تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,127,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,982 |
بررسی و مدلسازی ابعاد خودکارآمدی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 51، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 1-1 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2016.59442 | ||
نویسندگان | ||
حمید کشاورز* 1؛ امیر وفائیان2؛ محمدرضا شکاری3 | ||
1عضو هیت علمی دانشگاه سمنان | ||
2دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
3کارشناسارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی خودکارآمدی سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهد تهران انجام شده است. درراستای این هدف، مروری کلی بر مفاهیم خودکارآمدی و خودکارآمدی سواد اطلاعاتی انجام و پیشینه پژوهش به دقت مطالعه شدهاند. روششناسی: پژوهش به روش پیمایشی-توصیفی و با کاربرد مقیاس بیست و هشت گویهای خودکارآمدی سواد اطلاعاتی آققویونلو، قرباناوغلو و امی انجام شده است. این مقیاس متغیر مورد بررسی را از هشت بعد شناسایی، مکانیابی، ارزشگذاری، تفسیر، ارتباط و ارزیابی نتایج واکاوی میکند. پرسشنامه بین 210 دانشجو توزیع و دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و پی. ال. اس (PLS) تحلیل شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که بار عاملی تمامی سوالات از برازش متناسبی برای مدل برخوردارند. مدل اندازهگیری از روایی همگرا و واگرای مناسبی برخوردار بود. در مورد برازش ساختاری مدل مشخص شد تمامی سوالات و روابط میان متغیرها را در سطح اطمینان 95% معنادار هستند. بررسی معیار R2 نشان داد تمامی شاخصها نمایانگر برازندگی کیفیت مدل میباشند و تمامی شاخصها در دامنه مورد قبول قرار دارند. در حوزه برازش کلی مدل مشخص شد برازش مدل 63/0 بوده و از برازش کلی قوی برخوردار است. نتیجهگیری: مقیاس خودکارآمدی سواد اطلاعاتی از سه جنبه برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل از تناسب و کیفیت خوبی برخوردار بوده و برای بررسی در بسترهای پژوهشی مختلف از اعتبار برخوردار است. دانشجویان مورد بررسی در هر شش بعد سواد اطلاعاتی از خودکارآمدی بالایی برخوردار بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: خودکارآمدی سواد اطلاعاتی؛ خودکارآمدی؛ سواد اطلاعاتی؛ مقیاس خودکارآمدی سواد اطلاعاتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation into Information Literacy Self-efficacy Dimensions of Post Graduate Students: A Case Study | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: the present study aims to investigate Information Literacy Self-efficacy in post graduate student of Shahed University, Iran. In doing so, a review of literature concerning the main concepts of self-efficacy, Information Literacy Self-efficacy has been conducted in advance. Methodology: survey- descriptive method was used using a highly validated 28 item scale developed by Kurbanoglu, S, Akkoyunlu. The scale measures Information Literacy Self-efficacy in eight dimensions namely identifying, locating, assessing, interpreting, communicating and evaluating. The scale was distributed among 210 student and the data were analyzed by SPSS and PLS. Findings: factor analysis shows a high factor loading related to all of the items indicating goodness of fit of the questions. Relationships between variables are significant by 95% degree of confidence. Model’s goodness of fit ranges self-efficacy of the students around 63%. Conclusion: Information Literacy Self-efficacy Scale was validated according to structural an overall goodness of fit showing a high quality on measuring the variable in the context studied. The students felt a high degree of self-efficacy related to Information Literacy dimensions among which communicating and assessing were high and identifying and locating were low. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Information Literacy Self-efficacy, Information literacy, Self-Efficacy, Information Literacy Self-efficacy Scale | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,043 |