![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,677,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,908,905 |
ذات خدا و تمایز صفات او در فلسفۀ اسپینوزا | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 1-22 اصل مقاله (445.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2016.58587 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرزاق حسامی فر* 1؛ سید مسعود سیف2 | ||
1دانشیار گروه فلسفۀ دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) | ||
2استادیار گروه فلسفۀ دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) | ||
چکیده | ||
اسپینوزا خدا را تنها جوهری میداند که وجود دارد و همه چیز تجلی اوست. از نظر او خدا بهواسطۀ صفاتش که از حیث ذات و عدد نامتناهی و با ذات او متحدند، در عوالم نامتناهی تجلی میکند و البته در این عالم با دو صفت فکر و بعد تجلی کرده است. تصور اسپینوزا از خدا چندان شفاف نیست و شارحان فلسفۀ او را به چالش انداخته است؛ چنانکه پارهای او را دئیست، پارهای ملحد و پارهای همهخداانگار دانستهاند. این تفاسیر متعارض، تحلیل تلقی او از خدا را ضرورت میبخشد. در خصوص نسبت میان ذات و صفات خدا و در تفسیر تعریف 2 از بخش 2 اخلاق «2d2»، دو نظریۀ مهم وجود دارد: یکی نظریۀ مجموعه که بر طبق آن ذات خداوند مجموعهای از صفات متمایز است و دیگری نظریۀ کلیت که بر اساس آن، ذات خداوند عین کلیت صفات غیرمنفصل خواهد بود. در این مقاله تفاسیر متفاوت در باب تصور اسپینوزا از خدا و تمایز میان ذات و صفات او بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بعد؛ جوهر؛ ذات؛ صفت؛ فکر؛ کلیت؛ مجموعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Essence of God and the Distinction of His Attributes in Spinoza’s Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdurrazzaq Hesamifar1؛ Seyyed Masoud Seyf2 | ||
1Associate Professor of Philosophy at Imam Khomeini International University. | ||
2Assistant Professor of Philosophy at Imam Khomeini International University | ||
چکیده [English] | ||
Spinoza thinks that God is the only existent substance and all things are manifestations of it. In his view the manifestations of God in all infinite worlds is by his attributes which are infinite numerally and by their natures and they are united with his nature. In this world his nature has manifested by two attributes: thought and extension. Spinoza’s conception of God is so ambiguous that about it too many discussions took place between his commentators. Because of this he was called deist by some, atheist by some and pantheism by some. These paradoxical interpretations made it important to analyze his conception of God. There are two important theories in regard to the relation between nature and attributes of God: the theory of collection, according to which God’s essence is a collection of distinct attributes, and the theory of totality according to which God’s essence is identical with totality of his non-discrete attributes. This article tries to assess these deferent interpretations of Spinoza’s conception of God. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
substance, attribute, thought, extension, nature, collection, totality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 804 |