تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,190 |
مراقبه درنهج البلاغه | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 3، دوره 49، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 23-40 اصل مقاله (197.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2016.58715 | ||
نویسنده | ||
رضا رنجبر* | ||
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
مراقبه از ریشهی رقب در لغت به معنای گردن است. با توجه به این که انسان در نظارت عمیق و همه جانبه گردن خود را به حالت کشیده نگه میدارد فلذا برای نظارت خدا بر انسان و نظارت انسان بر اعمال و حالات خویش و همنوع خویش مراقبت گفته میشود. مراقبت خدا بر انسان و انسان بر خود یک وجه اشتراکی در خصوص تکامل روحی و اخلاقی انسان دارد. ولی فرق نظارت خدا بر انسان با نظارت انسان بر خویش از این جهت است که مراقبت و نظارت خداوند همه جانبه بوده و هیچ نقص، کاستی و اشتباه ندارد. نتیجه این نظارت به خود خداوند برنمیگردد. مراقبت انسان بر حالات و رفتار خویش به وسعت مراقبت خداوند نمیرسد و احتمال دارد که همراه با غفلت نیز باشد. در این تحقیق ابعاد موضوعات فوق و همچنین اقسام مراقبت از دیدگاه امام علی(ع) بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام علی (ع)؛ مراقبه؛ نهج البلاغه؛ نظارت خدا؛ نظارت انسان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meditation in Nahj al-Balagha | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Ranjbar | ||
assistant professor of islamic azad university | ||
چکیده [English] | ||
“Muraqaba” (meditation) literally is derived from the root of “رقب” meaning neck in Arabic. Given that Man in his deep and comprehensive monitoring keeps his neck in pulled mode, so God’s monitoring and supervision over man and man’s monitoring over his moods and his fellows is called meditation. God's monitoring for man and man’s for himself, have common aspects on his spiritual and moral evolution. But the difference between God's supervision and human monitoring and surveillance over himself is in this sense that God’s is all-encompassing, with no deficiencies and no mistake. Its results of this monitoring will not return to the God, while human monitoring of his states and his behavior is not to the extent of God’s care and may also be along with neglect. This paper studies dimensions of the above issues from viewpoints of Imam Ali (as). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Ali (AS), meditation, Nahj al-Balagha, God surveillance, man’s monitoring | ||
مراجع | ||
[1]. Bahr al-Ulum, Mohammad Mehdi Tabatabai Boroujerdi, Risalah fi Seyr va al-Suluk, with describing and introduction by Hassan Mostafavi, 1367, Second Edition, published by Amir Kabir Institute. [2]. Yasrebi, Seyed Yahya, practical mysticism in Islam, 1384, Second Edition, Nashre Maaref Office, Qom. [3]. Ghani, Qasim, the history of Sufism in Islam, Tehran, Zavareh, vol 2, 1380 [4]. sajadi, Sayed Jafar, glossary of mystical idioms and interpretations, Tehran, Tahoori library, 1362. [5]. Ansari, Khwaja Abdullah, Manazel al-Sayerin compared with the 100 roundabouts, by Dr Rowan Farhadi’s efforts, Publications, Tehran, 1361. [6]. Bahr al-Ulum, Mohammad Mehdi Tabatabai Boroujerdi, Risalah fi Seyr va al-Suluk, with describing and introduction by Hassan Mostafavi, 1367, Second Edition, published by Amir Kabir Institute. [7]. Siraj al-Din Tusi, Abu Nasr, Al-lum’a fi Altaswif, Nicholson correction, translator doctor Mehdi Mohabati, Asatir Publications, first edition, 1382. [8]. Muttaqi Hindi, Ali Ibn Husam, Kanz al-Ummal fi Sunan Alafal va Alaqval, correction: Safwat al-Saqqa, Beirut, Maktaba Altras al-Islam, first edition, 1397 AD. [9]. Majlisi, Bihar al-Anwar, Aljamh Ledurar Akhbar Alayimmah Alathar (AS), (Beirut: Institute al-Wafa, 1404 AH). [10]. Ibn Arabi, Mohi-ud-Din, Ibn Arabic treatises, "Ten Farsi treatise", correction Najib Mayel Heravi, resale Asrar Alkhalvah, Mola Publications, 1375, second edition, Tehran. [11]. Tamimi Amedi, Abdul Wahid bin Muhammad, Ghurar al hekam and Durar al Kelam, Qom, Islamic Propagation Office of Qom Seminary, First Edition, 1366. [12]. Kulayni, Abu Ja'far Muhammad ibn Ya'qub, KAFI (i – Al-Islamyah), 8 volumes, Dar Al Kotob Al-Islamyah, Tehran - Iran, IV, 1407 AH [13]. Rumi, Jalal al-Din Muhammad, the Great Divan, (10 volumes), the correction of late Forouzanfar, Amir Kabir, Tehran, 1363, third edition, [14]. Qushayri, Abul-Qasim, translation Risaleh Qusheirie, the efforts of Badi'ozaman Foruzanfar, Tehran, Scientific and Cultural Organization, 1361. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,411 |