1استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی نقش بستهبندی کفشهای ورزشی در ترغیب گروههای مختلف ورزشکاران به خرید کفشهای ورزشی بود. روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش 1800 نفر از ورزشکاران باشگاهی شهرستان پلدختر بودند که براساس جدول مورگان، حجم نمونه 320 نفر تعیین شد. اعضای جامعۀ نمونۀ تحقیق به روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی در باشگاهها انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان و روایی ساختاری آن با روش تحلیل عاملی بررسی شد و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (آلفا= 89/0) محاسبه شد.
یافتهها نشان داد که بین ویژگیهای بستهبندی، مهمترین ویژگی، طراحی بستهبندی کفشهای ورزشی است که در ترغیب ورزشکاران به خرید کفش نقش دارد، درحالیکه ویژگی اطلاعرسانی، کمترین اهمیت را دارد. در بین گروههای مختلف ورزشکاران، ویژگیهای طراحی و حفظ و نگهداری در زنان بیش از مردان و در ورزشکاران دارای تحصیلات زیر دیپلم بیش از ورزشکاران لیسانس در ترغیب آنها به خرید کفش ورزشی اهمیت دارد.
The Role of Sport Shoes Packaging as a Media in Persuading Different Groups of Athletes to Buy Sport Shoes
نویسندگان [English]
Sara Keshkar1؛ Hamid Ghasemi2؛ Pari Farajizadeh3
1Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
3MSc of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the role of sport shoes packaging in persuading different groups of athletes to buy sport shoes. The methodology was descriptive-survey. The statistical population consisted of 1800 athletes of sport clubs of Poldokhtar city. 329 subjects were selected as the sample by Morgan Table using clustering random sampling method in those clubs. A researcher-made questionnaire was used to collect data and its content validity was approved by experts and its reliability was calculated by Cronbach Alpha method as α=0.89. Results showed that among packaging characteristics, design was the most important factor which played a role in persuading athletes to buy sport shoes while information had the lowest importance. Also, design and protection was more important (to persuade to buy sport shoes) to women than men and athletes with no university degrees more than those with Bachelor.
کلیدواژهها [English]
athlete, buying, packaging, Persuasion, sport shoe
Allaway, David (2006). Nike – Shoe Box Packaging. Land quality division solid waste policy and program development section. Pp.1-2.
Garber, L.L; Burke, R. R; Jones, J. M (2000). The role of package color in consumer purchase consideration and choice. Working paper, Marketing Sciences Institute. Pp. 59-72.
Goncalves, P.; Ricardo, J. (2008). Consumer behavior: Product characteristics and quality perception. MAPRA Paper, No. 11142, pp. 1-29.
Imram, N. (1999). The role of visual cues in consumer perception and acceptance of a food product. Nutrition and food science. No. 5, Sept ember/ October, pp. 224- 228.
Johnson, M. (1998), Packaging Logistics - a value added approach, Doctoral thesis, Department of Engineering Logistics, Lund Institute of Technology, Lund University, Lund, Sweden. Pp.83-89.
Polonsky, M.J.; Bailey, J.; Baker, H.; Basche, c. (1998). Commune cating environmental information: are marketing claims on packaging misleading. Journal of business ethics, Vol. 17, No. 3, pp. 281-294.
Polyakova K. (2013). Packaging design as a Marketing tool and Desire to purchase, Bachelor’s Thesis. Saimaa University of Applied Science. Faculty of Business Administration, Lappeenranta. Pp. 78-81.
Rundh, B. (2005). The multi- faced dimension of packaging: Marketing logistics or marketing tool? British food journal, Vol. 107, No. 9, pp. 670- 684.
24. Rundh, B. (2009). Packaging design: creating competitive advantage with product packaging. British Food Journal, 111(9), 988-1002.
Saghir, M. (2002). Packaging Logistics Evaluation in the Swedish Retail Supply Chain, Licentiate thesis, Department of Design Sciences, Division of Packaging Logistics, Lund University, Lund. P. 92.
Sara, R. (1990) Packaging as a Retail Marketing Tool, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 20 Iss: 8, pp.29 – 30
Silayoi, p.; speece, M. (2007). The importance of packaging attrilaites: a conjoint analysis approach. European journal of marketing, Vol. 41, No. 11, pp. 1495 -1517.
Simms,C. ; Trott, P. (2010).Packaging development: A conceptual framework for identifying new product opportunities.Marketing Theory .vol. 10 no. 4 397-415.