تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,492,861 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,753,141 |
الگوی رهبری مبتنی بر قدرت نرم در آموزش عالی ایران | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 3، مهر 1395، صفحه 649-669 اصل مقاله (767.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.58883 | ||
نویسندگان | ||
عباس رشنوادی* 1؛ حسن زارعی متین2؛ غلامرضا جندقی2؛ سید مهدی الوانی3 | ||
1استادیار، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشکدة مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استاد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جوزف نای تأثیر جذابیتهای فرهنگی و ارزشی بر تولید قدرت در رهبری را متأثر از مؤلفههای ارتباطات، چشمانداز سیاست و هوش عاطفی محرز میداند. این مقاله با هدف شناخت الگوی بومی رهبری سازمانی مبتنی بر قدرت نرم در آموزش عالی ایران، تدوین شده است و با روش آمیخته و به شیوة اکتشافی با انجامدادن مصاحبه با خبرگان آموزش عالی و تکمیل پرسشنامه توسط پیروان، زمینة شناخت حوزههای تأثیرگذار بر الگوی یادشده را فراهم کرده است. نتایج حاکی از تفاوت الگوی بومی با الگوی صاحب نظر یادشده است و مؤلفههای تأثیرگذار الگوی بومی به شرح حوزههای رفتاری- اخلاقی، اجتماعی– ارتباطی، مهارتی- حرفهای، فرهنگی- هنجاری، سیاسی- شهودی و اعتقادی- معنوی با شاخصهای ذیربط بهدست آمدند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری آموزش عالی؛ قدرت سخت؛ قدرت؛ قدرت نرم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Model of Leadership based on Soft Power in Iranian Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Rashnavadi1؛ Hassan Zarei Matin2؛ Gholamreza Jandaghi2؛ Seyed Mehdi Alvani3 | ||
1Assistant Professor of Ministry of Science, Research and Technology, Tehran, Iran | ||
2Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Professor, Alameh Tabatabaee University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the last decade of the twentieth century, the field of international relations studies witnessed a theory based on which a model was introduced to solve complex equations in the field. The theory was introduced by Joseph S. Nye and expanded by the United States diplomacy. The theory is based on “the influence of the cultural attractions and values on creating power” in civilizational domain. Based on Nye’s theory, “communications, policy vision and emotional intelligence” are considered the main factors and loci of making soft power in the leadership of international system. The present article is part of a comprehensive research about the role of soft power in the process of organizational leadership in Iran higher education. It seeks to answer whether soft power at the level of Iranian knowledge-based organization like the international system is effective. If yes, what are its criteria, elements and effective domains and what a local model looks like? The research has been done on the basis of viewpoints from experts in the national higher education and statistics derived from the sample including university faculty members, students and the staff. Based on the data, it can be claimed that first of all there is certain difference between the local model and the original one. Besides, of the six effective domains including behavioral-ethical, social-communicational, skilled-professional, cultural-normative, political-perceptive and ideological-spiritual domains _ with little difference of course_ the skilled-professional domain has been the most effective and the ideological-spiritual domain the least effective in the leadership model based on soft power in the educational system. In addition, more effective intelligence in this model is natural, cultural, ethical, emotional, political and spiritual intelligence respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hard Power, Higher education leadership, power, Soft Power | ||
مراجع | ||
- افلاطون (1376). دورة آثار. ترجمة محمدحسن لطفی، چاپ دوم، تهران: انتشارات خوارزمی. - کلینی، یعقوب (1388)، الکافی. ترجمة حسین استادولی، جلد اول، قم: دارالثقلین. - الوانی، سید مهدی (1381). نظریة عاملیت و خادمیت، آیا مدیران خود را وقف سازمان میکنند یا سازمان وقف آنان گردد؟. فصلنامة فرایند مدیریت و توسعه، شماره55. - برن، راندا (1390). قدرت. ترجمة محمدجواد نعمتی، تهران: قصرکتاب. - بینش، مسعود (1385). با اندیشمندان عرصة مدیریت. تهران: رسا. - پارسا، خسرو (1377). پسامدرنیزم در بوتة نقد (مجموعه مقالات). چاپ دوم، تهران: آگه. - پاکتچی، احمد (1386). مایههای فلسفی در میراث ایران باستان: پیجویی شاخصهها برای ردهبندی مکاتب مزدایی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع). - خدادادیان، اردشیر (1350). سیمای زرتشت در سرودههای آسمانی او. دوره شانزدهم شماره 189و190صفحات 96-84. - ساعتچی، محمود و علیاکبر عزیزپورشویی (1384). دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی دوره1، شماره 11تیرماه 1384 صفحات18-1. - فیدلر ، فرد و شمرز، مارتین (1372). رهبری اثربخش. ترجمة سهراب خلیلی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. - قوچانی، محمود (1374). فرمان حکومتی پیرامون مدیریت. تهران: مرکز مدیریت دولتی. - کاتر، جان (1384). رهبران چه میکنند؟. ترجمة فضلالله امینی، تهران: انتشارات فرا. - گالبرایت ، جان کنت (1378). آناتومی قدرت. ترجمة محبوبه مهاجر، تهران: سروش. - لوتانز، فرد (1372). رفتار سازمانی. ترجمة غلامعلی سرمد، تهران: بانک مرکزی. - مطهری، مرتضی، مجموعة آثار. جلد سوم، پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات علوم اسلامی(نور). - ماکسول، جان سی (1385). صفتهای بایستة یک رهبر. ترجمة ارمغان جزایری، تهران: نشر پیکان. - مکولی، جان، ژوآنی، دبرلی و فیل، جانسون (1389). نظریة سازمان: نگاهها و چالشها. ترجمة حسن داناییفرد و کاظمی، جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). - موحد زاده، (1388). توسعة مدیریت آموزشی بر محور رابطة رهبری تحولی، بیجا: بینا. - میزان الحکمه، ویرایش جدید(1375) چاپ اول، قم: دارالحدیث، حکمت شماره 9019. - نای، جوزف (1387). قدرت نرم، ابزارهای موفقیت در سیاست بینالملل. ترجمة سید فخر روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). - هدریک، لاری (1390). مدیریت کوروش بزرگ. ترجمه و ویرایش فارسی محمدابراهیم محجوب، چاپ هفتم، تهران: مدیریت فردا. - یزدانپور، اسماعیل (1388). دانشگاه اجتماعی تولید و توزیع دانش در جوامع دانایی. تهران: دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - Anthony, T.C. & Newton Margulies (1981), “Organization Development a political Perspective”, Academy of management review, NO.1, VOL.6.
- Barker, J.R. (1997). How can we train leadership if we don’t know what leadership is?. Human Relations 50.
- COHEN, M.D. & March, J.G. (1974). Leadership and ambiguity: The American College President. New York: McGraw-Hill.
- Dubrin, J.A. (2000). Leadership research finding, practice and skills, Boston: Houghton Mifflin.
- Featherstone, M. (1988). In Pursuit of the Postmodern: An introduction. Theory culture and society.
- Gary, Y. (1998). USES power effectively: The Blackwell Handbook of Principles of organizational behaviour.
- John, D. M. (1983). The American people and science policy: Pergaman Press.
- Kets de vries, M.F.R. (2004). Organization on the couch: a clinical perspective on organizational dynamics. European Management Journal, 22(2).
- Macdonald, K.M. (1995). The sociology of the professions, London: Sage.
- Mintzberg, H. (1983). Power in and around organization. NJ: Prentice-Hall.
- Nye, J.S. (1991). Bound to lead: the changing nature of American power. New York: Basic Books.
- O'Leary, E. (2000) Leadershipment Series. Vol.3.
- Pattinson (1997), The Faith Of Managers, London:Cassell.
- Nye, J.S. (2008). The Powers to Lead by , Oxford University press.
- Thompson, J.D. (1967), Organizations in action. New York: McGraw-Hill.
- Tourish, D. & Pinnington, A. (2002). Transformational leadership, corporate cultism and the spirituality paradigm. Human Relations, 55(2).
- Weber, Max. (1947) .The theory of social and economic organization. New York: Free Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,026 |