کفالت، تعهد کفیل به احضار مکفولٌعنه در برابر و پیشگاه مکفولٌله است؛ تعهدی که به گمان برخی، سبب ولایت کفیل بر مکفولٌعنه میشود و معتبر نخواهد بود. برای همین در فقه اهل سنت، با بهرهگیری از نهاد تضامن در طلب، کفیل را همانند مکفولٌله، دارندۀ حق دانستهاند تا برای توجیه ولایتش بتوان به حقی استناد کرد که بر مکفولٌعنه دارد. در فقه شیعه نیز، کفیل را وکیل مکفولٌله تلقی کردهاند تا تعهدش را در راستای اعمال حقوق موکل (مکفولٌله) بدانند. به گمان نگارنده، بر هر دو توجیه، نقدهایی وارد است. برای همین و در این نوشتار، تعهد کفیل، از این جنبه که سبب رهایی مکفولٌعنه از اقتدار و سلطۀ مکفولٌله میشود، تعهد به نفع ثالث دانسته شد؛ تعهدی که در هنگام ایجادش، به قبول ثالث نیازی نیست و با اصل عدم ولایت نیز ناسازگار نخواهد بود.
Assistant professor at University of Science and Culture
چکیده [English]
Bailsman is commitment to summon party .This commitment on suspect of some, cause dominate on the third-party .For this reason, some have questioned the validity of contract, other groups have attempted to justify the validity of the contract with Using of joint and several liability and advocacy. In Sunni jurisprudence, the first tool used and in Shiie, the second tool. But the truth is that this contract is valid and does not conflict with the rights of third party. But conversely, retains his freedom.
In this paper, contract of bail was regarded as Contracts for the Benefit of Third Parties that creates an advantage for the party without the need for acceptance.
کلیدواژهها [English]
contract of Bail- Benefit of Third Parties- validity of contract- freedom
مراجع
منابع
الف) منابع فارسی
کاتوزیان، ناصر (1382). عقود معین، ج 4، انتشار، چ 4.
کاتوزیان، ناصر (1383). قواعد عمومی قراردادها، ج 3، انتشار، چ 4.
آبی، حسنبن ابیطالب (فاضل) (1410). کشفالرموزفی شرح المختصر النافع، ج 2، مؤسسۀ نشر اسلامی.
ابنحجر (بیتا). الدرایه فی تخریج أحادیث الهدایه، ج 2، بینا.
ابنعابدین، محمد امین (1399). حاشیة رد المحتار، ج 5، تنویر الابصار.
ابنقدامه، عبدالله (بیتا). المغنی، ج 5، دارالکتاب العربی.
ابوالبرکات (بیتا). شرح کبیر، ج 3، دارالکتاب العربیه.
اسدى، حسنبن یوسفبن مطهر (علامه حلی) (1389). ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القواعد، ج 2، علمیه.
اسدى، حسنبن یوسفبن مطهر (علامه حلی) (1410). إرشاد الأذهان، ج 1، مؤسسۀ نشر اسلامی.
اسدى، حسنبن یوسفبن مطهر (علامه حلی) (1412). مختلف الشیعه، ج 6، مؤسسۀ نشر اسلامی.
اسدى، حسنبن یوسفبن مطهر (علامه حلی) (1413). قواعدالاحکام فی معرفه الحلال و الحرام، ج 2، مؤسسۀ نشر اسلامی.
اسدى، حسنبن یوسفبن مطهر (علامه حلی) (1422). تحریر الاحکام، ج 1، مؤسسۀ امام صادق (ع)، چ 1.