تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,010,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,241,553 |
بررسی عوامل محرک خلاقیت سازمانی بر اساس ادراک دانشگاهیان (مورد مطالعه: دانشگاه خلیج فارس) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2، تیر 1395، صفحه 345-368 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.57620 | ||
نویسندگان | ||
حمید شاهبندرزاده1؛ سمیرا کریمی* 2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
2کارشناس رشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
سازمانهای امروزی بهویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، با محیطهای بهسرعت در حال تغییر روبهرو هستند و باید بهطور مستمر نوآور باشند تا بتوانند در صحنة رقابت باقی بمانند و این فقط با ایجاد نظرها و پاسخهای قوی ناشی از فرایند خلاقیت سازمانی ممکن است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل محرک خلاقیت سازمانی در دانشگاه خلیج فارس انجام گرفته است. بدین منظور، موضوع پژوهشی در قالب بررسی متون نظری خلاقیت در سازمان بررسی شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بوده است که بین دانشگاهیان دانشگاه خلیج فارس توزیع شد. برای تعیین پایایی ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده و دادههای جمعآوریشده با تحلیل مسیر و تحلیل رگرسیون خطی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد مدل مفهومی پژوهش دربردارندة چهار بعد اصلی خلاقیت سازمانی، عوامل فردی، گروهی و سازمانی است. همچنین، نتایج نشان داد عوامل فردی و عوامل سازمانی بهطور مستقیم، و عوامل گروهی بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر خلاقیت سازمانی تأثیر میگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت سازمانی؛ عوامل سازمانی؛ عوامل فردی؛ عوامل گروهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Organizational Creativity Stimulator Factors based on Society Perceptions (Case: Persian Gulf University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Shahbandarzadeh1؛ Samira Karimi2 | ||
1Assistant Professor, Persia Gulf University, Boshehr, Iran | ||
2MSc, Persian Gulf University, Boshehr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today’s organizations especially University and other educational institutes face a rapidly changing environment where they must continuously innovate in order to remain competitive. However, this cannot occur unless a plentiful supply of rich ideas and solutions from an organizational creativity’s process. This study was conducted with purpose of identifying organizational creativity’s stimulator factors in Persian Gulf University. In order to achieving this purpose, investigational subject has been researched under the subject of creativity literature investigation in organization. This study can be classified as an “applied research” while as for data gathering, it can be classified as a “descriptive” study with “correlation” strategy. For data acquisition, scholar made questionnaire was used that filled in by students and teachers at Persian Gulf University. The reliability of it was calculated by using of Cronbach’s alpha. Gathering data has been analyzed by using the path and linear regression analysis. The result of this study is achievement to a conceptual model that includes four main organizational creativity dimensions as dependent variable, and individual factors, group factors and organizational factor as independent dimensions. The results also indicate that the individual and organizational factors directly and the group factors both directly and indirectly influence the organizational creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Group factors, Individual Factors, Organizational creativity, organizational factors | ||
مراجع | ||
11.فیضی، مهدی (1388). «بررسی تأثیر سبکهای مدیریت (سنتی، متعادل و مشارکتی) بر خلاقیت دبیران: مطالعة موردی دبیرستانهای شهر سنندج». نشریة آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، دورة دوم، شمارة هشتم، صفحات 30-7.
18. Brennan, A.; Dooley, L. (2005). “Network creativity: a structured management framework for stimulating innovation”. Technovation, 25, 1388-1399.
19. C. Naranjo-Valencia, J.; Jime´nez-Jime´nez, D.; Sanz-Valle, R. (2011). “Innovation or imitation? the role of organizational culture”. Management decision, 49(1), 55-72.
20. Cohen-Meitar, R.; Carmeli, A.; A. Waldman, D. (2009). “Linking meaningfulness in the workplace to employee creativity: the intervening role of organizational identification and positive psychological experience”. Creativity Research Journal, 21(4), 361-375.
21. Diliello, T.; Houghton, J.; Dawley, D. (2011). “Narrowing the creativity gap: the moderating effects of perceived support for creativity”. The Journal of Psychology, 145(3), 151-172.
22. Gumusluoglu, L.; Ilsev, A. (2007). “Transformational leadership, creativity and organizational innovation”. Journal of Business Research, 62(4), 461-473.
23. Heinze, T.; Shapira, P.; Rogers, J.; Senker, J. (2009). “Organizational and institutional influences on creativity in scientific research”. Research Policy, 38(4), 610-623.
24. Lee, K.; Rho, S.; Kim, S.; Ju Jun, G. (2007). “Creativity-innovation cycle for organisational exploration and exploitation: lessons from neowiz - a korean internet company”. Long Range Planning, 40(4), 505-523.
25. León de la Barra, C.; Crawford, B. (2007). “Fostering creativity thinking”. In Agile Software Development. 415–426.
26. Maimone, F.; Sinclair, M. (2010). “Affective climate, organizational creativity, and knowledge creation: case study of an automotive company. In Emotions And Organizational Dynamism, 6, 309-332.
27. Martins, E.; Terblanche, F. (2003). “Building organisational culture that stimulates creativity and innovation”. European Journal of Innovation Management, 6(1), 64-74.
28. Rasulzada, F.; Dackert, I. (2009). “Organizational creativity and innovation in relation to psychological well-being and organizational factors”. Creativity Research Journal, 21(2-3), 191–198.
29. Schepers, P.; T. van den Berg, P. (2007). “Social factors of work-environment creativity”. Journal of Business and Psychology.
30. Seidel, S. (2009). “Toward a theory of managing creativity-intensive processes: a creative industries study”. Organizational Article.
31. Shalley, C.; Gilson, L. (2004). What Leaders Need To Know:A Review Of Social And Contextual Factors That Can Foster Or Hinder Creativity? Georgia Institute Of Technology.
32. Stojanova, B. (2010). “Development of creativity as a basic task of the modern educational system”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3395-3400.
33. VanTassel-Baska, J.; MacFarlane, B. (2009). “Enhancing creativity in curriculum”. International Handbook On Giftedness.
34. Wong, S. (2003). “Motivators to creativity in hotel industry”. Tourism Manage, 24(5) 551-559. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,597 |