تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,883 |
ارائۀ مدلی بهمنظور تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 75-92 اصل مقاله (294.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2016.57505 | ||
نویسندگان | ||
رضا سید جوادین1؛ مهدی هاشمی2؛ امید محمودیان* 2 | ||
1استاد دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بیتوجهی شرکتهای نفت و گاز به مسئولیت اجتماعی در برخورد با ذینفعان بیرونی، مشکلاتی را برای سازمان ایجاد میکند و بر سود و موفقیت سازمان تأثیر میگذارد؛ بنابراین، با توجه به مزایای مسئولیت اجتماعی برای شرکتهای نفت و گاز، هدف این پژوهش، تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز است. برای انجامدادن این پژوهش با بررسی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دستة عوامل تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز شناسایی شدند. سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در پنج گروه سطحبندی شدند. درادامه، پس از مشخصشدن سطوح هریک از عوامل و همچنین با درنظرگرفتن ماتریس دردسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم میشود. براساس نتایج، عواملی مانند اخلاق و ارزشها، پاسخگویی، نوعدوستی و فرهنگ سازمانی، در ارتباط با موضوع مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز، اثرپذیری کمتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
شرکتهای نفت و گاز؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ مسئولیت اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A model to explain social responsibility in the oil and gas companies using interpretive structural modeling (ISM) | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Seyyed Javadin1؛ Mahdi Hashemi2؛ Omid Mahmoudian2 | ||
چکیده [English] | ||
Many of the behaviors and actions of managers and employees, by moral values. Due to lack of work ethic and responsibility in the management of organizations, societies like Iran could create problems for large organizations..Social responsibility is examined in this paper, using eight experts explain the factors of social responsibility in the oil and gas companies were identified. Then, using interpretive structural modeling techniques of the five levels, was SthBndy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Culture, Culture, Social Responsibility | ||
مراجع | ||
10. Hess, D. (2006). Reguulation corporate social performance- a new look at social accounting, auditing and reporting. Business Ethics Quarterly, 11(2): 307-330.
11. Hopkins W. E., (2001). Diversity and organizational applreformance, Routledge, Ny.
12. Mandal, A. & Deshmukh, S. (1994). Vendor selection using interpretive structural modeling (ISM). International Journal of Operations & Production Management, 14(6):52-59.
13. Norman, W. & MacDonald, C. (2009). Getting to the bottom of triple bottom- line. Business Ethics Quarterly March, 1(1): 1-19.
14. O’Dwyer, B. (2009). Stakeholder democracy- challenges and contributions from social accounting. Business Ethics: A European Review, 14(1): 28-41.
15. Poesche (2002). Agile Manufacturing Straegy & Business Ethics. Journal of Business Ethics, 38(4): 307- 326.
16. Richmond, B. J., et al. (2008). Social Accounting for Nonprofits-Two Models. Nonprofit Management & Leadership, 13(4): 308-324.
17. Wood, D. J. (2009). Corporate Social Performance Revisited. Academy of Management Review, 16(4):691- 718.
18. Rus, C. L. & Chiric, S. (2014),RusLearning organization and social responsibility in Romanian higher education institutions, Procedia - Social and Behavioral Sciences 142 (2014) 146 – 153
19. Silva. P. & Yarlagadda, P.K.D.V. (2014) Complete and competent engineers: A coaching model to developing holistic graduates, Proceedings of 5th World Congress on Educational Sciences, Feb 5th-8th 2013, Rome, Italy.
20. Jenkins, H. (2014). A ‘business opportunity’model of corporate social responsibility for small and medium sized enterprises. Business Ethics: A European Review, 18(1): 21-36.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,159 |