تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,032 |
اثر الگوی برتری جانبی چشم و دست بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 3، مهر 1395، صفحه 413-434 اصل مقاله (267.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2016.59379 | ||
نویسندگان | ||
طیبه طاهرپوری* 1؛ پروانه شفیع نیا2؛ مهدی ضرغامی2 | ||
1کارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
در تحقیقات مختلف الگوی برتری جانبی چشم و دست یکی از عوامل مهم در اجرای مهارتهای ورزشی ذکر شده است. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر الگوی برتری جانبی چشم و دست بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام گرفت. از بین 3000 دانشجوی دختر دانشگاه شهید چمران اهواز، 60 نفر، با دامنۀ سنی 22- 19 سال، بهصورت هدفمند بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و تجربی (هر گروه 15 نفر همسو و 15 نفر دگرسو) قرار گرفتند. در ابتدا پیشآزمون پرتاب آزاد، از آزمودنیها بهعمل آمد، سپس پروتکل تمرینی شامل هشت هفته تمرین (24 جلسه تمرین و بهصورت سه جلسه در هفته) توسط آزمودنیها اجرا شد. در این مدت در مجموع از آزمودنیها، شش پسآزمون برای مشخص کردن مراحل یادگیری و یک هفته بعد از آخرین پسآزمون، آزمون یادداری بهعمل آمد. نتایج نشان داد که بین افراد همسو و دگرسو (گروه تجربی) در مراحل شناختی (000/0 =sig) و تداعی (000/0=sig) اکتساب مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تفاوت معناداری وجود داشت و عملکرد افراد همسو بهتر بود، درحالیکه در مراحل خودکاری (105/0= sig) و یادداری (086/0 =sig) تفاوت معناداری در عملکرد افراد همسو و دگرسو مشاهده نشد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر، به مربیان توصیه میشود پس از انجام تمرینات زیاد (فراوان) به شناسایی افراد برتر اقدام کنند، تا بهاشتباه نتیجۀ اجرا به یادگیری تعمیم داده نشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برتری متقاطع؛ برتری یکطرفه؛ پرتاب آزاد؛ چشم برتری؛ دست برتری؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of the Pattern of Lateral Preference of Eye and Hand on Learning Basketball Free Throw Skill | ||
نویسندگان [English] | ||
Tayebe Taherpouri1؛ Parvaneh Shafineya2؛ Mahdi Zarghami2 | ||
چکیده [English] | ||
Various researches know lateral preference of eye and hand pattern as one of the important factors of performing sports skills. This study aimed at investigating the effect of lateral preference of eye and hand pattern on learning basketball free throw skill. From 3000 female students of Shahid Chamran University of Ahvaz, 60 subjects (age range 19-22 yr) were selected purposively as the sample using a researcher-made questionnaire of individual information and sporting background, Edinburgh Handedness Inventory (Oldfield, 1971) and hole card (Durand and Gold, 1910) and were assigned to two control and experimental groups (each group: 15 unilateral subjects and 15 crossed-lateral subjects). Firstly, pretest of basketball free throw was conducted. Then, practice protocol was performed for 8 weeks (24 sessions, 3 sessions a week). During this period, 6 posttests were administered to determine learning stages and one week after the last posttest, the retention test was conducted. The results showed a significant difference between unilateral and crossed-lateral (experimental group) subjects in the cognitive (sig=0.000) and associative (sig=0.000) stages of the acquisition of basketball free throw and the unilateral subjects had a better performance. Whereas there was no significant difference between unilateral and crossed-lateral subjects in the autonomous (sig=0.105) and retention (sig=0.086) stages. Finally, the results showed a difference in performance between experimental and control groups in favor of experimental group. According to these results, it seems that long practice and autonomous skill in unilateral and crossed-lateral subjects matched their performance and eliminated their differences. Therefore, coaches are recommended to identify talented subjects after a lot of practice in order to not generalize the result of performance to learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
crossed-lateral dominance, eye dominance, free throw, hand preference, learning, unilateral dominance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,855 |