
From the ignorance of Mecca to the civilization of Medina with reference to Fath and Hojorat verses | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
Article 4, Volume 48, Issue 2, February 2015, Pages 195-221 PDF (906.4 K) | ||
Document Type: Research Paper | ||
DOI: 10.22059/jqst.2016.58654 | ||
Author | ||
Abolfazl khoshmanesh* | ||
Abstract | ||
Based on the interests of the future thought and human spirituality, God made Abraham's mission to raise the walls of the Kaaba and the opening of the first public house and the largest global pulpit at the point where the city was founded which later became the mother of cities. The aforementioned House was built in a dry and hot land that the mood of its people was also hard and tough. The last prophet lived in this city for thirteen years, however the harassment of the adversaries and opponents and finally, his dismissal by them forced the Prophet to leave that city and come to Medina. In this latter city he could spread his invitation, create brotherhood alliances among the emigrants and the Helpers and Arab and non-Arab and make contact and communicate with the tribes of the Arabian Peninsula and the leaders of the major countries of the world. The total amount of what exist in the Qur'an and tradition about the Muhammad utopia is the comprehensive picture and prism of civilization based on morality, justice, and spirituality. Among the Quranic verses, the two verses that seem to link together, and depict the rational communication of ignorance of Mecca and Medina civilization together are the Fath and Hojorat verses. Finally the article explains these two verses. | ||
Keywords | ||
Fath and Hojorat verses; Ignorance Mecca; Islamic civilization; Medina civilization; Thaqalayn civilization | ||
References | ||
[۱]. قرآن کریم [2]. ابنمنظور (2005). لسان العرب. بیروت، مؤسسة الاعلمی. [3]. ابنهشام، محمد (1355). السیرة النبویة. قاهره، مطبعة مصطفی البانی الحلبی و اولاده. [4]. اقبال آشتیانی (1390). تاریخ ایران پس از اسلام و سلسلههای بعد از اسلام در ایران. تهران، اروند و سما. [5]. آذرنوش، آذرتاش (1381). تاریخ زبان و فرهنگ عربی. تهران، سمت. [6]. باقری، اشرفالسادات (1386). نظریههایی در باره شهرهای قلمرو فرهنگ اسلامی. تهران، امیرکبیر. [7]. بنادریس، عبدالله عبدالعزیز (1386). مدینه در آستانۀ بعثت، ترجمه هادی انصاری، تهران، شرکت چاپ و نشر بینالملل وابسته به انتشارات امیرکبیر. [8]. بورا، لوسین (1365). برمکیان، ترجمه حسین میکده. تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. [9]. بورلو، ژوزف (1386). تمدن اسلامی، ترجمه اسدالله علوی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. [10]. خوشمنش، ابوالفضل (1389). حمل قرآن ـ پژوهشی در روششناسی تعلیم و تحفیظ قرآن مجید. قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. [11]. دورانت، ویل و آریل (1392). درسهای تاریخ. ترجمه محسن خادم، تهران، ققنوس. [12]. دهقانی، محمد (1389). از شهر خدا تا شهر انسان. تهران، مروارید. [13]. راسخی لنگرودی (1390). سیری انتقادی در مدینههای فاضله، تهران، اطلاعات. [14]. سیوطی، جلالالدین (1998). الإتقان فی علوم القرآن. مکه، مکتبة نزار مصطفی الباز. [15]. شایگان، داریوش (1355). بتهای ذهنی و خاطره ازلی. تهران، امیرکبیر. [16]. شریعتی، علی (1358)، امت و امامت. تهران، قلم. [17]. شکوئی، حسین (1367)، فلسفه جغرافیا. تهران، گیتاشناسی. [18]. صفا، ذبیحالله (1331). تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی تا اواسط قرن پنجم هجری. دانشگاه تهران. [19]. طالقانی، سید محمود (1360). پرتوی از قرآن. تهران، شرکت سهامی انتشار. [20]. طباطبایی، محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه. [21]. طلوعی، محمود (1378)، دانشنامه تاریخ. تهران، نشر علم. [22]. غفاری فرد (1390). عباسقلی، تاریخ اروپا از آغاز تا قرن بیستم. تهران، اطلاعات. [23]. فراهیدی، خلیلبن احمد (1410). کتاب العین. قم، هجرت. [24]. فهمی حجازی (1379). زبانشناسی عربی. تهران، سمت. [25]. قرطبی، ابوعبدالله محمدبن احمد (1364). الجامع لاحکام القرآن، تهران. انتشارات ناصرخسرو. [26]. قمی، شیخ عباس (1409). سفینة البحار،. تهران، ، بنیاد بعثت. [27]. کتاب مقدس (1994). انجمن طبع و پخش کتب مقدسه در میان ملل، (؟). [28]. کریشنان، رادا (؟). ادیان شرق و فکر غرب. تهران، مختار. [29]. کیندرمن، هاینتس (1368). تاریخ تئاتر اروپا، تئاتر قرون وسطی. ترجمه سعید فرهودی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [30]. کلینی، محمدبن یعقوب (1365). الکافی. تهران، دارالکتب الاسلامیه. [31]. لوئیس، برنارد (1381). خاورمیانه، دو هزار سال تاریخ از ظهور مسیحیت تا امروز. ترجمه حسن کامشاد، تهران، نی. [32]. لین، تونی (1380). تاریخ تفکر مسیحی. ترجمه روبرت آسریان، تهران، فرزان. [33]. متز، آدام (1388). تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری. ترجمه محمد ذکاوتی قرهگزلو، تهران، امیرکبیر. [34]. مجلسی، محمدباقر (1412). بحارالانوار. بیروت، دار إحیاء التراث العربی- مؤسسة التاریخ العربی. [35]. مظاهری، علی (1348). زندگی مسلمانان در قرون وسطی، ترجمه مرتضی راوندی، تهران، مرکز نشر سپهر با همکاری مؤسسه انتشارات فرانکلین. [36]. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1374). تهران، تفسیر نمونه، اسلامیه. [37]. الملوحی، مظهر و دیگران (2004). قرائة صوفیة فی انجیل یوحنّا. بیروت، دارالجیل. [38]. واحدی، علیبن احمد (1412). اسباب نزول القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیة. [39]. Bardet, Gaston (1967). L’urbaniisme. Paris, Presse universitaire de France. [40]. Dubois, Jean, Albert Dauzat et. Henri Mitterend (2005). Grand dictionnaire étymologique et historique du français. Larousse, Paris. [41]. Mumford, Lewis (1964). La cité à travers l’histoire (Collections Esprit ‘‘la cité prochaine’’). Traduction de l’améreican par Guy et Gérard Duran, Paris, Seuil. [42]. Norma, Pierre (2001). Petit dictionnaire de la Bible. Maxi Poche, Références, Union Européenne. [43]. Petrie, W. M. Flinders (1923). Egypte and Israel. Society for promoting Christian khnoledge, London. [44]. Robert (1974). Le Petit Robert 2, Dictionnaire universel des noms propres. Sous la direction de Paule Robert, Rédaction générale d’Alain Rey, Paris, Robert. [45]. Toynbee, Arnold, Les cités à travers l’histoire, Cités en mouvement, (Le regard de l’histoire, Collection dirigée par Claude Mettra, Traduit de l’anglais par M. Matignon (1972). Paris, Payot.). [46]. Webster’s II New college dictionary (1995). Houghton Mifflin Company, New York,Boston. | ||
Statistics Article View: 1,425 PDF Download: 895 |