تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,134 |
عدالت اجتماعی در نهج البلاغه | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 5، دوره 49، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 57-90 اصل مقاله (300.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2016.58717 | ||
نویسنده | ||
قربان علمی* | ||
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به بررسی عدالت اجتماعی در گفتهها و اعمال علی بن ابی طالب (ع) میپردازد. عدالت و حقیقت مادر همه ارزشهای اجتماعی تلقی میشود. پس از حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) بهترین نمونه اخلاق، از جمله عدالت بود. او برای عدالت زندگی کرد و بر این باور بود که هر کس باید از حق امنیت در زندگی برخوردار باشد. به نظر وی، عدالت قرار دادن هر چیزی در محل مناسب خود است. بنا به نظر امام علی (ع) ارتباطی عمیق بین عدالت و حقیقت وجود دارد. نقطه مقابل عدالت ظلم و ستم بوده و ستمگر دشمن خدا است. عدالت یکی از چهار ستون "ایمان" است. عدالت اجتماعی یکی از مهمترین جنبههای عدالت است. عدالت اجتماعی به معنای دادن حق شایسته هر فرد در توزیع منافع در جامعه و برآوردن نیازهای اساسی افراد است. عدالت اجتماعی شامل چند عنصر است که مهمترین آنها عبارتند از: (1) کرامت انسان و اهمیت جامعه، (2) برابری و توزیع عادلانه ثروت، (3) مقابله با ظلم و حفاظت از ضعیف در برابر قوی، (4) تامین امنیت اجتماعی و (5) رعایت حقوق اجتماعی انسان. همه این عناصر در گفتار و کردار امام علی (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر او اعتدال و عدالت اصل راهنمای زندگی انسان است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام علی (ع)؛ عدالت؛ عدالت اجتماعی؛ نهجالبلاغه؛ اسلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social Justice in Nahj al-Balagha | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghorban elmi | ||
academic member | ||
چکیده [English] | ||
The present paper deals with justice in general, but with Social justice according to the words and deeds of ‘Ali ibn Abi Talib. The search for justice and truth is considered as the mother of all social values. After the Prophet Mohamed, Imam Ali was the best example to great morals and ethics, including justice. He lived for justice and was very firm in his belief that everyone should have a right to live in security. According to him, Justice is the proper placement of things in their places. Imam ‘Ali’s writings explicitly make the connection between Justice and Truth in the sense of the proper ordering of things. Opposite of justice is oppression and oppressor one is the enemy of Allah. Justice is one of the four pillars of “faith”. Social justice is one of the most important aspects of justice. “Social justice means giving each individual what he/she deserves in the distribution of financial benefits in the society, and providing equally for basic needs. Social justice includes several elements that the most important of them are as follows: (1) The dignity of the human being and the importance of the community, (2) equality and equitable distribution of wealth, (3) standing against oppression and protection of the weak against the strong, (4) provision of social security and (5) observation of man's social rights. All these elements have been dealt with in the words and deeds of Imam Ali and adopting moderation and justice is the guiding principle of his life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imam Ali, Justice, Social Justice, Nahj al-Balagha, Islam | ||
مراجع | ||
[1]. Holy Quran [2]. Nahjul Balagha, Ansarian Publications, Qum, Islamic Republic of Iran, 1981. [3]. Nahjul balagha: sermons, letters, and sayings of Hazrath Ali, Translated by Syed Mohammed Askari Jafery, Karachi: Associated Printers, [1961] [4]. Al-Kulayni, Abu Djafar, Kafi, Vol. 5, Tehran, 1367 A.H. [5]. Al-Suyuti, 'Abd al-Rahman, 1401, Al-jame-e al-Saghir, Vol. 2. Cairo. [6]. Sharh Nahjul Balagha, 2012, interpreted by by Muhammad Abduh, vol. III, Dar al-marefat, Beirut [7]. Aristotle, 1948. The Politics of Aristotle. Oxford : Clarendon Press. [8]. Browne, Edward G., A Literary History Of Persia (New York: n.n., 1902) [9]. Doi, Abdur Rahman I., 2008, Shari'ah: The Islamic Law, Ta-Ha Publishers [10]. Elmi, 2004, Social Justice of Islam, Quest, Vol. 3, pp. 87-107. [11]. Al-Majlisi, Muhammad Baqir, Bihar al-anwar, Beirut, Mu'assisa al-Wafa', 1403 AH. [12]. Miller, David. Principles of social justice. London, 1999. [13]. Tusi, Abu Djafai. Tahzih-e al- Akhlaq. Vol. 7. Tehran, 1365 A.H. [14]. Al-Sarakhsi, Shams al-Din, 1406 H., Almabsoot, Dar al-marefat, Beirut [15]. Zubairu,Umaru Mustapha,Olalekan Busra Sakariyau and Chetubo Kuta Dauda, Social reporting practices of Islamic Banks in Saudi Arabia, International Journal of Business and Social Science Vol. 2 No. 23 [Special Issue – December 2011]pp. 193-205 [16]. Motahari. Mortaza, 1361 Sh., 'Adl-e Elahi (Divine Justice), Sadra, Tehran, [17]. Nahjul Balagha and the Inter-Religious Understanding, 1997, Ed. by Shah Mohammad Waseem, Renaissance Publishing House, Delhi. [18]. Naraghi. Mahdi. Jami'al Sa'adat, Beirut, 1988. Vol. I. [19]. Naraghi. Ahmad, Me’raj al-Sa'adai, Tehran, 1374 A.H [20]. Qadri, Anwar Ahmad, 1968, Justice in historical islam, (Sh. Muhammad Ashraf Kashmiri Bazar) [21]. Qutb, Sayyid, 1952. al-cAdalah al-Ijtimaciyyah fi’l-Islam. Cairo: Matbaca Dar al-Kitab al-cArabi. [22]. Qutb. Mohammad. 1953, Social justice in Islam. Tr. By John B. Hardie; Washington, D. C. [23]. Sadr, Ayatollah Mohammad Baqar, 1981, The Islamic Economy (Tr.), Saroush, No. 3, May, Tehran, Islamic Republic of Iran. [24]. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World, ed. Esposito, Vol, 2. Oxford University Press. 1995. [25]. Cleary,Thomas, 1995, Living and Dying with Grace: Counsels of Hadrat Ali, translated by, (Shambhala,). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,066 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,166 |