![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,986 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,446 |
بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارت های کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 6، بهمن 1394، صفحه 935-950 اصل مقاله (149.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2016.57458 | ||
نویسندگان | ||
عباس فخرانی* 1؛ مهرزاد حمیدی2؛ مجید جلالی فراهانی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی و مهارتهایکارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود که بهصورت میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری، دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تهران (843n=) بودند. تعداد نمونۀ آماری براساس فرمول کوکران 265 نفر بهدست آمد. نحوۀ نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی بود. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ هوش هیجانی نوکاه و آهیازو (2009) و پرسشنامۀ مهارتهایکارآفرینی بیچ (2007) بود. روایی پرسشنامهها را یازده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید کردند. پایایی درونی هر دو پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، بهترتیب 821/0 و 794/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی )آزمون K-S، ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون چندگانۀ گامبهگام) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین هوش هیجانی و مهارتهای کارآفرینی دانشجویان، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (508/0=r). همچنین بین سه مؤلفۀ خودمدیریتی (471/0r=)، مدیریت روابط (528/0r=) و آگاهی اجتماعی (718/0r=) با مهارتهای کارآفرینی رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانۀ گامبهگام نشان داد که از بین چهار مؤلفة هوش هیجانی، مؤلفههای خودمدیریتی با ضریب همبستگی چندگانه (721/0 (R=، آگاهی اجتماعی) 821/0 (R=و مدیریت روابط )853/0 (R=توانایی پیشبینی مهارتهایکارآفرینی را دارند. بهنظر میرسد از طریق آموزشهای لازم، میتوان هوش هیجانی و در نتیجۀ آن مهارتهایکارآفرینی دانشجویان را ارتقا بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت بدنی؛ کارآفرینی؛ مهارت کارآفرینی؛ هوش؛ هوش هیجانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of the Relationship between Emotional Intelligence and Entrepreneurial Skills in Physical Education Students | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas fakhrani1؛ mehrzad hamidi2؛ majid jalaali farahani2 | ||
1PhD Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2. Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study examined the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial skills in physical education students. The research method was descriptive – correlation and application in terms of aim which was carried out as a field study. The statistical population consisted of physical education students of University of Tehran (N=843). 265 subjects were selected by Cochran Formula. Stratified random sampling method was used to select the sample. To collect data, EI Questionnaire by Nwokah and Ahiauzu (2009) and Entrepreneurial Skills Questionnaire by Biech (2007) were used. The validity of both questionnaires was confirmed by 11 sport management experts. Their reliability was obtained through Cronbach's alpha coefficient as 0.821 and 0.794. For data analysis, descriptive statistics (frequency, frequency percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (K-S test, Spearman correlation coefficient, stepwise multiple regression) were used. Findings showed a significant and positive relationship between emotional intelligence and entrepreneurial skills of students (r=0.508). Also, there was a significant relationship between self-management (r=0.471), relationship management (r=0.528) and social awareness (r=0.718) and entrepreneurial skills. Stepwise multiple regression showed that among the four components of emotional intelligence, self-management with multiple correlation coefficient (R=0.721), social awareness (R=0.821) and relationship management (R=0.853) could predict entrepreneurial skills. It seems that emotional intelligence and thereby students' entrepreneurial skills can be improved by necessary education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional intelligence, Entrepreneurial skill, Entrepreneurship, Intelligence, physical education | ||
مراجع | ||
10. مسلمی عقیلی، سید رضا. (1390). "تأثیر هوش هیجانی در موفقیت کارآفرینان استان گلستان". پایاننامۀ کارشناسیارشد کارآفرینی دانشگاه تهران. تهران. ایران. ص 12-135. 11. مشبکی، علیاصغر؛ تباربانی، مهدی؛ شایگان فرد، زهرا. (1391). "بررسی رابطۀ مؤلفههای هوش هیجانی و کارآفرینی در بین دانشجویان کارشناسیارشد مازندران". فصلنامۀ اندیشههای تازه در علوم تربیتی. سال هفتم، ش 2. ص 17-7.
13. مرعشیان، فاطمه سادات؛ نادری، فرخ. (1392). "رابطةفرهنگسازمانی،هوشهیجانیوسرمایةروانشناختیباخودکارآمدیشغلیوکارآفرینیسازمانیدرکارکنانسازمانآبوبرقخوزستان". فصلنامۀ دانش و پژوهش کاربردی در روانشناسی. سال چهاردهم. ش 3. ص 121-112. 14. مندعلیزاده، زینب؛ هنری، حبیب. (1389). "بررسی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی بهعنوان حوزۀ میانرشتهای". فصلنامۀ مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی . دور دوم. ش دوم. بهار 1389. ص 136-113. 15. نقابی، سعید. بهادری، محمدکریم. (1391). "رابطۀهوشهیجانیورفتارکارآفرینانه". مجلۀ طب نظامی. دورۀ ۱4، ش ۲، ص ۱۲۸-123. 16. هنری، حبیب؛ مندعلیزاده، زینب. (1390). "بررسی اهداف و استراتژیهای کارآفرینی در ورزش کشور بر اساس تحلیل SWOT". مطالعات مدیریت ورزشی. ش 12. زمستان 1390. ص 126-107. 17. یاراحمدی، معصومه (1387). "مقایسه هوش هیجانی ورزشکاران تیمهای انفرادی اجتماعی اعزامی به المپیک 2008 پکن". پایاننامۀ کارشناسیارشد. دانشگاه شمال. ص 42-10.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,339 |