تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,469 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,002 |
طراحی و ساخت آزمون جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 3، مهر 1395، صفحه 71-101 اصل مقاله (779.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.58926 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تدوین یک بسته جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی معتبر و روا برای کودکان بر اساس الگوی نظریهای کتل هورن و کارول بوده است. به این منظور نمونهای به حجم 661 نفر در 6 گروه سنی 5/6 تا 5/12 ساله به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مطالعه حاضر با کاربرد روش «سنجش بینآزمونی» و در چهار گام انجام شده است؛ 1) انتخاب مقیاس محوری، 2) انتخاب مقیاسهای تکمیلی، 3) مطالعه تجربی مقدماتی و 4) اجرای مطالعه اصلی و بررسی روائی و اعتبار مقیاس نهایی. ضرایب همبستگی بازآزمایی مقیاس ها بین 76/0 (توانایی لامسهای) و 98/0 (توانایی استدلال سیّال) بوده است که بیانگر اعتبار مناسب مقیاسها است. ضریب توافق متخصصین به منظور روائی محتوایی بین 6/0 تا 1/0 بوده است. به منظور بررسی روائی سازه به روش تمایز سنی، نتایج تحلیل واریانس چندگانه نیز نشان داده است که گروههای سنی مختلف در همه تواناییها با هم تفاوت معنادار داشتهاند. همچنین نتایج تحلیل عاملی، یک ساختار سه عاملی شامل تواناییهای شناختی، روانی حرکتی و سرعت را مورد تایید قرار داده است. از این رو، می توان نتیجه گرفت آزمون نهایی از اعتبار و روائی مناسب برای سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان (13 توانایی) برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش توانایی های شناختی و روانی حرکتی؛ الگوی کتل – هورن – کارول؛ استدلال سیال؛ حافظه کوتاه مدت؛ اندوزش و بازیابی با تاخیر؛ پردازش دیداری؛ پردازش شنیداری؛ دانش ادراکی؛ دانش کمّی؛ خواندن و نوشتن؛ توانایی های روانی حرکتی؛ توانایی های لامسه ای؛ سرعت روانی حرکتی؛ سرعت واکنش و تصمیم گیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and developing a Comprehensive Scale of Cognitive and Psychomotor Abilities for Children | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study has been developing a comprehensive, reliable, and valid package for the assessment of cognitive and psychomotor abilities of children. To this end, 661 children were selected using stratified random sampling. They were then divided to six age groups, ranging from 6.5 to 12.5 years old .This study was conducted using the Cross Battery Assessment method in four steps: a) the selection of an axial scale, b) the selection of supplementary scales, c) the conduction of preliminary experimental study, and d) the conduction of the main study and the assessment of the validity and reliability of the final scale. According to the retest results, the correlation coefficients of the scales ranged between 0.76 (for tactile ability) and 0.98 (for fluid reasoning), indicating the appropriate validity of them. The coefficient of agreement between experts for the content validity of the scales was somewhere between 0.1 and 0.6. To measure the construct validity through the age discrimination method, multivariate analysis of variance showed significant differences between different age groups in all abilities. In addition, the factor analysis confirmed this three-factor structure, consisting of cognitive and psychomotor abilities, speed, and efficiency. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
assessment of cognitive and psychomotor abilities, Cattell Horn Caroll model, fluid reasoning, short term memory, long term memory, visual processing, auditory processing, comprehensive knowledge, reading, psychomotor abilities, tactile ability, psychomotor speed, reaction speed | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,256 |