تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,842 |
هنر ارزشی و غیرارزشی از دیدگاه افلاطون | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 139-160 اصل مقاله (338.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2016.58593 | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا ورکشی* | ||
دانشجوی دکتری فلسفۀ هنر و مدرس دانشگاه بوعلی سینای همدان | ||
چکیده | ||
از آنجا که افلاطون اولین فیلسوفِ آغازگر تألیف در حوزۀ زیبایی و بر زیباییشناسی هنری بعد از خود بسیار تأثیرگذار بوده است، بررسی دیدگاه وی در خصوص زیباییهای هنری اهمیت بسیاری دارد. البته هرچند هنرهای زیبا، بهنحوی که در عصر حاضر مصطلح است، در دوران افلاطون مطرح نبوده، اما میتوان از مطالب و آرایی که افلاطون بهطور پراکنده در باب هنرهای زیبا بیان کرده است، نظر وی را کشف کرد. راجع به دیدگاه افلاطون پیرامون هنرهای زیبا دو نظر وجود دارد. برخی او را موافق هنر دانستهاند و در صدد توجیه مخالفتهای صریح وی برآمدهاند و برخی نیز او را ضدّ و مخالف هنر دانستهاند. در این پژوهش فارغ از نظر موافقان و مخالفان به بررسی هنر از دیدگاه افلاطون پرداخته میشود و نتیجه آنکه وی را نه میتوان مخالف و نه موافق مطلق هنرهای زیبا دانست. بلکه افلاطون به دو نوع هنر معتقد است؛ هنر ارزشی و غیرارزشی و برای هر یک از این انواع ویژگیهایی ذکر میکند؛ که اساسیترین وجه ممیزۀ این دو هنر، بهرهمندی از زیبایی مطلق؛ یعنی منشأ الهی داشتن است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشی؛ افلاطون؛ زیبایی مطلق؛ غیرارزشی؛ ویژگیها؛ هنرهای زیبا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Value Art and Non-value Art from the Perspective of Plato | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamidreza varkeshi | ||
PhD student in Philosophy of Art Bu Ali Sina University | ||
چکیده [English] | ||
Since Plato is regarded as the first philosopher who started writing on aesthetics and impacted upon artistic aesthetics following him, a review of his perspective on artistic aesthetic is of crucial importance. Although fine arts in its current form have not existed at the time of Plato, his ideas could be discovered from what he has sporadically expressed on fine arts. There are two viewpoints on Plato's perspective on fine arts. Some believe he has been for arts and have tried to justify his explicit objections to art. Some others have known him against art. This study reviews Plato's ideas on art irrespective of the views of his opponents and proponents. The findings show he is neither an absolute proponent nor an absolute opponent of fine arts. That is, Plato believes in two types of art: Value art and non-value art. He expresses some features for each type and regards absolute aesthetic (i.e. having a divine origin) as the most distinctive feature differentiating these two types of art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fine arts, value art, non-value art, Features, absolute aesthetic, Plato | ||
مراجع | ||
- احمدی، بابک (1385). حقیقت و زیبایی، تهران، نشر مرکز. - افلاطون (1380). رسالۀ ایون (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی. - _____ (1380). رسالۀ تیمائوس (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی. - _____ (1380). رسالۀ جمهوری (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی. -_____(1380) رسالۀ جمهوری (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی. - _____ (1380). رسالۀ فایدون (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران، خوارزمی. - _____ (1380). رسالۀ قوانین (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی. - _____ (1380). رسالۀ مهمانی (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران، خوارزمی. - _____ (1380). رسالۀ هیپیاس (دورۀ کامل آثار افلاطون)، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی. - اتینگهاوزن، ریچارد و دیگران (1374).تاریخچۀ زیباییشناسی و نقد هنر، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران، مولی. - بلخاری، حسن (1386). ابداعات فارابی در مفهوم و کارکرد تخیل، فصلنامۀ پژوهشنامۀ علوم انسانی، شمارۀ 54: 75 - 90. - _____ (1389). سادرشیا و میمسیس: بررسی تطبیقی حکمت هنر هندی و فلسفة هنر یونانی با تکیه بر آرای فلوطین، فصلنامۀ حکمت و فلسفه، شمارۀ دوم، سال ششم: 35 - 54. - بینای مطلق، سعید (1390). هنر در نزد افلاطون، تهران، مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار. - پتروپولوس، جان سی (1382). مترجم، منصور ابراهیمی، مقاله: آرای هومر و هزیود و گورگیاس در باب اصول نظری و عملی هنر، فصلنامۀ خیال، شمارۀ 7: 74 - 101. - راهیل قوامی، فاطمه (1386). فرم و محتوا در دنیای افلاطون با توجه به هنر و اثر هنری، بهویژه نقاشی، فصلنامۀ خیال، شمارۀ 21 و 22: 118 - 163. - زرینکوب، عبدالحسین (1369). نقد ادبی، تهران، امیرکبیر. - سلیمانی، بلقیس (1379). هنر و زیبایی از دیدگاه افلاطون، تهران، گوهر منظوم. - سید غلامی موسوی، زینتالسادات (1387). موسیقی در فلسفۀ افلاطون، فصلنامۀ هنر، شمارۀ 75: 241 - 256. - ضیمران، محمد (1377). جستارهای پدیدارشناسانه پیرامون هنر و زیبایی، تهران، کانون. - طاهری، محمد (1391). بررسی آرای افلاطون و ارسطو در نقد محاکات و هنر شاعری، فصلنامة علمی پژوهشی کاوشنامه، شمارۀ 24: 9 – 42. - علمی سولا، محمد کاظم (1391). پیوند عشق حقیقی و زیبایی مطلق از دیدگاه افلاطون و ملاصدرا، فصلنامۀ قبسات، شمارۀ 66: 53 - 82. - کاپلستون، فردریک (1368). تاریخ فلسفه (یونان و روم)، ترجمۀ سید جلالالدین مجتبوی، تهران، سروش. - مرادی، علی (1378). هنر از دیدگاه افلاطون، فصلنامۀ هنر دینی، شمارۀ 2: 79 - 87. - نجفی افرا، مهدی (1375). مثل از افلاطون تا علامه، کیهان اندیشه، شمارۀ 68: 3 - 12. - ووادیسواف، تاتارکیویچ (1390). مقاله: زیباییشناسی افلاطون، ماهنامۀ علمی و تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت، ترجمۀ سید جواد فندرسکی، شمارۀ 65: 42 - 46. -http:// Zalta , Edward N. (ed.), plato.stanford.edu/entries/episteme- techne | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,556 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 787 |