
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,245,709 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,083,822 |
چالش عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران با تمرکز بر دوسالانه های عکاسی نهم (1383) و یازدهم (1387) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 61-73 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.57710 | ||
نویسندگان | ||
اعظم رحیمی رهبر* 1؛ محمد خدادادی مترجم زاده2 | ||
1کارشناس ارشد عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزشی عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نمایشگاههای سالانه و دوسالانۀ عکاسی، یکی از آوردگاههای مهم عکاسی برای عرضۀ عکسها و تفکر عکاسانۀ معاصر در کشور است. در این پژوهش، رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، با مرور عکسها و نقد و نظرهای پیرامون آنها شناسایی شدهاند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. از یافتههای مهم این پژوهش میتوان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکسها در فراخوان این دو دوره ذکر شده است؛ اما معنای واضح و درستی از رویکرد خلاق ارائه نشده است و مصداق مشخصی برای آن یافت نمیشود؛ 2. در بخشی از عکسهای پذیرفتهشده برای نهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، برای رسیدن به نگاه خلاق و کشف امکانات تازۀ عکاسی، از تمهیدات گرافیکی استفاده شده است و در بخش دیگر، عکسهایی ساده و معمولی برگزیده شدهاند. در یازدهمین دوسالانه نیز عکاسان با هدفِ داشتن رویکرد هنری و خلاق، غالباً عکسهایی با موضوعهای جذاب خلق کردهاند. نتیجه اینکه موضوع عکاسی هنری و خلاق نزد شرکتکنندگان این دوسالانهها بهدرستی شناختهشده نیست و این موضوع از ابهام در شناخت و نبودِ آگاهی کافی در زمینۀ تعاریف و مصادیق عکاسی خلاق و هنری جامعۀ عکاسی ایران پرده بر میدارد و لزوم بررسیها و شناختهای بیشتر را بر میتاباند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ عکاسی خلاق؛ عکاسی هنری؛ نهمین دوسالانۀ عکس ایران؛ یازدهمین دوسالانۀ عکس ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenging the topics and examples of creative and artistic photography in contemporary photography of Iran, with a focus on 9th (1383) and 11th (1387) photo biennial | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Rahimi Rahbar1؛ Mohammad Khodadadi Motarjemzadeh2 | ||
1M.A. in Photography, Art University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Photography, Art University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Tehran museum of contemporary art has held photo annual and biennial since 1366 and 12 exhibitions have been held so far; moreover, it is one of the most important places for presentation of photos and photographic thinking in country. Ninth and eleventh Iran photography biennial were similar approaches and artistic and creative photography was considered for photographers as a goal but so far no research has been conducted to study these biennials as well as the results of these approaches in Iran. The word of creative in the field of Iran’s photography has very wide application and also was a considered approach for these biennials that are the most important events of photography in Iran but in the contemporary era of Iran artistic and creative photography has several definitions and different institutions and individuals have provided definitions for these words and creative and artistic photography refers to cases that lack clear and objective definitions, thereby photography biennials of Iran are continued and cultural event and have participants from all over the country and include very different works and perspectives. Identification of the formed artistic approaches in this biennial is one of the aims of this research. This text tries to reveal the facts of photographer perception about the artistic photography over two periods of time. The need for formation of application of these words and survey of doubt and ambiguity in application of these words is another goal of this research. In this research, proposed approaches in these two periods have detected with review of photos and critiques. Research methodology is descriptive and analytical. The most important results of this study include: 1. the condition for having creative approach for photos has been mentioned in the call of these two periods; however, no clear understanding of creative approaches has been provided nor any specific examples can be found for it. 2. In a section of ninth biennial’s pictures, for achievement of creative vision and artistic photography, graphical methods have been used, and in the other section, simple and normal photos have been selected, also in the eleventh biennial, photographers with artistic and creative approach often have recorded pictures with attractive subject and therefore it is concluded that participants of these biennials do not know the subject of artistic and creative photography and this issue reveals both ambiguity in understanding and lack of enough knowledge in the field of definitions and examples of artistic and creative photography in Iran’s photography society; thereby the need is recognized for further study and knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
artistic photography, creative photography, eleventh photo biennial of Iran, Iran, ninth photo biennial of Iran | ||
مراجع | ||
استاین، دانا (1356)، تاریخچۀ عکاسی ابداعی، موزۀ هنرهای معاصر، تهران. افسری،مهرداد (1385)، بررسی عکاسی معاصر ایران بانگاهی به بیینال (چهارم الی نهم)، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه هنر، تهران. بلوری، زانیار (1387)، هیاهوی بسیار (نقدی بر یازدهمین دوسالانۀ ملی عکس ایران)، تندیس، 141، 21-18. توسلی، بهارک (1383)، « باید جسارتمان را زیاد کنیم»، بانی فیلم، 5. خدادادی مترجمزاده، محمد (1393)، کارکردهای فرهنگی- هنری عکاسی در ایران، مرکب سپید، تهران. خدادادی مترجمزاده، محمد (1393)، عکاسی هنری معاصر در ایران و بحران مقولهبندی، عکاسی خلاق، 30، 30 – 28. خبرنامه دهمین دوسالانۀ عکس ایران (1385)، 1، 8 . دارابی، هلیا (1387)، یادداشتی بر یازدهمین دوسالانۀ عکس ایران، عکسنامه، 28، 79-71. دشتی، گوهر (1383)، به پشتوانۀ کدام نظریه؟، عکس، 209، 51. راستانی، محسن (1383)، عکاسی در کشور ما به رغم دستاوردهای گرانبها فاقد بلوغ فرهنگی و سازمان اجتماعی است، آفتاب، 12. ستاری، محمد (1385)، عکاسی خلاق در ایران، مجلۀ علمی ـ پژوهشی هنرهای زیبا، 25، 75. شاهرودی، افشین (1383)، خلاقیت یعنی چه؟، عکاسی خلاق، 19، 10. شاهرودی، افشین (1383)، خلاقیت در عکاسی، عکاسی خلاق، 19، 15 و 16 و ... شمخانی، محمد (1383)، بیینال تجربههای مکرر!، ایران، 17. عصاران، آزاده (1383)، دوسالانهای برای عکس و گرافیک، وقایع اتفاقیه، 11. فغفوری، گیسو (1383)، جدال قدیمی کهنه و نو، ایران، 18. فخریان، فرهاد (1383)، شاید، ما همگی گناهکار باشیم!، حرفۀ هنرمند، 9، 213-211. قاسمپور، سمیرا (1383)، بررسی آماری و تحلیلی نهمین دوسالانۀ عکس تهران، پایاننامۀ کارشناسی دانشگاه تهران، تهران. مقیمنژاد، مهدی (1383)، آری همۀ ما بیگناهیم، تندیس، 29، 5-4. محمدی، بهاره (1383)، نباید خطاهایمان را بپوشانیم، بانی فیلم، 8. مروتی، محمود (1374)، نگاهی به نمایشگاههای سالانۀ عکس ایران، عکس، 104، 15-13. منوچهرزاده، رامیار (1386)، تحلیلی بر عکاسی هنری بعد از انقلاب – تهران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه هنر، تهران. موزۀ هنرهای معاصر(1385)، نمایشگاه پنجرههای نقرهای؛ برگزیدۀ آثار عکاسان معاصر ایران ـ 17 نگاه، تهران. مؤسسۀ توسعۀ هنرهای تجسمی(1383)، نهمین دوسالانۀ عکس تهران، تهران. مؤسسۀ توسعۀ هنرهای تجسمی معاصر با همکاری موزۀ هنرهای معاصر(1387)، یازدهمین دوسالانۀ ملی عکس ایران، تهران. نبوی، سید صیاد (1392)، جریان معاصر در عکاسی هنری ایران، عکسنامه، 36 و 37 ، 27-20. یداللهی، آرش (1383)، نگاه تازه، خلاق و متفاوت، عکس، 206، 21-17. یزدیپور، محسن (1385)، بررسی آثار و نقد عکاسی سالهای 47 تا 57 ایران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه هنر، تهران. http://www.visual-arts-cork.com/fine-art-photography.htm http://www.hamshahritraining.ir https://en.wikipedia.org/wiki/Fine-art_photography http://www.13.nips.org.ir/ViewContent.aspx?PageID=17
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,681 |