة مهدی پارسا. تهران: سورة مهر. [12] خالقپناه، کمال (1390). «تحلیل نشانهشناختی نقشهای خانوادگی در سریالهای پربینندة تلویزیون»، مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. [13] دهصوفیانی، اعظم (1391). کودک، انیمیشن و تلویزیون، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. [14] ساروخانی، باقر؛ رفعتجاه، مریم (1383). «زنان و بازتعریف هویت اجتماعی»، جامعهشناسی ایران، دورة 5، ش2، ص133ـ160. [15] سرویزرگر، محمد (1390). «نشانهشناسی بازنمایی خانواده در آگهیهای بازرگانی تلویزیون»، پژوهشهای ارتباطی، دورة 18، ش3 (پیاپی 67)،ص33ـ62. [16] سلبی، کیت؛ کاودری، ران (1380). راهنمای بررسی تلویزیونی، ترجمة علی عامری مهابادی، تهران: سروش. [17] صادقی فسایی، سهیلا؛ شریفی ساعی، محمدحسین (1391). «عشق و ضد عشق در سریالهای ایرانی، تحلیل نشانهشناختی روابط عاشقانه و روابط مبتنی بر فریب در رسانة ملی»، پژوهشهای ارتباطی، دورة19، ش3 (پیاپی 71)، ص69ـ96. [18] صوفی، محمدرشید (1389). «تحلیل نشانهشناختی بازنمایی هویت کردی در سینمای ایران بعد از انقلاب 1357»، پایاننامة کارشناسی ارشد، ارتباطات، تهران: دانشگاه تهران. [19] ضمیران، محمد (1382). درآمدی بر نشانهشناسی هنر، تهران: قصه. [20] عسگری، سید احمد (1387). «بازنمایی خانواده در آگهیهای تبلیغاتی»، پایاننامة کارشناسی ارشد ارتباطات، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. [21] فیسک، جان (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمة مهدی بحیرایی، تهران: دفتر مطالعات توسعة رسانهها. [22] فیسک، جان (1380). «فرهنگ تلویزیون»، ترجمة مژگان برومند، فصلنامة ارغنون، چ2، ش19. [23] قدیر، محسن (1385). اشتغال زنان از منظر اسلام و غرب، مجموعه مقالات هماندیشی بررسی مسائل و مشکلات زنان، اولویتها و رویکردها، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان. [24] کیسبی یر، آلن (1386). درک فیلم، ترجمة بهمن طاهری، تهران: چشمه. [25] گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: مرکز. [26] گیویان، عبدالله؛ سروی، محمد (1388). «بازنمایی ایران در سینمای هالیوود»، تحقیقات فرهنگی، دورة 2، ش8. [27] مختاری، ندا (1386). «گفتمان، هویت، ایدئولوژی، بازنمایی گفتمان هویت ایرانی در بیبیسی»، پایاننامة کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. [28] معیدفر، سعید؛ صبوری خسروشاهی، حبیب (1389). «بررسی میزان فردگرایی فرزندان در خانواده»، پژوهشنامة علوم اجتماعی، س4، ش4، ص93ـ110. [29] مهدیزاده، سید محمد (1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و توسعة رسانهها. [30] ویلیامز، کوین (1386). درک تئوری رسانهها، ترجمة رحیم قاسمیان، تهران: ساقی. [31] Calvert and Levis (Eds.) (2002). Television Studies: The Key Concepts, London: Routledge, 200p. [32] Casey, B. and Liam Lewis, L. (2002). Television Studies: The Key Concepts. Routledge. [33] Dyer ,Richard (1993) Brief Encounter, British Film Institute. Heintz Knowles. [34] Fiske, J. and Hartley, J. (2003). Reading Television. Oxford: Routledge. [35] Stevenson, N. 1995. Understanding Media Culture. London. Sage. [36] www.iranzanan.ir/cultural/cat_9/000601.php?q. [37] http: //hamshahrionline.ir/details/1631. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,096 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,949 |