تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,065 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,049,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,282,872 |
شناخت بُعد دیگر وبر؛ وبر ماتریالیست | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 10، دوره 22، شماره 2، اسفند 1394، صفحه 263-276 اصل مقاله (311.79 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2016.57043 | ||
نویسندگان | ||
منصور وثوقی1؛ شکوه دیباجی فروشانی* 2 | ||
1استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی توسعه اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
وبر از سویی در اخلاق پروتستان متوجه شده بود که ایدههای مذهبی بر منافع اثر میگذارند، از سوی دیگر قائل به رابطۀ علی برعکسی در اخلاق اقتصادی مذاهب جهان بود که در جامعهشناسی تطبیقی دین او بهخوبی نمایان میشود. ارزشها که در اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری نقش ابتدایی و اصلی داشتند، در دیگر مقالههای او بهویژه مطالعات تطبیقی مذاهب به پدیدههای ثانویه تحول مییابند و حوزۀ منافع در بسیاری از موارد، نقش ابتدایی و اصلی را بهدست میآورد. این تغییر دیدگاه وبر، یعنی پررنگشدن حوزۀ منافع نسبت به حوزۀ ارزشها، بیشتر بهطور تلویحی و گاه بهطور مستقیم دیده میشود. هدف این مقاله این است که با استفاده از تحلیل متون و مقالههای اخیر وبر در زمینۀ ادیان و بهخصوص دین اسلام، بدین پرسش پاسخ دهد که آیا حوزۀ دینی همچنان برای او متغیر اصلی باقی میماند؟ تا چه حد تبیینات اخیر را میتوان ماتریالیستی قلمداد کرد؟ آیا تبیین وبر در مورد اسلام، ماتریالیستی است؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که تمام پیشفرضهای مهم او در اولین مقالهاش با عنوان اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری، همان اثری که برای او شهرت جهانی آورد و انگیزۀ مطالعات تطبیقی او شد، با مطالعات تطبیقی بعدی وی همجهت نبود. در حقیقت، مطالعۀ اخلاق اقتصادی مذاهب جهان، اطلاعاتی علیه چیزی فراهم میکند که وبر تقریباً در طول یک نسل روی آن کار کرده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدهآلیست؛ اقتصاد؛ اسلام؛ اخلاق اقتصادی؛ جامعهشناسی دین؛ دین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Understanding the other dimension of Weber’s thought; materialist Weber | ||
نویسندگان [English] | ||
mansoor vosoghi1؛ shokoh dibaji forooshani2 | ||
چکیده [English] | ||
In one hand, Weber, in the Protestant Ethics, has understood that religious ideas influence profits, and on the other hand, in his comparative sociology of religion, he has acknowledged a reverse causal relationship in economical ethics of other religions throughout the world. Values which play main and primary role in the Protestant Ethics and Spirit of Capitalism, in his other articles especially his comparative studies about religion have been turned into secondary phenomena. In most of the cases in his recent works, the domain of profits has gained a primary and major role. This turn in Weber's viewpoint can be distinguished but in an implicit and indirect way. In this paper, we, by documentary method, have tried to analyze his recent articles and texts about religions and especially Islam, to answer the following questions: Whether religious domain is still a main variable for him or not? To what extent his recent explanations can be considered as materialistic? Is Weber's explanation about Islam a materialistic one? Results of this research has demonstrated that all of his important presumptions, mentioned in his first paper entitled "The Protestant Ethics and Spirit of Capitalism" and brought him a global fame and motivated him for comparative studies, were not consistent with his following comparative works. In fact, research on the economic ethics of different religions throughout the world provided him information which was against those gathered by him during almost his first period of life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
idealistic, Economy, Islam, Economic ethics, Sociology of religion, Religion | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,062 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574 |